Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Intressant redogörelse! Jag inser att jag formulerade mig fel, när jag skrev "ersättningens storlek" i mitt förra inlägg så menade jag storleken på det pålägg som Copyswede får lägga på försäljningen av lagringsmedia. Alltså att summan X kr/Gb är framförhandlad med hänsyn till uppskattade förluster. Men jag kan ha fel om det.

Bra att veta att fördelningen har en någorlunda genomtänkt policy, så att inte DRM-skyddade produktioner får del av ersättningen. Jag tolkar det du skriver som att det blir konsekvensen.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av Otur:

Teoretiskt sett, borde du inte kunna kräva pengar av copyswede då?

Om han hade upphovsrättsskyddat sina egna bilder, så ja, dock tror jag de flesta struntar i att göra det med familjefotona

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Intressant redogörelse! Jag inser att jag formulerade mig fel, när jag skrev "ersättningens storlek" i mitt förra inlägg så menade jag storleken på det pålägg som Copyswede får lägga på försäljningen av lagringsmedia. Alltså att summan X kr/Gb är framförhandlad med hänsyn till uppskattade förluster. Men jag kan ha fel om det.

Bra att veta att fördelningen har en någorlunda genomtänkt policy, så att inte DRM-skyddade produktioner får del av ersättningen. Jag tolkar det du skriver som att det blir konsekvensen.

Eftersom de delar ut 91% till 97% av insamlade medel känns det som en onödig diskussion. Det är inte i egenintresse de drivs. Privatkopierinsersättning är inte huvuddelen av deras inkomster heller. Ny kanaler öppnar ökade möjligheter att ta betalt för vidaresändning av TV på nätet t ex. Visst känner de av att vi köper hårddiskar istället för DVD±R/W, men många köpte skivor redan utomlands när de t ex drev in 70 miljoner kr på DVD±R/W plus ytterligare ca 30 miljoner kr för CD-R/W under år 2008 och den administrativa kostnaden för själva privatkopieringsersättningen 2012 var 6 927 702kr av 86 275 176kr. Lön för Copyswedes medarbetare 2012 uppgick till 12.6 miljoner kronor och driftskostnaderna totalt till ca 22 miljoner kr. Årsredovisningar finns att hämta. Det handlar om 14 anställda. Omöjligt för dem att veta hur mycket avgiftspliktiga prylar som säljs så de kan inte styra på det viset. Det är ju dessutom meningen att du ska ersätta för det när du köper media anpassat för exemplarframställning, därför lagen kom till. Svårt att ersätta för ett beteende som inte längre är lika stort, de ska såklart ha mindre då.

De samlar in pengar och delar ut dem, allt i någon form av proportionerligt system. Upphovsrättsägarna har inte sagt att de vill bli kompenserade si och så pga uteblivande dubbelförsäljningar. Visst jagar de intäkter, men det är också något de inte klarar av så länge det faktiskt går till rätten. Ersättningsnivåerna har egentligen branschen gått med på mer eller mindre självmant. De har t ex försökt få ersättning på mobiler, men då företagen kämpade tillbaka bland annat Sony Mobile i Lund och de ligger i rättskonflikt, har de inte kommit med några dumma påståenden där.

Branschen har inte signalerat att de är beredda på nya avgifter på datorer, konsoler, lösa hårddiskar eller surfplattor. Där har du företag som Apple, och Dell med direktförsäljning till privatpersoner, datorleverantörer som Asus, Samsung, Acer med god närvaro. Sony Mobile som Sony plattor faller under numera. Sony som har avtal med generalagenter och distributörer om att sälja konsoler och datorer. Microsoft också såklart. I princip går nog ingen med det på det. Då blir det föremål för domstol om de vågar att förlora. Copyswede har helt enkelt bara sagt att de förväntar sig att återförsäljare och distributörer redovisar och att de tänker rikta krav mot dessa. Skiljenämndsdomen var helt fel, men det var inte heller en prövning i en rättsinstans där de tittar på lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Om han hade upphovsrättsskyddat sina egna bilder, så ja, dock tror jag de flesta struntar i att göra det med familjefotona

Upphovsrätten är automatisk och det finns inget intrång i din rätt, din ensamrätt att själv bestämma över exemplarframställningen och förfogandet som du ersätts för när det gäller lagen om framställning av exemplar för privat bruk. Ersättningen gäller bara anordningar för ljud och rörlig bild. Copyswede delar som sagt bara ut ersättning från privatkopieringsersättningen till musik som kommer från CD-skivor, radio och TV-program, samt ersätter upphovsmännen av TV-program. De ska börja med ljudböcker enligt ett uttalande. Fotografer, författare, journalister i skriftlig form får ingen ersättning alls här. Du kan inte privatkopiera bilder i den bemärkelsen. Du har inte givits någon särskild rätt att använda andras verk, så antingen är det en lovlig kopia eller en olovlig. Upphovsmannen avgör hur du får använda grejerna.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Copyswede delar som sagt bara ut ersättning från privatkopieringsersättningen till musik som kommer från CD-skivor, radio och TV-program, samt ersätter upphovsmännen av TV-program.

Intressant info.

Säg då att jag ger ut en CD-skiva med egen musik, har jag då rätt att gå pengar från Copyswede? Antagligen inte, men nån som vet varför? För övrigt anser jag att Copyswede ska redovisa till vem alla kassett-pengar utbetalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Intressant info.

Säg då att jag ger ut en CD-skiva med egen musik, har jag då rätt att gå pengar från Copyswede? Antagligen inte, men nån som vet varför? För övrigt anser jag att Copyswede ska redovisa till vem alla kassett-pengar utbetalas.

Rätt till ersättning har du så länge du registrerar den, men om du får något beror helt på hur populär skivan blir. Spelar ingen den så får du heller ingen ersättning, som någon sade tidigare så baseras ersättningen åtminstone delvis på hur ofta den spelas i radio/tv/spotify mm.

Kasettpengarna fördelas till alla de som är registrerade som musiker/upphovsmän mm för de skivor som spelas, utbetalningarna verkar gå via sami som även fördelar den ersättning som betalas in när ett verk spelas i radio/tv mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De samlar in pengar och delar ut dem, allt i någon form av proportionerligt system.

Ok. Men någonting måste ju ligga bakom att det blev just <= 80sek/Gb, eller är det helt godtyckligt? Eller är det föremål för prövning när återförsäljarna går till domstol? Det jag tänker är att något slags resonemang om förluster av utebliven försäljning måste ligga bakom, åtminstone eftersom det är så som Copyswede väljer att motivera sig själva. Även om det så klart i praktiken är en ersättning för rättighetsintrånget, så måste det ju baseras på något.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej, det är en olovlig kopia då du olagligt gått runt en teknisk åtgärd som finns där för att förhindra exemplarframställning (kopiering). Du har inte rätt att göra kopior för privat bruk på film eftersom DVD, Blu-ray, HD-DVD, VHS (macrovision) med mera har kopieringsskydd eller tekniska åtgärder du inte får gå runt.

Detta stämmer inte. Har du köpt en t.ex. en film får du gå runt kopieringsskyddet också.

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

Detta stämmer inte. Har du köpt en t.ex. en film får du gå runt kopieringsskyddet också.

Bara om skyddet hindrar dig från att se filmen alls. Skulle du tex vara dödligt allergisk mot blurayspelare, så skulle du antagligen få kringgå kopieringsskyddet på en Bluray för att rippa den till datorn.
Skulle du bara inte känna för att skaffa dig en blurayspelare, så får du nog inte kringgå samma skydd.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Intressant info.

Säg då att jag ger ut en CD-skiva med egen musik, har jag då rätt att gå pengar från Copyswede? Antagligen inte, men nån som vet varför? För övrigt anser jag att Copyswede ska redovisa till vem alla kassett-pengar utbetalas.

De delar ut pengarna till STIM/NCB, SAMI och IFPI som sen betalar dig. De sköter inte fördelningen av musik själv. De är dock inblandade i vilken kategori som ska få pengar och beställer en sifoundersökning om vad som kopieras. Du som äger STIM/NCB om du är medlem med rösträtt. Du ska få pengar om du spelas eller kopieras tillräckligt för att de ska märka av dig. TV, radio, webb och musiktjänster rapporterar in när du spelas. Använder någon dina verk i t ex TV4 eller på en DVD måste de också få tillåtelse och betala synkroniseringsavgift för det, plus kopieringsavgift per skiva. Märker du inte av det gör du nog något fel.

Skrivet av Hyperträd:

Detta stämmer inte. Har du köpt en t.ex. en film får du gå runt kopieringsskyddet också.

Nej, inte för att kopiera den och verktygen i sig är olagliga. I Tyskland får en nyhetsskrift inte ens länka till wikipedia om sådan mjukvara i praktiken. Undantaget gäller i praktiken licensierade uppspelningsmjukvaror och dedikerade mediaspelare eftersom lagen är utformad att skydda den tekniska åtgärden. Det är därför inga kommersiella program som inte säljs från öriken inte kan gå runt skydden eller knäcka dem.

Permalänk
Medlem

Alla som kopierar eget skapat material privatkopierar. Dvs så fort du skapat ett Word-dokument och kopierat det så är det en privatkopia. Så vad du än skapar så är det en privatkopia. CopySwede är med andra ord ett skämt och tjänar med andra ord pengar så fort du skapar något enligt deras logik.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

Japp. Jag laddar ner bilden på Swecopys VD och sedan sprider jag den vidare åt folk på diskett. Varför? För jag kan!

(Allt för att följa den enorma generalisering som denna tolkning av lagen för).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Alla som kopierar eget skapat material privatkopierar. Dvs så fort du skapat ett Word-dokument och kopierat det så är det en privatkopia. Så vad du än skapar så är det en privatkopia. CopySwede är med andra ord ett skämt och tjänar med andra ord pengar så fort du skapar något enligt deras logik.

Du kanske ska kolla upp vad det handlar om först...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |