Permalänk
Skrivet av lorgix:

Moderkortets fläktstyrning är gjord för att styra just fläktar. Pumpen bör i regel köra på samma nivå hela tiden, det funkar inte bra om man låter moderkortet styra pumpen som om pumpen vore en fläkt.

TL;DR: pump =! fläkt

Vi bytte kontaktnoch det. Men det funka ändå inte

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip1727:

Vi bytte kontaktnoch det. Men det funka ändå inte

Om du inte har något kopplat till CPU_FAN så kan det vara så att moderkortet känner av detta och därmed stänger ner. Det lär finnas en inställning för detta i BIOS isf.

Permalänk

Jag tycker det låter som om den inte får kontakt med processorn. Hur såg kylpastan ut när du tog av den?

Även om pumpen inte fungerade eller det var blockage i slangen borde datorn starta och gå några minuter innan det blir för varmt och den stängs ner medan om det inte blir kontakt mellan så kommer processorn överhetta på några få sekunder

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Jag tycker det låter som om den inte får kontakt med processorn. Hur såg kylpastan ut när du tog av den?

Även om pumpen inte fungerade eller det var blockage i slangen borde datorn starta och gå några minuter innan det blir för varmt och den stängs ner medan om det inte blir kontakt mellan så kommer processorn överhetta på några få sekunder

Jag tror på det sista att det inte blir kontakt. Men hur löser man det? Jag ska ta.med mig datorn till webbhallen imorn så ska dom få fixa det

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Skrivet av Filip1727:

Jag tror på det sista att det inte blir kontakt. Men hur löser man det? Jag ska ta.med mig datorn till webbhallen imorn så ska dom få fixa det

Låter ju som en smidig lösning. Har du läst manualen, har du monterat allt rätt? Det är de enda problemen jag kan tänka mig ärligt talat.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Okej jag är tillbaka. Jag ska montera den ikväll. Ska jag koppla in pumpen i moderkortet eller direkt in i psun? Spelar det någon roll eftersom jag kopplar in fläkteni cpu_Fan? Jag ska lägga ut kylpast en klump som storleken av en softairgunkula?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)