Fel datamängd på CD/DVD skivor (Linux Mint relaterat)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Våxtorp
Registrerad
Nov 2009

Fel datamängd på CD/DVD skivor (Linux Mint relaterat)

OK, jag vet inte riktigt vad jag gjorde men det blev lite fel när jag försökte rensa en gammal CD-RW skiva en gång. Kör Linux Mint 13 på maskinen och under programmet "Disc utility" visade en volym på 2.0 kb (!). Trodde att jag skrotat den aktuella skivan och slängde den. Idag satte jag i en helt NY CD-R skiva om 800 MB och öppnade programmet. Volym 2.0 kb. Jaha, vad nu då? Högerklickar jag på CD skivan (monterad på skrivbordet) och väljer "Properties" står det: Ledigt 0 byte
Använt 0 byte

Hur kan en ny skiva få en kapacitet på 2 kb? Hur får jag datorn att förstå att det finns högre kapacitet?

Faktafel i text och rubrik (skäms)

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

För att du inte har gett den något filsystem gissar jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Våxtorp
Registrerad
Nov 2009

Fick redigera lite eftersom jag felaktigt skrivit att det rör sig om en DVD när det gällde CD. Förlåt mig.

Jag kan nämna också att jag använder Brasero som brännarprogram under Linux men jag har inte testat att skriva till skivorna. Jag är kanske ute och cyklar men jag trodde att Disk Utility skulle visa skivans kapacitet. Står det 2.0 KB får jag intrycket av att det endast finns denna mängd tillgängligt. Några siffror på det såg jag aldrig men det ska tydligen stå (dubbelkollade med liknande program under Ubuntu). Ska dubbelkolla i Mint men det får bli lite sent på torsdags kvällen eftersom jag inte har tid att koppla in och syssla med dessa saker innan dess.

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone