Minnesdevider & minnestimers hur gör man ?

Permalänk
Medlem

Minnesdevider & minnestimers hur gör man ?

Hej !
Satt uppe länge igår då jag försöker lära mig att överklocka och följer just nu överklockningsguider på just detta forum !
Ska tydligen ändra detta för att se hur mycket cpun klarar av men lyckas inte hitta det. Har ett msi moderkort just nu och allt verkar lite luddigt i biosen.
Hur hittar jag dessa inställningar på lättaste sett ? Någon som har tips ?

Tacksam för alla svar !
Mvh S.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Skrivet av scj:

Hej !
Satt uppe länge igår då jag försöker lära mig att överklocka och följer just nu överklockningsguider på just detta forum !
Ska tydligen ändra detta för att se hur mycket cpun klarar av men lyckas inte hitta det. Har ett msi moderkort just nu och allt verkar lite luddigt i biosen.
Hur hittar jag dessa inställningar på lättaste sett ? Någon som har tips ?

Tacksam för alla svar !
Mvh S.

Fattar inte vad du vill ändra? Multiplier?
Om du ska leka med minneshastigheterna (om jag fattat det rätt.), skulle jag avråda från att göra det, såvida du inte vill ändra dom till dess speccs, det är sällan minnen skapar ostabila frekvenser.(Såvida dom inte är väldigt överklockade etc.)

Och om jag inte miss minner mig så är det inte så att minnena överklockas med cpu, som på äldre kort och cpuer(t.ex. i3 530), med andra ord du ska inte behöva ändra minnes hastigheter?

Vet inte om detta är guiden du följer:http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... pga den nämner inget om minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Fattar inte vad du vill ändra? Multiplier?
Om du ska leka med minneshastigheterna (om jag fattat det rätt.), skulle jag avråda från att göra det, såvida du inte vill ändra dom till dess speccs, det är sällan minnen skapar ostabila frekvenser.(Såvida dom inte är väldigt överklockade etc.)

Och om jag inte miss minner mig så är det inte så att minnena överklockas med cpu, som på äldre kort och cpuer(t.ex. i3 530), med andra ord du ska inte behöva ändra minnes hastigheter?

Vet inte om detta är guiden du följer:http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... pga den nämner inget om minnen?

Följande http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/723298-faq-overklockning/

OBS jag är nybörjare så jag har ingen aning...
Såg dock att guiden var från 2007... Mycket har hänt sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Skrivet av scj:

Följande http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/723298-faq-overklockning/

OBS jag är nybörjare så jag har ingen aning...
Såg dock att guiden var från 2007... Mycket har hänt sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, skulle rekommendera att du läser igenom guiden jag länkade, den är simpel och bra.
Som sagt, de gamla processorerna var mer länkade med minnena, man var tvungen att ändra på minnes multiplen osv, för att få en stabil klock.
Rättare sagt man klockade med bclk, och det höjde minnes frekvensen samtidigt, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Ja, skulle rekommendera att du läser igenom guiden jag länkade, den är simpel och bra.
Som sagt, de gamla processorerna var mer länkade med minnena, man var tvungen att ändra på minnes multiplen osv, för att få en stabil klock.
Rättare sagt man klockade med bclk, och det höjde minnes frekvensen samtidigt, osv.

Jag har skummat igenom den guiden också men jag har problem med att hitta inställningarna eftersom alla BIOS ser ju olika ut (beroende på tillverkare).

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Skrivet av scj:

Jag har skummat igenom den guiden också men jag har problem med att hitta inställningarna eftersom alla BIOS ser ju olika ut (beroende på tillverkare).

Sant sant.

Hoppas jag hjälpte lite iallafall. ^^
Lycka till.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av scj:

Jag har skummat igenom den guiden också men jag har problem med att hitta inställningarna eftersom alla BIOS ser ju olika ut (beroende på tillverkare).

Om du går ner till post #2 så har jag instruktioner för MSI Z77 moderkort. Vet inte hur stor skillnad det är mellan p67 och Z77 dock. Ta en titt vetja!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du går ner till post #2 så har jag instruktioner för MSI Z77 moderkort. Vet inte hur stor skillnad det är mellan p67 och Z77 dock. Ta en titt vetja!

Finns det inget sett att göra det lättare ? så man slipper alla avancerade förkortningar osv ? Program ?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av scj:

Finns det inget sett att göra det lättare ? så man slipper alla avancerade förkortningar osv ? Program ?

Nej. Autoclockningsfunktioner gör bara att du riskerar slita på processorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej. Autoclockningsfunktioner gör bara att du riskerar slita på processorn.

Har klockat den upp till 4.2Ghz nu (nöjd)
Ligger under 70.c I full load med Prime95. Är detta okej ? Den står i 4.2 hela tiden alltså.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Skrivet av scj:

Har klockat den upp till 4.2Ghz nu (nöjd)
Ligger under 70.c I full load med Prime95. Är detta okej ? Den står i 4.2 hela tiden alltså.

Det är väl helt okej, men vad för volt har du etc?(Även kylare.)