Raid, 3TB, Kryptering

Permalänk
Avstängd

Raid, 3TB, Kryptering

Hej
Kan jag bara enkelt installera en WB 3TB disk till mitt MK som är MS-7599 (MSI) http://www.msi.com/product/mb/770-C45.html där jag kör Vista 64.
Jag kör också truecrypt på alla diskar. Disken ska användas som lagring. Inte som boot eller system disk

Hur funkar raid? Jag tänkte att man skulle skapa felsäkerhet, nu när jag har filsäkerhet.
Dvs en disk ska inte göra att jag tappar data. Är det bäst med att ordna detta med BIOS, MK eller ska jag använda Vista? Går det kombinera med truecrypt?

Permalänk
Medlem

Att lägga till en ny disk är inga som helst problem, dock måste du köra GPT istället för MBR då det är en 3TB.
Vill du köra RAID för redundans så ska du helst ha en likadan disk som den du vill spegla och detta görs helst innan du lägger några filer på den även om jag tror att just RAID 1 går att skapa i efterhand. Och RAID funkar bra att använda med Truecrypt.
Värt att tänka på är att RAID inte är backup, blir filsystemet korrupt på ena disken så blir det korrupt på den andra också, däremot är du skyddad om den ena disken helt plötsligt skulle sluta fungera.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Hej
Kan jag bara enkelt installera en WB 3TB disk till mitt MK som är MS-7599 (MSI) http://www.msi.com/product/mb/770-C45.html där jag kör Vista 64.
Jag kör också truecrypt på alla diskar. Disken ska användas som lagring. Inte som boot eller system disk

Hur funkar raid? Jag tänkte att man skulle skapa felsäkerhet, nu när jag har filsäkerhet.
Dvs en disk ska inte göra att jag tappar data. Är det bäst med att ordna detta med BIOS, MK eller ska jag använda Vista? Går det kombinera med truecrypt?

Eftersom du skriver att du inte vet hur en RAID funkar så rekommenderar jag klistret om det, då det är väldigt intressant (om man är intresserad)

Så läs på lite!! Innan du sätter upp.
Det skadar inte att ha lite fakta i skallen när det väl är dags.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

tackar för alla svaren. Blir nog till att handla och prova.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid köra på olika RAID's. 0 1 4 5 6, eller annat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Beroende på hur du väljer så får raid systemet olika egenskaper.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Går det kombinera med truecrypt?

Ja, det går. Truecrypt lägger sig efter mjukvaru/hårdvaru-RAID.

Om Du väljer att köra RAID 0, 5, 6, 10, 50 eller 60 så får Du alltid dekryptera hela volymen innan Du i framtiden expanderar den. Därefter får Du kryptera den på nytt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Tack för svar.
Har läst lite om det hela och det är en Raid 1 som jag behöver. Nu är det så att jag har valet om jag ska skapa den med Vista Business64 mjukvara eller om jag ska använda moderkortets SB710 kontroller eller ett Sil 3132 kort som jag har i datorn. Dock verkar det som att Sil kortet inte har så nya drivrutiner eller bios. Därför tänker jag på att använda SB710.

Nu till några frågor. Om jag använder 2 SATA kontakter (MK) till en Raid 0, kan jag fortfarande använda de andra kontakterna/ diskarna som vanligt?
Som jag har fattat det så måste jag använda hela disken i raiden. Man kan inte dela en disk och köra en vanlig part på resten den sen?

Jag planerar att senare uppgradera Vista till Windows 8 Pro. Det borde fortfarande funka med raiden då?