Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Ny CPU eller Moderkort?

Hej!

Så jag skapade en tråd efter mitt överklockningsfiasko för ett litet tag sedan: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Som läget är just nu så fungerar min dator endast om jag kör CPUn i cirka 1.12V. Allt default eller spänningar som funkade förut är inte längre möjliga.

Fick faktiskt en bluescreen precis nyss när jag skulle skapa denna tråd, vilket var första idag trots att datorn har varit på i ett antal timmar! Jag hade då en youtube-video igång i en flik samtidigt som jag var här på SC och skapade en tråd. Fick även en bluescreen igår då jag spelade FIFA13 och pratade i Skype.

Jag tänkte prova mitt andra moderkort som jag hade liggandes i stock för att se om det är CPUn eller moderkortet som är skadat. Detta är ett nästan oanvänt moderkort som funkade då jag satte det i lådan för några månader sedan, men av någon anledning så fick jag inte ens igång datorn med det. Inte en suck, som att nätagget var sönder eller något. Kanske detta samspelar med mina andra problem?

Hur som helst så tänker jag nu beställa nytt, har dock bara råd med antingen eller just nu så funderade på en ny CPU. Isf, vilken rekommenderas för en youtuber/surfare/gamer? Tänker nog överklocka, men lite försiktigare denna gång. Sugen på en 4670K men då måste jag ju ha ett 1150 MB. :/
Så en 3570K eller en 3770K då isf I guess!

Eller lutar detta mot ett nytt moderkort? I sådana fall så blir det Sabertooth Z77 1155, för de är sååå läckra!

Min nuvarande CPU: 2500K - Nuvarande moderkort: AsRock Extreme 4

Tänkte försöka få igenom min beställning idag (söndag) så att det skickas direkt på måndag morgon, så alla tips skulle uppskattas väldigt mycket.

(listar lite specs för eventuella felsökningssyften eller för harmoniråd mellan ny komponent och de gamla)

Corsair AX860; Corsair ForceGS; Kingston HyperX Predator 16GB 2133MHz; 7970 CF

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2002

cpu

intels nyare cpuer är väldigt känsliga för volt o tom lägre volt över tiden.... köpa begagnade intel cpuer kommer vara riskfullt, tacka vet jag amd´s tråkiga/billiga cpuer