Hårddisk upptäcks en gång, efter omstart är den borta...

Permalänk
Medlem

Hårddisk upptäcks en gång, efter omstart är den borta...

Jag har ett minst sagt underligt problem. Det är så att jag har byggt ihop en dator utifrån begagnade delar (ett tag tillbaka köptes det, så lite sent att prata med säljaren). Nu när jag har byggt ihop den verkar inga problem uppstå i första ögonkastet. Den laddar upp och hittar både en ide cd-spelare samt sata hdd:n jag har. Jag installerar bl.a. windows 7 utan problem... Saken är den att om man efter uppstart får för sig att stänga av den. så kommer bios upp som vanligt och allting vid uppstart men sata controllern tar ett litet extra tag att ladda och slutar med att den inte upptäcker någon hårddisk (som tidigare laddats utan problem). Om man å andra sidan hade startat om datorn istället för att stänga av helt så försvinner inte hårddisken.

För att moderkortet ska hitta igen hårddisken krävs ett den avlägsning utav sata samt ström sladdet till hdd:n. Sedan stoppa tillbaka dessa (funkar dock bara ibland).

Jag har flashat till nyaste bios samt http://windows7themes.net/how-to-initialize-a-hard-drive-in-w...
Nyare firmwire tycks inte finnas till hårddisken.

Nu undrar jag bara om någon har erfarenheter utav detta eller något bra förslag på vad jag kan ytterligare göra?

Om något måste bytas är det mb:n eller hdd:n?

Setupen:
MB: evga 730a
Prolle: phenom 9550
Ram: Ocz 2x2 gb+ 2gb kingston
Psu: ea- 500w antec
HDD:n: ST3250620NS

Känner mig lite vilsen :/

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med en gammal WD Raptor disk som jag hade som OS.
Fick hela tiden dra ur och in sata och ström kablarna för att den skulle hoppa igång igen.

Trodde också länge att det var moderkortet det var fel på till jag köpte ny hdd.

Skickade in disken på RMA och fick klart för mig att det var den som var trasig.
Så prova en annan disk! Jag tror säkert det fungerar för dig då

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av benja93:

Jag har ett minst sagt underligt problem. Det är så att jag har byggt ihop en dator utifrån begagnade delar (ett tag tillbaka köptes det, så lite sent att prata med säljaren). Nu när jag har byggt ihop den verkar inga problem uppstå i första ögonkastet. Den laddar upp och hittar både en ide cd-spelare samt sata hdd:n jag har. Jag installerar bl.a. windows 7 utan problem... Saken är den att om man efter uppstart får för sig att stänga av den. så kommer bios upp som vanligt och allting vid uppstart men sata controllern tar ett litet extra tag att ladda och slutar med att den inte upptäcker någon hårddisk (som tidigare laddats utan problem). Om man å andra sidan hade startat om datorn istället för att stänga av helt så försvinner inte hårddisken.

För att moderkortet ska hitta igen hårddisken krävs ett den avlägsning utav sata samt ström sladdet till hdd:n. Sedan stoppa tillbaka dessa (funkar dock bara ibland).

Jag har flashat till nyaste bios samt http://windows7themes.net/how-to-initialize-a-hard-drive-in-w...
Nyare firmwire tycks inte finnas till hårddisken.

Nu undrar jag bara om någon har erfarenheter utav detta eller något bra förslag på vad jag kan ytterligare göra?

Om något måste bytas är det mb:n eller hdd:n?

Setupen:
MB: evga 730a
Prolle: phenom 9550
Ram: Ocz 2x2 gb+ 2gb kingston
Psu: ea- 500w antec
HDD:n: ST3250620NS

Känner mig lite vilsen :/

Vad "står" ide spelaren och sata hdn "som" i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Vad "står" ide spelaren och sata hdn "som" i bios?

Ide: cd-rom är master, slave är tom medan sata .. ja.. det står bara
sata a0 (då är det denna, den översta som disken dyker upp i när det funkar)
sata a1
sata b0
sata b1

med sata porten inställd i ide läge, inte adhf (eller vad det nu stod)

Permalänk
Skrivet av benja93:

Ide: cd-rom är master, slave är tom medan sata .. ja.. det står bara
sata a0 (då är det denna, den översta som disken dyker upp i när det funkar)
sata a1
sata b0
sata b1

med sata porten inställd i ide läge, inte adhf (eller vad det nu stod)

"med sata porten inställd i ide läge, inte adhf (eller vad det nu stod)"
adhf = ahci, testa att ändra till detta ist, hjälper det inte så ändra tillbaka.

Utgår från att ide spelaren "står som" typ atapi ide device elr liknande i bios? Om ja, testa att ändra så den "står som" sata ist. Ja jag vet att det verkar va tvärtom sas, men hade själv liknande problem för nåna år sen, läste då nån tråd om att man skulle ändra till sata, vilket löste mitt problem. Minns dock inte vad anledningen skulle va till detta. Återigen så är det bara att ändra tillbaka om det inte skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

"med sata porten inställd i ide läge, inte adhf (eller vad det nu stod)"
adhf = ahci, testa att ändra till detta ist, hjälper det inte så ändra tillbaka.

Utgår från att ide spelaren "står som" typ atapi ide device elr liknande i bios? Om ja, testa att ändra så den "står som" sata ist. Ja jag vet att det verkar va tvärtom sas, men hade själv liknande problem för nåna år sen, läste då nån tråd om att man skulle ändra till sata, vilket löste mitt problem. Minns dock inte vad anledningen skulle va till detta. Återigen så är det bara att ändra tillbaka om det inte skulle hjälpa.

Låter vettigt... testar imorgon efter jobbet, tack för förslaget iaf !