föra över filer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

föra över filer

är 2 frågor ifrån att beställa min nya dator nu.
då det är 2 olika frågor som hör hemma i 2 olika delar utav forumet och då 2 trådar verkar overkill, så ber jag er att inte flippa ur pga att jag ställer den andra frågan här med:)

har 3 st interna HDD i min dator och 3 st externa.
de 3 externa kopplar jag simpelt in i min nya, men hur gör jag med allt på de interna?
den nya datorn har en SSD på 240GB och 1 intern på 2TB, vill ha det som är på mina interna i min nuvarande dator på de interna i min nya.
vill helst inte öppna upp något och pilla på i inuti datorn då jag ej är kunnig.

fråga 2.
datorn kommer med win8, bara hört dåliga saker om den versionen.
vad är det som gör win8 så dåligt? jämfört med tex win7?

keep your friends close but your enemies even closer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av mangemani:

är 2 frågor ifrån att beställa min nya dator nu.
då det är 2 olika frågor som hör hemma i 2 olika delar utav forumet och då 2 trådar verkar overkill, så ber jag er att inte flippa ur pga att jag ställer den andra frågan här med:)

har 3 st interna HDD i min dator och 3 st externa.
de 3 externa kopplar jag simpelt in i min nya, men hur gör jag med allt på de interna?
den nya datorn har en SSD på 240GB och 1 intern på 2TB, vill ha det som är på mina interna i min nuvarande dator på de interna i min nya.
vill helst inte öppna upp något och pilla på i inuti datorn då jag ej är kunnig.

fråga 2.
datorn kommer med win8, bara hört dåliga saker om den versionen.
vad är det som gör win8 så dåligt? jämfört med tex win7?

1. Att installera interna HDD:er är lätt, kolla på youtube eller så ser du hur den som är ansluten är ditsatt så kan du lösa det då. Hur som helst så är det en sak som är enklast att lösa i en dator rent hårdvarumässigt.
2. Man kan inte säga att W8 är dåligt, det är helt en smaksak. Själv gillar jag inte W8 då jag inte kan jobba lika snabbt i det jämfört med W7. Jag tror nog att du kan hitta mer trådar som besvarar din fråga.

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design core 500, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2005

Om du inte ska använda någon av de gamla interna, kan du ju bara starta upp båda datorerna, dela ut hårddiskarna över nätverket och helt enkelt kopiera över allt innehåll till din nya disk på den andra datorn.

Enklaste är ju att du öppnar upp din gamla burk, plockar ur de tre interna och kopplar in dom i din nya, så har du ju med dig filerna, + extra utrymme! Vet du hur en hårddisk ser ut så kan du inte plocka bort fel grej.

Fråga 2 får någon annan svara på.

Lycka till.

Chassi: Cooler Master Silencio, Skärm: BenQ G2400W (16:10/1920*1200/5ms), GPU: GTX 570, CPU: Ryzen 1600X, HDD: 2TB , SSD: Kingston 480GB, PSU: Corsair TX V2 750W, Mobo: MSI X370 Krait, RAM: 16GB G.Skill Ripjaws @ 3200, Mus: Logitech MX Master & G400, Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: QPAD MK-50, Hörlurar: Beyerdynamic DT770 PRO 80ohm, Superlux HD-668B OS: Win10Pro. AI: Roland Quad-Capture, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

Om du inte vill öppna någon av datorerna så är det väl enklast att ha båda igång samtidigt och skicka över allt över nätverket, eller genom någon slags USB-sladd. Vågar du öppna den gamla datorn med inte den nya skulle jag rekommendera att du köper ett externt hårddisk-kabinett, som du monterar dina gamla diskar i och använder som externa hårddiskar, en i taget. Eller köp 3 kabinett och ha totalt 6 externa i slutändan.

i7 4790K, 12GB 1600Mhz, Intel 520 SSD, ASUS Z97-A, 7950 Vapor-X , DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S, Maelstrom 240T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

HDD dockningstation är ju bra att ha ibland
Finns även sånna för 2st hårddiskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

har ej 2 skärmar och inte heller tillräckligt med ström uttag eller plats för att kunna ha 2 st datorer igång samtidigt, annars hade ju det där med nätverket varit en bra ide.
i min gamla dator(då jag fått den nya) är jag inte rädd för att gå in och pilla i, men den nya däremot, likt andra nya prylar, så är man ju livrädd bra man råkar komma åt någon annan komponent då man pillar på där inne.

dockningsstation? vad är det för något?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

vart köper man billiga HDDkabinett? verkar vara en bra lösning det med

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av mangemani:

har ej 2 skärmar och inte heller tillräckligt med ström uttag eller plats för att kunna ha 2 st datorer igång samtidigt, annars hade ju det där med nätverket varit en bra ide.
i min gamla dator(då jag fått den nya) är jag inte rädd för att gå in och pilla i, men den nya däremot, likt andra nya prylar, så är man ju livrädd bra man råkar komma åt någon annan komponent då man pillar på där inne.

Du kan ju starta upp den gamla datorn och dela ut dina hårddiskar på nätverket, sen medan datorn är igång, stänger du av och drar ut skärmen (och mus och tangentbord om du bara har en uppsättning) och kopplar in i din nya dator. Kopiera alla filer, kommer ta tid så kanske kan stå över natten beroende på hur mycket data som ska flyttas, sedan flyttar du tillbaka skärmen etc till den gamla och stänger av den, och kopplar sedan skärmen till den nya datorn igen.

Kostar gratis

Angående Windows 8 vs. Windows 7, jag kör windows 7 men det är enbart på grund av att mitt grafikkort krånglar i windows 8 då jag har en lite speciell lösning på grafiken. Köper du en ny dator kommer det inte krångla så jag rekommenderar Windows 8

Laptop: ASUS UL30VT CPU: Intel SU7300@1,9 GHz (stock 1,3 fabriksklockad till 1,7) GPU 1: Nvidia GeForce G210m @ 750/850 (stock 606/790) GPU 2:Intel GMA X4500MHD (växlingsbar grafik) RAM: 4 GB SSD: Crucial M4 128 GB OS: Windows 8.1 PRO N med fungerande växlingsbar grafik
Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbaka

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av mangemani:

Altså en pryl för att använda en intern hårddisk utan att montera den i en dator.
Plocka ur en hårddisk från din gammla dator. Stoppa i den i dockningstationen.. som du har kopplat med en USB sladd till nya datorn..
sedan är det bara att flytta över filerna till din nya dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

så skulle man ju även kunna göra.

dök upp ett till problem nu såg jag ang mina externa.
märkte då jag kollade på lite hårdiskabinett att bara upp till win7 stödjer dem och då antar jag att mina externa också bara funkar på win7 då de har några år på nacken.
så hur löser man detta nu då? då hr jag väl inget val mer än att plocka ut mina HDD från kabinettena och sätta in i den nya, eller kan man lösa detta på något annat sätt?