Egenskaper kan inte kopieras till usb-minne

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Egenskaper kan inte kopieras till usb-minne

Köpte ett sandisk usb-minne.

När jag ska spara vissa filer där (oavsett om det är bild eller videoklipp) så står det:

"Filen har egenskaper som inte går att kopiera till den nya platsen":

Jag kan kopiera den ändå, men varför står det så och får det några effekter att egenskaperna inte kom med på usb-minnet?

Dessutom, hur förvarar jag det bäst? Den har ingen hatt på sig som usb-minnen förr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

någon?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Jag tror det beror på att USB-minnet är formaterat med FAT32 och inte NTFS. Om du vill formatera det med NTFS, högerklicka på det och välj "Format..." ALL DATA PÅ USB-MINNET FÖRSVINNER NÄR DU FORMATERAR DET.

Du kan förvara det hur du vill; USB-minnen är tämligen odödliga.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

tack för hjälpen men det finns inget tillval på fprmat när jag högerklickar på usb-minnet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Feb 2011

Starta en kommandopromt då och formattera ditt USB minne där. Notera ditt usb minnes enhetsbokstav. (t.ex f: eller vad den nu får för bokstav)

Start -> Sök/Kör "cmd"
skriv in:

Format <enhet> /Q /FS:NTFS /V:<namn>

Där...

* <enhet> är den bokstav du noterade som t.ex f:
* <namn> är det namn du vill ge ditt usb minne som t.ex "Usb minne nr 1"

En liten varning, var säker på att du skriver rätt enhetsbokstav annars kanske du formaterar fel enhet och det är INTE kul...

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Petrzik:

tack för hjälpen men det finns inget tillval på fprmat när jag högerklickar på usb-minnet.

Det borde stå "Formatera.." när du högerklickat på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av jakob55:

Det borde stå "Formatera.." när du högerklickat på det.

det funkade men resultatet är att det är väldigt segt att kopiera på minnet nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

står att det ska ta FYRA timmar att kopiera 2 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

tog inte fyra timmar men verkar ovanligt slö ändå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Petrzik:

tog inte fyra timmar men verkar ovanligt slö ändå

Många och små filer kanske, USB minnen är generellt ganska slöa också, men beror på vilket man skaffa.
Man kan säga att dom går från rejält sega och slöa till sisådär snabba, dock dom billigaste är nog alltid väldigt slöa

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av ggustavsson:

Många och små filer kanske, USB minnen är generellt ganska slöa också, men beror på vilket man skaffa.
Man kan säga att dom går från rejält sega och slöa till sisådär snabba, dock dom billigaste är nog alltid väldigt slöa

yep ett tips är dock att sätta grejerna man ska kopiera över till minnet i zip filer eller 7 zip filer det går lite snabbare och dra över ^^

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.8 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Feb 2011

Var denna 2GB datamängd en fil eller flera filer?
När du formaterar till NTFS så ökar overhead för varje fil (dvs, det som skall kopieras per fil ökar i komplexitet och storlek)
När du hade Fat32 kanske allokeringstabellen var mindre vilket gör att flera småfiler går snabbare att kopiera än när man har en större allokeringstabell.

Det som är intressantast är hastigheten du får, inte den uppskattade tiden som Windows rapporterar. Windows har alltid svårt att uppskatta tider.
Det skall gå att klicka på knappen med två chevroner (pilar) som pekar neråt och där se vad du får för hastighet för den pågående operationen.

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Petrzik:

Vänligen notera att bumpning (meningslösa inlägg som enbart är till för att flytta trådar högre upp på sidan) inte är tillåtna eftersom trådarna då får en orättvis uppmärksamhet över andra.

Nya Projektet!
Snowy Winter Min flickr
FRAKTFRITT: inet.se FRAKTFRITT: alina.se
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

det var nog massa filer i den mappen tror jag.

Hursomhelst, så slött blev det inte. Helt okej.