kopiering, namnbyte och annan smörja - skulle detta funka?

Permalänk
Medlem

kopiering, namnbyte och annan smörja - skulle detta funka?

Hej!....igen

Min fråga är följande..

Jag har 3 st hårddiskar i min dator nu, C: - D: - F:.. Min C: är en SSD där jag har mitt OP installerat, och väldigt få andra program. Min D: är en "vanlig" hårddisk där jag har i princip alla program istallerade på.

MEN, min F: är större, och jag skulle nog vilja flytta alla mina program från D: till F: utan att installera om allt, så min fråga är följande, skulle detta funka utan problem?

1. - Kopiera alla filer från D: till F:
2. - Gå in och ändra bokstaven på diskarna, det vill säga att man döper om F: till D: och tvärtom, det gör ju att rent namnmässigt är sökvägarna domsamma som tidigare, men sökvägen hänvisar till den disker som förut var F:

Skulle det funka så, eller är sökvägen på ngt sätt bunden till vilken koppling hårddisken har på moderkortet och sånt shit?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Hej!....igen

Min fråga är följande..

Jag har 3 st hårddiskar i min dator nu, C: - D: - F:.. Min C: är en SSD där jag har mitt OP installerat, och väldigt få andra program. Min D: är en "vanlig" hårddisk där jag har i princip alla program istallerade på.

MEN, min F: är större, och jag skulle nog vilja flytta alla mina program från D: till F: utan att installera om allt, så min fråga är följande, skulle detta funka utan problem?

1. - Kopiera alla filer från D: till F:
2. - Gå in och ändra bokstaven på diskarna, det vill säga att man döper om F: till D: och tvärtom, det gör ju att rent namnmässigt är sökvägarna domsamma som tidigare, men sökvägen hänvisar till den disker som förut var F:

Skulle det funka så, eller är sökvägen på ngt sätt bunden till vilken koppling hårddisken har på moderkortet och sånt shit?

Det kommer fungera. Men jag hade gjort åtgärden i felsäkert läge. Program kan han bakgrundstjänster igång som låser filerna, men de tjänsterna får inte starta om man kör felsäkert.

Permalänk
Medlem

okej, men kan man göra en sån grej i felsäkert läge då?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

okej, men kan man göra en sån grej i felsäkert läge då?

Ser inte varför man inte skulle kunna göra det

Permalänk
Medlem

okej, tack

en annan fråga.. jag har inte kommit så långt att jag gjort det jag frågade om i första inlägget men...

Jag har kopierat en massa filer (cirka 1tb) mellan två hårddiskar, men när jag klickar upp egenskaper så ver jag att vissa filer verkar ha försvunnit.. jag har spenderat nästan hela dagen på att gå igenom alla tusentals mappar och kollat egenskaperna på alla idividuella mappar, och dom flesta verkar stämma, dom som inte stämmer har jag försökte kopiera vid separat tillfälle, men dom visar fortfarande inte samma mängd filer och samma mängd data i egenskaper.. vissa filer går helt enkelt inte att kopiera..

hur löser jag det? finns det ngt sätt att sortera ut bland hundratusentals filer och se exakt vilka filer som inte kopierats?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Du bör använda ett disk kloningsprogram för att få en exakt kopia på disken.
Finns nog ganska många dolda filer osv som man missar när man kopierar och klistrar in.
Ex http://www.easeus.com/disk-copy/
Har för mig att jag använt det med fina resultat.
Även Acronis fungerar fin fint.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

okej, tack

en annan fråga.. jag har inte kommit så långt att jag gjort det jag frågade om i första inlägget men...

Jag har kopierat en massa filer (cirka 1tb) mellan två hårddiskar, men när jag klickar upp egenskaper så ver jag att vissa filer verkar ha försvunnit.. jag har spenderat nästan hela dagen på att gå igenom alla tusentals mappar och kollat egenskaperna på alla idividuella mappar, och dom flesta verkar stämma, dom som inte stämmer har jag försökte kopiera vid separat tillfälle, men dom visar fortfarande inte samma mängd filer och samma mängd data i egenskaper.. vissa filer går helt enkelt inte att kopiera..

hur löser jag det? finns det ngt sätt att sortera ut bland hundratusentals filer och se exakt vilka filer som inte kopierats?

Beror nog på vad det är för mappar. Är det sådana du lagra filer och musik tex. ska det inte vara några konstigheter. Spel och program kan jag inte tänka mig att är dolda. Mer om det är saker som berör Windows och kanske speciella program.

Permalänk
Medlem

det var inga dolda filer, inga program utan det var ngr filer till eff spel som jag hade i en separat mapp, och spelet är inte installerat..

hur som helst så drog ja en chansning att skita i dom filerna, får väl se nästa gång jag installerar spelet och modden och se om det funkar..

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Välj att visa dolda filer och att visa skyddade systemfiler så kopieras alla filer när du utför en kopiering.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon