Värt att lägga till en ytterligare radiator till min nuvarande loop?

Permalänk
Medlem

Värt att lägga till en ytterligare radiator till min nuvarande loop?

Hej!
Jag undrar som rubriken lyder, är det värt att skaffa en ytterligare radiator (troligen en 280mm) till min loop? Jag kyler för tillfället bara cpu:n 3930k @ 4.7 Ghz, radiatorn är en 60 mm tjock 420 rad. Jag tycker dock mina temper är lite i högsta laget för mitt tycke: ca 75-80 i prime, efter 4h, med en högst uppmätta på 85 grader vid ca 28 graders lufttemp( ja det var en varm dag...) vid fläktarna på 100%. Detta borde ge ca 72 grader vid mer normala rumstemperaturer (?) vilket ändå känns lite väl varmt vid så pass hög fläkt rpm.

Kan tillägga att den varma luften från radiatorn är ca 10 grader över rumstemp, upmätt med en vanlig ugnstemp(samma som vid mätning av luft temp). Är det då lönt att investera i en ev tjock 280 rad eller liknande, för att få ner temperaturerna ytterligare/ få det tystare/möjlighet till högre frekvenser? Om inte tror ni det kommer löna sig i fall man senare skall vattenkyla sitt grafikkort?

Permalänk

Nej, det kommer nog inte ge dig mycket. En 420 rad är overkill redan det till bara en cpu. Hade du haft 2x gpu i loopen också kanske det hade varit att fundera på.

Vilket block har du? Har du provat att montera om? Vilken pump har du? Dessa kommer inverka mer än ytterligare en rad.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Låter som om något inte stämmer i din loop? VAd har du för setup? Pump o block och fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Permalänk

det borde fungera battre an sa, prova att montera om blocket skulle jag saga

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

det borde fungera battre an sa, prova att montera om blocket skulle jag saga

Bara skruva bort och byta kylpasta eller skruva isär blocket och kolla om allt sitter som det ska?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av usbalbin:

Bara skruva bort och byta kylpasta eller skruva isär blocket och kolla om allt sitter som det ska?

Jo, kolla även att du inte har luft i systemet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket!
Skall kolla upp detta när jag får lite tid över.
Tack för alla snabba svar.
/Usbalbin