Xbox-familjen (hur utlåning kommer fungera)

Permalänk

Xbox-familjen (hur utlåning kommer fungera)

Fortfarande finns det säkert en del frågetecken över hur det hela kommer fungera.

Yusuf Mehdi som har hand om strategier och marknadsföring hos Microsoft förklarar det på följande vis:

"Detta är en stor förändring, konsumenterna älskar inte alltid förändringar, och det finns en hel del information vi har att erbjuda för att se till att folk förstår".

"Vi försöker att göra något ganska stort i fråga om att flytta industrin framåt för konsol spel in i den digitala världen. Vi tror att den digitala världen är framtiden, och vi tror att digitala är bättre".

Hela artikeln från Arstechnica finns här http://arstechnica.com/gaming/2013/06/microsoft-defends-the-x...

Där förklaras bland annat att Xbox-familjen så klart inte behöver ha några blodsband utan kan bestå av vänner etc. Det kan vara upptill 10 personer i en familj och de kan vara geografiskt utspridda, alltså ha var sin konsol. Ett spel som delas kan dock inte spelas av mer än en familjemedlem utöver ägaren.

EDIT: Rättelse och förenkling av förklaring

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

"Vi försöker att göra något ganska stort i fråga om att flytta industrin framåt för konsol spel in i den digitala världen. Vi tror att den digitala världen är framtiden, och vi tror att digitala är bättre".

Årets citat. Jobbade geniet för RIAA och var en av de ledande människorna som ville döda Napster? Jag hoppas verkligen att det går åt helvete för gnidkukarna på MS för deras XB1. Jag trodde det grundläggande i framgångsrikt företagande var att skapa en produkt som slutanvändaren verkligen ville ha och efterfrågade.

Har väl iofs aldrig varit MS strategi när man kollar på OS. Död åt Tengil (XB1)!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

gäller att skapa en familj med personer från så olika tidszoner som möjligt då en i asien och en i usa... blir nog svårt att hitta "familjemedlemmar" nånannanstans än i usa dock

EDIT: förutsatt att spel blir regionsfria som för ps4 då... hur troligt är det lol

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

"Vi försöker att göra något ganska stort i fråga om att flytta industrin framåt för konsol spel in i den digitala världen. Vi tror att den digitala världen är framtiden, och vi tror att digitala är bättre".

Årets citat. Jobbade geniet för RIAA och var en av de ledande människorna som ville döda Napster? Jag hoppas verkligen att det går åt helvete för gnidkukarna på MS för deras XB1. Jag trodde det grundläggande i framgångsrikt företagande var att skapa en produkt som slutanvändaren verkligen ville ha och efterfrågade.

Har väl iofs aldrig varit MS strategi när man kollar på OS. Död åt Tengil (XB1)!

Detta är en funktion som jag vill ha, istället för att köra X mil för att låna ett spel så kan jag låna ett spel på några minuter...hemma i soffan även om min kompis sitter i New York

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Den som vill göra förändringar får oftast skit i början innan folk ser fördelarna. Tycker Sony har varit ganska fega, det enda dom har pratat om är hur det kommer att fungera med disk-spel men inte ett ord om digitalt köpta spel. Sony vill väl inte att vi ska köpa spel på skiva, en produkt som kan säljas vidare samtidigt som man måste dela vinster med återförsäljare samt kostnader för tillverkning och frakt. Dom kommer hitta just den rätta prissättningen på gränsen som göra att man väljer att ladda ner spelet istället. Fattar inte att folk förstår detta det är så jäkla rakt framför näsan. På pc sidan så är det exakt samma sak som hände för några år sedan. Man kan välja mellan att beställa spelen på webhallen eller ladda ner dom på steam. Folk tror att microsoft är dom onda och att sony håller på med nån välgörenhet. Nej det handlar bara om att tjäna pengar i slutändan för båda företagen.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

En bild som förklarar det hela. Riktigt bra funktion måste jag säga

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

En bild som förklarar det hela. Riktigt bra funktion måste jag säga

http://i.imgur.com/Ayguitt.png

Det är också varför 24h online check behövs.

Permalänk
Skrivet av maniac:

En bild som förklarar det hela. Riktigt bra funktion måste jag säga

http://i.imgur.com/Ayguitt.png

Skulle inte begränsningen vara samma som för en fysiskdisc? "The only limitation, it seems, is that only one person can be playing the shared copy of a single game at any given time".

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Skulle inte begränsningen vara samma som för en fysiskdisc? "The only limitation, it seems, is that only one person can be playing the shared copy of a single game at any given time".

Nästan. Du +1 kompis kan spela samma spel samtidigt. Och resten av din "familj" kommer åt ditt bibliotek, bara inte det splelet du och kompisen spelar för tillfället. Detta gäller för DLC också

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Inaktiv

Angry Joe intervjuar Major Nelson, väldigt konstiga och barsliga svar från herr Major.

Part 2

Edit: försökte länka som "youtube video" men det fungerade inte.

Fixade youtube-taggar
Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Nästan. Du +1 kompis kan spela samma spel samtidigt. Och resten av din "familj" kommer åt ditt bibliotek, bara inte det splelet du och kompisen spelar för tillfället. Detta gäller för DLC också

Enligt bilden ovan så kan inte någon annan komma åt ditt bibliotek samtidigt som du redan delar ut ett spel.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Enligt bilden ovan så kan inte någon annan komma åt ditt bibliotek samtidigt som du redan delar ut ett spel.

Enligt Xbox support så kan flera i din "familj" spela olika spel i ditt bibliotek, men däremot kan inte två familjemedlemar spela samma spel. Men du kan alltid spela dina spel oavsett vilket spel som spelas av någon i "familjen". Vart många upprepingar av spela där ha ha
https://mobile.twitter.com/nowak911/status/345297685743534080

Från denna redditsida:
http://www.reddit.com/r/xboxone/comments/1g8t5e/lets_clear_up...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jo precis, verkar vara så att man själv alltid kan spela alla sina spel, samt att 1 av ens 10 vänner åt gången kan spela ett delat spel.

Citat:

You can always play your games, and any one of your family members can be playing from your shared library at a given time.

Så visst, rätt nice feature, men jobbigt för den som girar ett spel och behöver "tävla" med 9 andra om att få en spelslott.

Men kommer alltså alla spel att levereras digitalt? Vad händer om man köper ett spel på skiva? Kommer det gå att dela då oxå?
Och hur vet MS/nätet om personen som då köpte skivan fortfarande har den kvar? Eller gäller då detta endast spel där man inte får sälja skivan vidare? Mycket frågetecken här....

edit: Sen som sagt, nice att det är automatiserat, men egentligen är det rätt begränsat. Jämför det med att jag idag köper 10 st xbox360spel på skiva, då kan jag låna ut skivorna till 10 polare som kan spela de 10 spelen samtidigt.
Så visst en trevlig feature, man byter smidighet mot extremt mer tajta begränsningar i kvantitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maniac:

En bild som förklarar det hela. Riktigt bra funktion måste jag säga

http://i.imgur.com/Ayguitt.png

Finns en hake med allt.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo precis, verkar vara så att man själv alltid kan spela alla sina spel, samt att 1 av ens 10 vänner åt gången kan spela ett delat spel.

Så visst, rätt nice feature, men jobbigt för den som girar ett spel och behöver "tävla" med 9 andra om att få en spelslott.

Men kommer alltså alla spel att levereras digitalt? Vad händer om man köper ett spel på skiva? Kommer det gå att dela då oxå?
Och hur vet MS/nätet om personen som då köpte skivan fortfarande har den kvar? Eller gäller då detta endast spel där man inte får sälja skivan vidare? Mycket frågetecken här....

edit: Sen som sagt, nice att det är automatiserat, men egentligen är det rätt begränsat. Jämför det med att jag idag köper 10 st xbox360spel på skiva, då kan jag låna ut skivorna till 10 polare som kan spela de 10 spelen samtidigt.
Så visst en trevlig feature, man byter smidighet mot extremt mer tajta begränsningar i kvantitet.

Om du har 10 spel i ditt library kan alla 10 polare spela samtidigt sålänge de spelar olika spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men kommer alltså alla spel att levereras digitalt? Vad händer om man köper ett spel på skiva? Kommer det gå att dela då oxå?
Och hur vet MS/nätet om personen som då köpte skivan fortfarande har den kvar? Eller gäller då detta endast spel där man inte får sälja skivan vidare? Mycket frågetecken här....

kommer inte vara nån skillnad på spel som köpts digitalt eller på skiva. när du trycker skivan i ditt xbox one så knyts spelet till ditt xbox live konto och fungerar efter det som precis som att du köpt det digitalt. spelar ingen roll om du repar skivan eller tappar bort den du kan ladda ner den på nytt från MS servrar till din xbox eller någons annan bara du loggar in med ditt konto. eller lånar ut spelet till din "familj"

edit: alla spel kommer att finns att köpa digitalt och de flesta även på skiva. fördelen med skivan är att om man har långsamt internet så kan man installera spelet snabbare med skiva.

Microsoft har en marknads strategi där dom tror att spelförsäljning på fysiska medium är på utdöende och att vi inom 2-3 år kommer ha så snabbt internet att vi nästan helt och hållet kommer att kunna förlita oss på molnet.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon221805:

Angry Joe intervjuar Major Nelson, väldigt konstiga och barsliga svar från herr Major.

(YOUTUBE]6RtSGFryKwo[/YOUTUBE)

Part 2

(YOUTUBE]OPC4XzyE3Gc[/YOUTUBE)

Edit: försökte länka som "youtube video" men det fungerade inte.

Jag fixade det åt dig. Det finns speciell Youtube-knapp om du går till avancerad, använd den. Byt bara ut de yttre parenteserna till hakparenteser så blir det exakt som det ska se ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

kommer inte vara nån skillnad på spel som köpts digitalt eller på skiva. när du trycker skivan i ditt xbox one så knyts spelet till ditt xbox live konto och fungerar efter det som precis som att du köpt det digitalt. spelar ingen roll om du repar skivan eller tappar bort den du kan ladda ner den på nytt från MS servrar till din xbox eller någons annan bara du loggar in med ditt konto. eller lånar ut spelet till din "familj"

edit: alla spel kommer att finns att köpa digitalt och de flesta även på skiva. fördelen med skivan är att om man har långsamt internet så kan man installera spelet snabbare med skiva.

Microsoft har en marknads strategi där dom tror att spelförsäljning på fysiska medium är på utdöende och att vi inom 2-3 år kommer ha så snabbt internet att vi nästan helt och hållet kommer att kunna förlita oss på molnet.

Hmm okej, men då har dom alltså en tillverkningsprocess där varje skiva kan taggas unik på nått sätt?
För vad skulle annars hindra mig från att bara låna ut skivan? Intressant, hade ingen aning om att tillverkningsprocessen för skivor blivit så avancerad..

Och jo, fattar inte folk som grinar över xbox one's internetkrav, kan man inte uppfylla en anslutning per 24h så har man i min mening större problem än att inte kunna använda sin konsol. Yeap, totalt internet/it-skadad är man tyvärr

Enda grejen med just skivor och tvspel är att det är nice med lite rea-backar, kunna låna ut spel, och även sälja begagnat.
Så det är ju en avvägning, nice att kunna köpa och ladda ner, men trist att man förlorar dom andra listade snacksen som konsument.
Steam kör ju dock rätt softa reor så helt hopplöst är det nog inte.

Skrivet av Feeku:

Om du har 10 spel i ditt library kan alla 10 polare spela samtidigt sålänge de spelar olika spel.

Det är inte så jag tolkar det. Det är ju inte heller så bilden nån postade tolkar det.

Så som jag förstår det så kan bara 1 person av dom 10 spela åt gången, och precis som andra skriver och bilden påpekar, så är det ju just därför detta inte skadar MS sådär värst mycket, vilket gör att det kommer vara ett sjukt drygt sätt att förvänta sig att kunna spela på då det hela bygger på att ingen av min väns andra 9 vänner kan gira samtidigt

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte riktigt med..
Funktionen är ju klockren men det är något som inte stämmer (eller jag hoppas det stämmer

Om jag har 10 kompisar i min familj på xbox one

5 st av mina kompisar har Forza 5
då borde ALLA 10 kunna spela forza 5 samtidigt?

för om jag "lånat ut min kopia" till kompis nr 6 som inte har forza
och sedan kommer kompis 7 och vill spela, så kan väl han utnyttja kopian hos någon av mina / eller sina? vänner som fortfarande har sin "utlåningskopia" kvar av forza 5?

ett nytt scenario
10 kompisar, The Division multiplayer Co-Op (4 pers gissar jag?)
Jag äger spelet, och min kompis äger spelet (totalt 2 av 10)
då kan vi fylla upp en multiplayer co-op på totalt 4 spelare utan något gnäll?

Det är här jag tycker funktionen är HELT underbar,
jag kan bara tala för mig själv men på xbox 360 så har jag säkert 50 spel, varav några fortfarande inplastade
det vore helt underbart att få tillgång till någon kompis spel för att testa helt enkelt, utan att köpa spelet.

eller har jag tänkt fel någonstans?

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hmm okej, men då har dom alltså en tillverkningsprocess där varje skiva kan taggas unik på nått sätt?

...

Det är inte så jag tolkar det. Det är ju inte heller så bilden nån postade tolkar det.

"CD-keys" har funnits ganska länge som registreras till ett "account".

Det är exakt så bilden beskriver.

Skrivet av daevilb:

Du tänker helt rätt, det är en grym funktion.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Jag hänger inte riktigt med..
Funktionen är ju klockren men det är något som inte stämmer (eller jag hoppas det stämmer

Om jag har 10 kompisar i min familj på xbox one

5 st av mina kompisar har Forza 5
då borde ALLA 10 kunna spela forza 5 samtidigt?

för om jag "lånat ut min kopia" till kompis nr 6 som inte har forza
och sedan kommer kompis 7 och vill spela, så kan väl han utnyttja kopian hos någon av mina / eller sina? vänner som fortfarande har sin "utlåningskopia" kvar av forza 5?

ett nytt scenario
10 kompisar, The Division multiplayer Co-Op (4 pers gissar jag?)
Jag äger spelet, och min kompis äger spelet (totalt 2 av 10)
då kan vi fylla upp en multiplayer co-op på totalt 4 spelare utan något gnäll?

Det är här jag tycker funktionen är HELT underbar,
jag kan bara tala för mig själv men på xbox 360 så har jag säkert 50 spel, varav några fortfarande inplastade
det vore helt underbart att få tillgång till någon kompis spel för att testa helt enkelt, utan att köpa spelet.

eller har jag tänkt fel någonstans?

Bara en person kan använda spelet i gruppen! Alltså om jag använder spelet kan ingen annan som inte äger det spela. Så bara en i taget.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Bara en person kan använda spelet i gruppen! Alltså om jag använder spelet kan ingen annan som inte äger det spela. Så bara en i taget.

Så alla andras 9 "kopior" blir värdelösa bara för att en person i listan använder en persons fri-kopia? (knappast troligt) ?

Om alla 10 personer har alla 10 i samma familje-lista

8st har forza 5 men alla vill spela

person1-delar ut sin fria kopia till person 9
person2-delar ut sin fria kopia till person 10

?

du menar att bara för att EN person i min lista spelar min "fri-forza5" så är det totalt låst för alla andras "utdelning av kopior?"
jag kan ju inte lägga restriktioner på mina kompisars prylar? (låter jättefel)

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

gäller att skapa en familj med personer från så olika tidszoner som möjligt då en i asien och en i usa... blir nog svårt att hitta "familjemedlemmar" nånannanstans än i usa dock

EDIT: förutsatt att spel blir regionsfria som för ps4 då... hur troligt är det lol

Det blir svårt efter som att den knappt funkar i Asien. Sen funkar den inte i Östeuropa förutom i Ryssland. Den fungerar inte alls i Afrika.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130613/xbox-one-fungerar-...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av daevilb:

Så alla andras 9 "kopior" blir värdelösa bara för att en person i listan använder en persons fri-kopia? (knappast troligt) ?

Om alla 10 personer har alla 10 i samma familje-lista

8st har forza 5 men alla vill spela

person1-delar ut sin fria kopia till person 9
person2-delar ut sin fria kopia till person 10

?

du menar att bara för att EN person i min lista spelar min "fri-forza5" så är det totalt låst för alla andras "utdelning av kopior?"
jag kan ju inte lägga restriktioner på mina kompisars prylar? (låter jättefel)

Här svara "Major Nelson" på några frågor och han förklarar det (vad jag uppfattar) som att man har ett spel-bibliotek bestående av allas spel samlade och vem som helst kan då "checka ut" ett spel och spela, du väljer inte aktivt att en viss person i din "familj" ska få spela ditt spel och han väljer heller inte vems spel han ska låna utan spelen finns helt enkelt bara där och kan spelas av alla när som helst (inte samtidigt då).

