Permalänk

4770k hög temp vid viloläge

Jag har just uppgraderat till en 4770k som sitter på en asus z87 pro, jag har dock stött på en konstig sak gällande temperaturen. Jag har en corsair H100i med 2st be quiet 120 pwm fläktar eftersom jag tyckte orginalfläktarna levde om för mycket. Cpu är klockad till 4,6 GHz.

Vid idle så ligger cpu på mellan 33-35C, när jag spelar så hoppar den upp till 50-70C beroende på spel osv, vilket känns ok. Jag har windows inställt på energischema balanserat där skärmarna stängts av efter 20min men datorn går aldrig i viloläge.

Nu kommer vi till det konstiga, när skärmarna stängs av efter 20min så har jag märk att temperaturen på cpu går upp till 45-50 grader, fast datorn inte används.

Detta är väl inte hela världen men jag stör mig lite på att det är högre temperatur när jag inte använder datorn än när jag tex sitter och surfar.

Någon som har någon aning om vad det beror på och hur jag kan lösa det?

Permalänk
Medlem

Du har inget program som går och rullar runt i bakgrunden?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Det är inte så att fläkten tar det lugnt i viloläget?

Permalänk
Medlem

Kolla graf på klockfrekvens och vcore.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Tror inte det är något program, eftersom jag då tror att det vore samma problem innan skärmarna går i viloläge.

Jag har nu provat att använda Intel Extreme Tuning Utility, enligt det programmet så pendlar processor frequency runt 1 GHz när jag bara använder dator till att surfa osv. Men när skärmarna gått ner i viloläge så ser det ut som om den går upp till full 4,6 GHz, så jag tror att det antagligen är det som gör skillnaden.

Någon som vet vad jag kan göra åt det?

Permalänk
Medlem

Skapade precis en likadan tråd om min 4670k, #13609631

Oklockad dessutom, kommer upp i över 45 i Idle fast jag inte gör något

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Ta reda på vad det är som körs...
Starta resursövervakaren och lämna den i gång att registrera vilka som ligger högt på genomsnittlig CPU. Om det är något program som stiger i listan medans datorn borde vila så jobbar ju det programmet.
Ett alternativt sätt är att notera processortiden som respektive process har och sedan se vilka som ökar under tiden datorn vilar.

En del virusskydd gör ju scanningar av datorn när den är i vila så det kan ju vara något sådant som börjar jobba.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Hur ser jag vilka program som drar mycket när skärmarna släcks? Jag har resursövervakaren igång men den sparar väl inte någon historik specifikt över vilket program som drar mycket cpu. Vad jag kan se så är det väl bara grafen för total användning?

Det som jag tycker är lite konstigt är att det ser ut som om processorn har någon typ av energisparläge i sig själv eftersom det ser ut som om frekvensen varierar beroende på belastning. som tex nu när jag skriver detta inlägg ligger den på 1,2GHz men pendlar något. När den går i viloläge så ligger den dock konstant på 4,6 GHz vilket jag antar gör att den drar mer ström och blir varmare?

Jag har nu även ändrat om i enerigialternativen i windows så att dator ej går ner i viloläge eller strömsparläge utan att det bara är skärmarna som ska stängas efter 20min. Men jag får fortfarande samma problem vilket jag tycker är lite konstigt.

Går jag in på alternativet enerigsparfunktioner för processorn står det nu:

Minsta processortillstånd: 5%
Kylningsprincip för datorn: aktiv
Maximalt processortillstånd: 100%

PS. Jag kör inget antivirus annat än windows 8s inbyggda. DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamberge:

Hur ser jag vilka program som drar mycket när skärmarna släcks? Jag har resursövervakaren igång men den sparar väl inte någon historik specifikt över vilket program som drar mycket cpu. Vad jag kan se så är det väl bara grafen för total användning?

Det som jag tycker är lite konstigt är att det ser ut som om processorn har någon typ av energisparläge i sig själv eftersom det ser ut som om frekvensen varierar beroende på belastning. som tex nu när jag skriver detta inlägg ligger den på 1,2GHz men pendlar något. När den går i viloläge så ligger den dock konstant på 4,6 GHz vilket jag antar gör att den drar mer ström och blir varmare?

Jag har nu även ändrat om i enerigialternativen i windows så att dator ej går ner i viloläge eller strömsparläge utan att det bara är skärmarna som ska stängas efter 20min. Men jag får fortfarande samma problem vilket jag tycker är lite konstigt.

Går jag in på alternativet enerigsparfunktioner för processorn står det nu:

Minsta processortillstånd: 5%
Kylningsprincip för datorn: aktiv
Maximalt processortillstånd: 100%

PS. Jag kör inget antivirus annat än windows 8s inbyggda. DS

Gissar på att windows 8 bara är dåligt programmerat..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Jag tor att jag hittat boven i dramat, såg ut som om det var en process dwm.exe som drog onaturligt mycket. Detta visar sig vara windows fönsterhanterare. Efter lite sökningar på google så visar det sig att det är setpoint programvaran som jag har till mitt tangentbord och mus från logitech som av någon anledning gör så att fönsterhanteraren drar onaturligt mycket cpu vid viloläge.

Efter att jag stängt ner setpoint så helt plötsligt är problemet borta.

Så "my bad" det visade sig vara program relaterat efter allt.