Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

nya fläktar till h80i och chassi

jag har ett corsair h80i som jag vill byta fläktar till .mina 2 krav är tysthet och bra luftflöde. en flätkontroller som kan tysta ner mina chassi fläktar och även de nya fläktarna till min h80i jag har ett phantom 410 men fläktkontrollern gör inte fläktarna tillräckligt tysta har original fläktar på chassit vet inte om de går att tysta ner mer men hoppas det.

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009

Noctua NF-S12A för chassit och Noctua NF-F12 för kylaren, du kan koppla in dem på moderkortet och styra dem därifrån så en fläktkontroller behöver du inte. Att köpa högkvalitativa fläktar är det mest ekonomiska, att köpa billiga fläktar som lägger av efter ett år är slöseri med tid och pengar.

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av xeliaz:

jag har ett corsair h80i som jag vill byta fläktar till .mina 2 krav är tysthet och bra luftflöde. en flätkontroller som kan tysta ner mina chassi fläktar och även de nya fläktarna till min h80i jag har ett phantom 410 men fläktkontrollern gör inte fläktarna tillräckligt tysta har original fläktar på chassit vet inte om de går att tysta ner mer men hoppas det.

fläktar hade jag kört på Noctua NF-F12-PWM bra och tysta sen fläktkontroller skulle jag tagit Fractal Design Fancontroller Adjust 108 tycker det e bra grejer. Fractal controllern går både 4-pin och 3-pin så kompatibel med alla fläktar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011

gentle typhoon kör jag på min H80 .. gillar deras "ljudsignatur" .. noctua har jag haft problem att sänka volten på, de brukar inte gilla att starta på låg volt, så PWM är nog ett måste på dem ...

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2011

Ja eller denna för optimalt static pressure http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/144910-noctua_chassif...
Beror med på hur mycket du vill lägga på dom men skulle rekommendera dom jag länka för och ha på H80i:n

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av fizzdan:

gentle typhoon kör jag på min H80 .. gillar deras "ljudsignatur" .. noctua har jag haft problem att sänka volten på, de brukar inte gilla att starta på låg volt, så PWM är nog ett måste på dem ...

Beror på hur lågt du går med dom med, jag e riktigt kräsen med ljudet och mina går helt tyst och är 3-pin iaf 2 st av dom. Har inga problem alls att få dom till att starta när jag kör igång datorn. Men det är som allt här i världen en enkel smaksak

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Mar 2009

Noiseblocker e-loop är riktigt fin som PUSH, sen kör du en annan "vanlig" på baksidan som PULL. Jag kör så och det är både tyst och kallt nu

i7 6700K | Asus 1080 Strix | Maximus VIII Gene | 32GB 2666mhz DDR4 | 250+500GB SSD | RM650x | Dark Rock 3 | Jonsbo UMX3 | Xonar DX+O2+ODAC | AOC Q3277PQU | Fidelio X2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av xeliaz:

Till vattenkylaren skulle jag kunna rekommendera "Fractal Design Silent R2" som jag själv har, för att visa hur lågvarviga fläktar som faktiskt funkar ihop med en vattenkylare Dessa fläktar är kopplade till Fractals egna fläktkontroller.

Jag kör en H80i Pusch & Pull, och på lägsta varvtal så ligger min CPU runt 30 - 35 grader, vilket jag tycker är utmärkt. I spel så är det snarare grafikkortet som överröstar, trots högsta varvtal på vattenkylaren. Så jag skulle vilja påstå att min vattenkylare är näst intill ljudlös Så det skulle vara MIN rekommendation

För övrigt så kör jag ENDAST med Fractal-Fläktar i min Define Mini, vilket även där fungerar utmärkt

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW GAMING
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2012

Mina bequiet fläkar kan varva ner ordentligt. De är tysta men inte helt säker om de fästena är optimala för radiatorer...

Intel Core i5 3570k || Amd hd6970 (Umf!) || corsair hx650 || Be Quiet dark rock pro 2 (UMF!) || Nexus 4 (mindre umf!) || Då och då ett gott humör :)
Länge leve 9600gt! (Umfens umf!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

blir nog dessa om de är tillräckligt kraftiga för radiatorer http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1366280
4-5 st i såfall

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av xeliaz:

blir nog dessa om de är tillräckligt kraftiga för radiatorer http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1366280
4-5 st i såfall

Aha, jag är säker på att du blir nöjd Dom är som sagt inte gjorda för radiatorer, och jag blev INTE rekommenderad att köpa fractals när jag kollade efter fläktar precis som du gör nu Men jag chansade på att det skulle funka, och det gör det verkligen!

För att visa ännu mer vad fläktarna klarar så kan jag tala om att i Prime95 så kommer CPU:n upp i ca 65 grader, med fläktarna på fullt fräs. Min 3570K är även klockad till 4,5Ghz

Hoppas jag förmedlat på rätt sätt Fläktarna är inte 100 % optimala för vattenkylning! Men vill du ha ett tyst system så kan jag verkligen rekommendera dessa

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW GAMING
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av YamahaDGX630:

Aha, jag är säker på att du blir nöjd Dom är som sagt inte gjorda för radiatorer, och jag blev INTE rekommenderad att köpa fractals när jag kollade efter fläktar precis som du gör nu Men jag chansade på att det skulle funka, och det gör det verkligen!

För att visa ännu mer vad fläktarna klarar så kan jag tala om att i Prime95 så kommer CPU:n upp i ca 65 grader, med fläktarna på fullt fräs. Min 3570K är även klockad till 4,5Ghz

Hoppas jag förmedlat på rätt sätt Fläktarna är inte 100 % optimala för vattenkylning! Men vill du ha ett tyst system så kan jag verkligen rekommendera dessa

så länge processon inte bränns så är det bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av xeliaz:

så länge processon inte bränns så är det bra

finns nog ingen risk för det

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

ja precis