Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Problem med att montera kylflänsen

Så jag skulle sätta en ny processor i min dator. Dum som jag var trodde jag att man behövde skruva loss själva konsolen som kylflänsen är monterad på. När jag sedan skulle sätta på den igen så gick det inte att skruva fast den. Skruvarna hade "blivit för små".
Har ni någon lösning på mitt problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2008

Skruvar krymper inte. Är det inte bara så att du monterat något fel?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Är det skruvat i plast så kan det kladda lite i gängorna, men varför inte skriva ut vad du har för delar eller visa bilder

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Moderkortet är en GA-78LMT-S2P med en AM3+ socket. Processorn är en AMD FX-4100 4c. Jag köpte varken fläkten eller kylflänsen separat.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du menar att gängorna är så skadade att de går runt i bakplattan under moderkortet? Den på bilden, eller har du lossat nått annat ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Jag har inte lossat något annat. Är gängorna i hålen i moderkortet eller på själva konsolen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Du får nog visa lite bilder för att vi ska se vad du gjort.
Normalt sett ska du inte behöva lossa skruvarna. Kylaren sitter med fjäderbelastning i ramen* som är skruvad i plattan. Har du lossat skruvarna istället för fästanordningen så måste du kämpa mot fjäderbelastningen för att få skruvarna på plats.
Se om det inte finns någon spännarm att lossa för att dela kylfläns och ram.

* ramen är inte längre en ram. Den är krympt så bara kortsidorna återstår så det är snarare två plastbockar.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Här får ni bilden ni har önskat er:

Som ni ser har jag segerrikt lyckats ta bort kylaren och allt det, problemet var dock att jag "råkade" skruva av ramen.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Saltgranat:

Här får ni bilden ni har önskat er:

http://s1302.photobucket.com/user/Saltgranat/media/IMG_06111_...

Som ni ser har jag segerrikt lyckats ta bort kylaren och allt det, problemet var dock att jag "råkade" skruva av ramen.

Länka rätt så blir det ännu bättre

Du har lossat den blå ramen? Den sitter skruvad i plåtplattan på baksidan, kolla de bilder jag länkade, har du dragit sönder skruvarna får du väl i så fall byta ut dem och har du dragit sönder plåtplattan så får du byta ut den, skruvar har du nästan överallt, bara besök en järnhandel av nån sort och en komplett fästram brukar den lokale datorreparatören ha eller så skaffar du ett trasig moderkort och plockar den från, det är samma på am 2-3 så det är inte så svårt att hitta ett komplett fäste.