I ditt Forza5-exempel finns det alltså 8 riktiga och 8 fria kopior att använda fritt så det finns alltså för många spel för er, det skulle räcka med att bara fem personer köpt det för att alla ska kunna spela.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Här svara "Major Nelson" på några frågor och han förklarar det (vad jag uppfattar) som att man har ett spel-bibliotek bestående av allas spel samlade och vem som helst kan då "checka ut" ett spel och spela, du väljer inte aktivt att en viss person i din "familj" ska få spela ditt spel och han väljer heller inte vems spel han ska låna utan spelen finns helt enkelt bara där och kan spelas av alla när som helst (inte samtidigt då).

I ditt Forza5-exempel finns det alltså 8 riktiga och 8 fria kopior att använda fritt så det finns alltså för många spel för er, det skulle räcka med att bara fem personer köpt det för att alla ska kunna spela.

Ja men spelen man lägger till i denna lista, låt oss säga att jag köper forza 5 och då läggs det till i min familje-lista, mina kompisar ser detta och kan checka ut spelet och spela en åt gången, men sen köper ännu en person forza 5, blir det då två utcheckningsbara forza 5 i listan över tillgängliga spel?

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av daevilb:

Ja men spelen man lägger till i denna lista, låt oss säga att jag köper forza 5 och då läggs det till i min familje-lista, mina kompisar ser detta och kan checka ut spelet och spela en åt gången, men sen köper ännu en person forza 5, blir det då två utcheckningsbara forza 5 i listan över tillgängliga spel?

Precis, så uppfattar jag det hela och så fort nån i familjen köper ett nytt spel så hoppar det upp hos alla.

Man måste ju inte vara tio pers, man kan ju ha en liten familj på bara två personer och helt enkelt köpa varannat spel. Låter nästan lite för bra för att vara sant egentligen, finns väl ingen annan som erbjuder spel på det viset?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Precis, så uppfattar jag det hela och så fort nån i familjen köper ett nytt spel så hoppar det upp hos alla.

Man måste ju inte vara tio pers, man kan ju ha en liten familj på bara två personer och helt enkelt köpa varannat spel. Låter nästan lite för bra för att vara sant egentligen, finns väl ingen annan som erbjuder spel på det viset?

näe precis för mig är det en dröm, jag har säkert köpt 50 spel till xbox 360 och om man nu skulle få checka ut andras spel gratis så ser jag det precis som du säger som riktigt grymt

jag köper två spel, du köper två = 4 spel till priset av 2. jag kanske inte ens vill köpa något spel för 600:-, jag vill bara testa?

av dom 50 spel jag lirat, har jag kanske spelat ut 3

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jo precis, verkar vara så att man själv alltid kan spela alla sina spel, samt att 1 av ens 10 vänner åt gången kan spela ett delat spel.

Så visst, rätt nice feature, men jobbigt för den som girar ett spel och behöver "tävla" med 9 andra om att få en spelslott.

.......................

edit: Sen som sagt, nice att det är automatiserat, men egentligen är det rätt begränsat. Jämför det med att jag idag köper 10 st xbox360spel på skiva, då kan jag låna ut skivorna till 10 polare som kan spela de 10 spelen samtidigt.
Så visst en trevlig feature, man byter smidighet mot extremt mer tajta begränsningar i kvantitet.

Vi får se hur det fungerar lite senare, sommaren har precis börjat och det är långt kvar till november / december. Med lite tur kommer det kanske finnas en krysslista där man kan markera att alla, eller på personnivå vem som har rätt att låna vilket spel av de som är med i familjen.

Personligen kommer det förmodligen inte vara mer än max fem personer i min familj och vi alla kommer förmodligen ha så jäkla mycket singelplayer spel att välja på att det knappast blir kö för ett spel. Skulle det bli det får man väll köpa ett eget exemplar om spelet är så bra att alla vill lira det.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk

Nu blir jag riktigt orolig efter MS förändring angående krav på online osv

http://news.xbox.com/2013/06/update

These changes will impact some of the scenarios we previously announced for Xbox One. The sharing of games will work as it does today, you will simply share the disc. Downloaded titles cannot be shared or resold. Also, similar to today, playing disc based games will require that the disc be in the tray.

Någon som snappat upp om de plockat bort funktionen för att dela sina digitala köp mellan 10 personer?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Jupp, tack vare alla som inte varit smarta nog att förstå att 24h kravet var bra har förstört det för alla som ville dela spel mellan kompisar för att boosta gamerscore och dylikt. Blir så trött på alla idioter

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer