Sista tips inför nasköp

Permalänk
Medlem

Sista tips inför nasköp

Hej!

har doktorerat runt här i forumet angående nasenheter. Har även lånat hem en Synology ds212j som jag är helnöjd med.

Det jag vill att de ska göra är:
Backup av filer
Cloudtjänst av mina bilder så att de synkas per automatik mellan datorerna.
Ftp

Allt detta fyller ds212j upp men så är frågan om man ska hoppa upp till en ds413j så att man får mer plats + raid5.
Eller nyare ds213j.
Här kommer då även frågan om man ska titta på ett annat märke Netgear readynas t.ex. Hittar inget om att netgear har en lika smidig cloudtjänst som synology har men Dustin har ett fint erbjudande på readynas 2 ultra med 2gb disk för 2999 kr.

Kom gärna med synpunkter
Tack på förhand!

Visa signatur

11700k, B560, 32 gb ram, 1080, ssd m.m.
och det viktigaste till sist playseat med g27 samt 3 st 24"

Permalänk
Medlem

Kör du på en ds212j, antagligen är ds213j stråt snabbare men frågan är om du behöver den kraften.

Du kommer troligen inte behöva de extra diskplatserna i 4xx modellen, med den data du tänkt laga. Glöm raid. En raid är en volym, så du kan av misstag radera eller att hela volymen skadas. Bättra att då varje natt köra synk/backup till den andra disken av bilder och dokument. På köpet får du lite extra utrymme eftersom tex median inte är redundant. Du kan även få versionshistorik om du håller flera kopior av backupen i schemat.

Jag har en netgear nas, men har pillat lite med en synology och skulle välja synologin. Den känns bättre utvecklad.

Permalänk
Medlem

Jag har både en Netgear ReadyNas Ultra2 samt en DS212j och skulle välja Synology:n alla dagar i veckan. Deras support är något av det absolut bästa jag någonsin vart i kontakt med och enheten bara fungerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Glöm raid. En raid är en volym, så du kan av misstag radera eller att hela volymen skadas. Bättra att då varje natt köra synk/backup till den andra disken av bilder och dokument. På köpet får du lite extra utrymme eftersom tex median inte är redundant. Du kan även få versionshistorik om du håller flera kopior av backupen i schemat.

Du får nog kolla upp det där med raid igen. En synology med 4 diskar i raid-5 är nog optimalt för trådskaparen, synology hybrid raid blir i princip samma sak som raid-5 med 4 diskar tror jag. Hur som helst kan en disk krasha utan dataförlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Du får nog kolla upp det där med raid igen. En synology med 4 diskar i raid-5 är nog optimalt för trådskaparen, synology hybrid raid blir i princip samma sak som raid-5 med 4 diskar tror jag. Hur som helst kan en disk krasha utan dataförlust.

Såklart diskar kan dö, men jag tänker på annat skit som kan hända. Korrupta filer, mänskliga fel, virus, buggar och dålig övervakning av raiden. Sådant kommer man ifrån om man synkar/backar upp filerna regelbundet istället för att raida plus som jag skrev i förra inlägget "På köpet får du lite extra utrymme eftersom tex median inte är redundant. Du kan även få versionshistorik om du håller flera kopior av backupen i schemat."

Plus att om raid 5 kräver lite kraft om det ska få fort att skriva data.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!
Nu ska jag bara fundera på om jag ska beställa en 213j eller en 413j men det lutar åt en 213j och köra den speglad.
Sedan kan man köra en extern backup från den till en usb disk ibland så borde man vara rätt säker.

Visa signatur

11700k, B560, 32 gb ram, 1080, ssd m.m.
och det viktigaste till sist playseat med g27 samt 3 st 24"

Permalänk
Medlem

Nu har min ds213 dykt upp!
Hittade en ny på blocket för 1900 så det blev en lite kraftigare modell.

Nu sja det konfas!!

Visa signatur

11700k, B560, 32 gb ram, 1080, ssd m.m.
och det viktigaste till sist playseat med g27 samt 3 st 24"