Lite pinsamt men whatever! [Stabilitetsproblem efter misslyckad överklockning, felsökningshjälp — mod]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Hjälper ju inte att ta det lugnt när man försöker sig på att slå ett rekord på Sweclockers 5ghz klubb. Ska man överklocka och ta det får man räkna med att saker kan gå sönder. Att dessutom sitta och överklocka vanlig mainstream processor har ju gjort att han överklockat allt annat oxå som hör till.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte lite väl att ta i när man som amatörklockare ska börja slå rekord hit och dit? Dessutom SKA man inte förvänta sig att saker gå sönder om du klockar rätt. Som amatörklockare ska man gå sakta fram och inte gå in och "Dra upp allting!!" för då går saker sönder.

Skrivet av insanecow:

Aha. Nej men jag kommer in nu. Hade CPU i 40x med 1.170V en timme eller så och allt gick bra. Tills jag börja kolla på en film, blåskärm - dumpar minne - reboot. Jahapp tänkte jag, för låg volt för denna frekvens då. Höjde ett snäpp och satte på filmen igen. Tog inte många sekunder innan det var blåskärm. Höjde ett snäpp till och provade att kolla på filmen, gick inte. Provade ytterligare ett snäpp men samma sak. Och då är 1.170V 0.040V mer än vad jag behövde för 4GHz före allt bröt ihop.

Vet fan inte vad jag ska göra! Vad verkar det som att är fel då? CPU eller moderkort?

Det kan vara båda som tagit skada av oförsiktigt klockande.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Känns som att det är färdigklockat med dom prylarna tyvärr. Om du inte kan få den stabil i stock så tror jag inte den blir stabil på något annat sätt heller. Kan vara så att CPUn har tagit skada med tanke på den extrema voltökningen du gjorde tidigare, det är ju ändå rätt känsliga grejer. Svårt att veta hur moderkortet klarade sig, men testa annan cpu och kör tester i stock med så få ram-stickor som möjligt. Funkar det inte så strök väl moderkortet med.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är relevant, men har du installerat om windows? lätt att stirra sig blind på "fel" saker.

Permalänk

Jag tror inte felet ligger i hans komponenter eller överklockning alls, Jag har varit med om förut att mitt Windows blivit korrupt av överklockning som inte varit stabil. Detta resulterade i konstiga krascher i frekvenser som tidigare varit stabila. Om du har en annan hdd släng i den i datorn. Återställ bios till default och stock där allting ska fungera. Installera sedan om Windows och kolla om det fungerar bättre sen. Om det gör det är stämmer min teori

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk

Tack alla som har tagit sig tid för att ens fundera över vad problemet kan vara! Hade förväntat mig två svar där båda skällde ut mig, så jag är väldigt positivt överraskad över hur snälla ni har varit med mig.

Har inte gjort mycket till ändringar från igår, mest på grund av att jag inte riktigt vet ut eller in här.

38x @ 1.130V och OCCT linpack går att köra. Jag tänker prova att installera om windows till en annan ssd och se hur det går.
Jag kommer ihåg flertalet högre överklockningar som jag har provat, både med fixed och offset som var stabila förr men som inte ens bootar in i windows nu.

Hoppas verkligen på att en reinstall av windows skulle lösa detta! Återkommer

Permalänk

Tyvärr så är det samma sak efter en clean windows install på annan ssd. Får inte till en stabil överklock på något sätt över 3.8GHz längre. DIREKT efter att windows-loggan har laddat klart så är det bluescreen, hinner inte ens se den blåa välkomstbakgrunden.

De flesta minidumparna visar på "Caused by driver hal.dll" - "Caused by address hal.dll+12a3b"

Finns dock en hel del olika errors i listan från de senaste dagarna. "IRQL NOT LESS OR EQUAL", "NTFS FILE SYSTEM", "KMODE EXCEPTION NOT HANDLED" och "SYSTEM SERVICE EXCEPTION" till exempel.

Andra "Caused by driver"; ataport.SYS, ntfs.sys, ndis.sys, ntoskrnl.exe.

Permalänk
Medlem

testat öka spänningen lite smått på minnena tilll typ 1,52 ?
kan ju vara något och testa då den verkar krascha vid start av program eller vilken belastning som helst...
vad är minnena satta på för mhz ?

testa och sänk detta till 1600 mhz eller 1333 mhz ifall det nu är minnen som går över den hastigheten.
en kompis 2500k kör 1,260 vcore på 4,0 ghz med 4,3 ghz turbo på två cores till med 0,010 ökning i spänning.
satte den lite högt när jag var där men det funkar och blir inte för varmt (över 80c alltså )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

1.130V låter spontant som en väldigt låg spänning. Min 2500k ligger för närvarande på 4,4Ghz. Hade den innan på 4,5 stabilt med 1.376V som peak. Riktiga guldexemplar kan väl ligga under 1.3 vid de frekvenserna, men det vanligaste brukar vara 1.3xx av alla 2500k jag sett.

Med tanke på alla olika felmeddelanden så undrar jag inte om ditt modermodem gett upp.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Jag håller just nu på att försöka få datorn stabil i 4.0GHz med en spänning på 1.165V.

Jag körde OCCT Linpack i 40 minuter utan problem, så jag stängde av det och gick till köket. 20 sekunder senare så ser jag att datorn håller på att reboota.

Jag försökte nyss köra igenom SiSoftware Sandra och det gick bra till vad jag tror var "System memory bandwidth". Inte säker på att det hette så för jag hitter inget med den exakta beskrivningen just nu i Sandra.

För övrigt står det typ i5 2500K @ 3.3GHz (4c 4GHz/5.9GHz), fattar inte varför 5.9 skulle stå där?

mini: jag har kört tester i 1333/1600/2133 MHz och har inte märkt att någon frekvens skulle vara stabilare än någon annan

Ska prova höjja spänningen lite och köra några nya tester i 40x.

EDIT- Näe ni.. BSoD efter ett fåtal sekunder i idle när jag kör allt default. Provade även att köra en RAM-sticka åt gången i andra slots än förut.

Försökte jag mig på något specifikt som borde ha funkat som t.ex. 4.5GHz @ 1.380V så är det BSoD innan välkomsttexten PLUS att så hög spänning verkar döda tangentbordet i BIOS så jag måsta CMOSa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av insanecow:

Jag håller just nu på att försöka få datorn stabil i 4.0GHz med en spänning på 1.165V.

Jag körde OCCT Linpack i 40 minuter utan problem, så jag stängde av det och gick till köket. 20 sekunder senare så ser jag att datorn håller på att reboota.

Jag försökte nyss köra igenom SiSoftware Sandra och det gick bra till vad jag tror var "System memory bandwidth". Inte säker på att det hette så för jag hitter inget med den exakta beskrivningen just nu i Sandra.

För övrigt står det typ i5 2500K @ 3.3GHz (4c 4GHz/5.9GHz), fattar inte varför 5.9 skulle stå där?

mini: jag har kört tester i 1333/1600/2133 MHz och har inte märkt att någon frekvens skulle vara stabilare än någon annan

Ska prova höjja spänningen lite och köra några nya tester i 40x.

EDIT- Näe ni.. BSoD efter ett fåtal sekunder i idle när jag kör allt default. Provade även att köra en RAM-sticka åt gången i andra slots än förut.

Försökte jag mig på något specifikt som borde ha funkat som t.ex. 4.5GHz @ 1.380V så är det BSoD innan välkomsttexten PLUS att så hög spänning verkar döda tangentbordet i BIOS så jag måsta CMOSa.

Låter som att CPUn krånglar tyvärr.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds