Copywede förklarar krig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Förstår din invändning, och mina exempel är inte helt applicerbara. Men det har definitivt med det här att göra. Att kunna spela upp musik som man har köpt på flera olika apparater borde vara en självklar rättighet.

Nej, du har inte privatkopierat, däremot så har du kopierat en fil (som du äger rättigheterna att spela upp) från en apparat till en annan för att kunna lyssna på "skivan" i den andra apparaten. Ungefär som när du spelar upp en CD-skiva i olika apparater.
Jag inser att det inte är samma sak, men samma princip.

Du privatkopierar däremot när du t.ex bränner ut en CD-skiva med musik och ger bort den kopierade skivan till en nära vän.


Som sagt, tar bara vad copyswede har på sin egna sida.

När sker en privatkopiering?
- Du köper en låt från en betaltjänst i din dator och överför till din smartphone.
- Du överför en cd- eller dvd-skiva till din dator.
etc

Förr trodde jag också att det bara gällde när man kopierade och gav bort.

Tycker allt det här är BS och de drar nog fan in mer pengar på det här än vad piratkopiering "tar" varje år.
Nu för tiden delar man väll nästan bara en spotifylänk? Youtube om det inte finns på spotify, men på tuben är de ju duktiga på att ta ner det som inte får vara där så det som ligger där har väll OK från skaparen?

Copyswede blev omodernt för några år sen, och de vet nog det själva och ska klämma ut några miljoner till före streaming totalt har tagit över.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag är dåligt insatt. Vem tillåter Copyswede att hålla på så här? Vad händer om återförsäljare säger nej?
Vad kan man som privatperson göra för att stoppa denna idioti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Jag bryr mig inte, jag kommer inte betala ett skit.

Hur löser du det då? Du ska börja inhandla all elektronik svart?

@BergHa
Jag läste också igenom deras hemsida idag. Blev förvånad över deras definition av privatkopiering. Jag blev även förvånad över deras bestämmelser över vem som får ta del av de insamlade pengarna som är högst anmärkningsvärda.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Rätt häftigt detta land.

När det kom upp några nakenbilder på facebook så samlades en jävla massa arga ungjävlar utanför ett gymnasium och skulle slå en stackars flicka. När Sverige politiker slösar med våra skattemedel, sätter ny idiotregler och lagar, tillsätter nämnder och myndigheter som tillsätter ytterligare idiotiska regler och lagar så böjer vi svenskar oss framåt och låter de köra på.

Tror ni det går att samla till uppror i Sverige eller är vi för rädda, bekväma eller helt enkelt nöjda med att bli påsatta bakifrån varje dag?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Folk verkar hela tiden hänga upp sig på dom här jävla 80 kronorna som jag kan tillägga är UTAN moms, men egentligen handlar de mindre om pengarna och mer om princip saken.

Den stora frågan e dock vad man kan göra för att motverka något sådant här.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Rätt häftigt detta land.

När det kom upp några nakenbilder på facebook så samlades en jävla massa arga ungjävlar utanför ett gymnasium och skulle slå en stackars flicka. När Sverige politiker slösar med våra skattemedel, sätter ny idiotregler och lagar, tillsätter nämnder och myndigheter som tillsätter ytterligare idiotiska regler och lagar så böjer vi svenskar oss framåt och låter de köra på.

Tror ni det går att samla till uppror i Sverige eller är vi för rädda, bekväma eller helt enkelt nöjda med att bli påsatta bakifrån varje dag?

om någon lägger upp naken bilder på deras hemsida så händer det grejer.

Permalänk
Medlem

Kan ingen bara spränga deras högkvarter?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Uppdrag: Dosa copyswede

Permalänk
Medlem

Kan väl vara en bra affärsidé att sätta upp någon slags lager i norge och sälja HDDs därifrån eller liknande?

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Kan väl vara en bra affärsidé att sätta upp någon slags lager i norge och sälja HDDs därifrån eller liknande?

Vore trevligt om Komplett började erbjuda detta, de borde redan ha lager i Norge och det vore ju skönt med ett erbjudande där de skickar diskarna från Norge medan returärenden fortfarande kan skötas på vanligt vis.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Det roliga är ju att det inte är så många som privatkopierar längre.. Allt man köper lagras ju i det fluffiga MOLNET.
Varför skulle största delen av befolkningen i Sverige göra kopior på sina köpta musikskivor eller filmer?
Ingen köper skivor om man inte vill ha "orginalet" vill säga, folk har väl spotify, itunes eller liknande..

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Så om någon har kopierat något som jag har gjort borde jag väl kunna ansöka om privatkopieringsersättning av copysweden? Dessutom borde väl författare bli skitförbannad på kopiatorer snart, dom där jävlarna har ju helt klart möjlighet till att kopiera det folk skrivit.

Citerar ni det här så kommer ja ansöka ersättning på direkten.

Frågan är väl vad pengarna går till... antar att det inte går till artister/musiker.. eller har jag fel ??

Skrivet av BergHa:

När sker en privatkopiering?
- Du köper en låt från en betaltjänst i din dator och överför till din smartphone.
- Du överför en cd- eller dvd-skiva till din dator.
etc

Förr trodde jag också att det bara gällde när man kopierade och gav bort.

Det där verkar väldigt mycket BS.. har dom ändrat definitionen ??
Privatkopiering var ju när man kopierade ett kassettband/gjorde mixtape och gav bort till släkt och vänner etc.

CompactDisc är ju ett gammalt lagringsformat sedan ca 1980 eller så, vilket egentligen är föråldrat och används knappast av speciellt många annat än som en temporär lagring (typ som en påse) hur ofta vill du ha kvar dina varor i påsen.. eller brukar du plocka ut varorna innan du använder dom (rippar till datorn).. för att sedan använda i den enhet du nu känner för datorn/telefonen/surfplattan/bilstereon/köksradion eller vilka enheter du nu har som spelar upp digitala filer.

Att betala en avgift för att lägga in en CD på datorn/telefonen/surfplattan verkar ju sinnesjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Copswede ersättningen för produkter mellan 2 GB och 80 GB är 1 kr/GB.
Ersättningen för produkter över 80 GB är 80 kr.

Innebär detta att 1st brännbar BD-XL (blu-ray xl) skiva 100GB/128GB kostar 80kr extra per skiva i copyswede avgift ?!
Isåfall dödar dom ju hela marknaden, eftersom skivorna antagligen redan är dyra innan copyswede avgiften.
Det vore kanske ett användbart backupmedium. Men att betala så mycket extra per skiva är ju bara fel.

Permalänk
Medlem

Ingår Proshop som är befäst i danmark i denna djävulsplan ?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Nu har jag inte lusläst tråden.. men man blir lite förbannad på Copyswede
Innebär egentligen inte detta att vi i Sverige får kopiera musik mellan varandra? Vi har ju trots allt betalat för lagringen av musik på alla våra svenska diskar?

Permalänk
Entusiast

Så vad är planen på civil olydnad? Vem skickar man massa mail till och vilka nummer ringer man?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara, är inte copyswede privtägt? Är det som politiker som bestämt att denna avgift ska finnas? Om inte, då kan gäl inte denna avgift vara obligatorisk?

Permalänk
Avstängd

Alla återförsäljare (tex. Webhallen, Komplett, Inet, etc) köper sin elektronik från distributörer (tex. Captech, Gandalf, etc).

Och Copyswede har väl antagligen slutit avtal med distributörerna att dom ökar priserna på lagringsmedia och sen delar på intäkterna.
Distributörerna skulle nog inte vara intresserade att ge 80 kr till Copyswede, så dom höjer väl priserna med 80 kr och sen tar 40 kr själv, och ger 40 kr till Copyswede, så för dom är det en win/win situation.

Jag tycker att det på vissa sätt påminner om prisfixering (olagligt) och kartellbildning (olagligt).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hawkeyee:

Kan någon förklara, är inte copyswede privtägt? Är det som politiker som bestämt att denna avgift ska finnas? Om inte, då kan gäl inte denna avgift vara obligatorisk?

Avgiften är lag efter att STIM klagade på den imaginära förlorade inkomsten som den svenska upphovsrättslagen innebär. Vi har enligt lag rätt att kopiera verk vi köpt för privat bruk. Så det är fullt lagligt att bränna en skiva du köpt för att ha en kopia i bilen. Efter tillräckligt mycket gnäll fick de till en lag som säger att media som primärt är till för privatkopiering ska vara belagd med en avgift. Det verkade rimligt med kasettband och videoband då dessa primärt användes för just privatkopiering. När det utvidgades till CD- och DVD-skivor blev det lite mer långsökt. Nu har de bara fått storhetsvansinne. Hur som helst har film och musikindustrin lyckats få extra rättigheter som andra upphovsrättsinnehavare inte har. Jag som fotograf får ingen extra ersättning för att folk fullt lagligt får ta mina bilder och använda dem för privat bruk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24