Permalänk

Laptop för musikproduktion

Hejsan!

Har tänkt att köpa en laptop till användning för musikproduktion.
Det är i princip helt oviktigt hur kraftfullt grafikkortet är då jag inte spelar, men jag vill i alla fall kunna expandera skrivbordet via DVI/HDMI till ännu en skärm så jag kör med en total upplösning på 3840x1080px, det skulle iofs funka att köra 3200x900px - men om jag inte har någon annan skärm inkopplad så vill jag att laptopen skall klara av 1920x1080px.

Det här hade i stort sett varit en helt perfekt dator för mig om det hade varit större skärm med högre upplösning, och plats för 2 hårddiskar:
http://www.frostacm.com/product_info.php?products_id=70
^ Det fina med Frost's datorer är att de är speciellt anpassade för musikproduktion och skickar även med s.k. "super shielded power supply" då en massa statiskt ljud och skit har en tendens att läcka igenom när man sedan kopplar in ett extern ljudkort. Vad "shielded power supply" egentligen betyder har jag ingen aning om - kanske någon annan här som är proffs på ämnet?

I alla fall, lite önskemål då:
+ 17" skärm (eller större)
+ 1920x1080 (eller högre)
+ 8GB ram (eller mer)
+ Plats för 2 st hårddiskar
+ Helst ha i alla fall 1st USB 2.0 port
+ Kunna expandera (alltså inte "klona") skrivbordet från laptop skärm till DVI/HDMI skärm.

Ingår det bara en vanlig 7200rpm HDD så är det lugnt, så länge det finns en port ledig för att trycka in en SSD som jag sedan kan använda som systemdisk.

Kommer datorn med Win7 istället för Win8 så är det et stort plus, men jag förstår att det är nästintill omöjligt.
(Skulle det finnas en FRÄSCH begagnad laptop med Win7 så skulle det faktiskt kunna funka)

Budget?
Skulle kunna tänka mig runt 10K. Inte omöjligt att slänga på en tusing eller två, speciellt om den redan kommer med SSD.

Alla förslag är varmt välkomna och uppskattas - helst inga HP dock då jag har dålig erfarenhet av märket och deras support.

Permalänk

Jag har nu mer eller mindre bestämt mig för denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781887

Ni som är laptopexperter; är det något som verkar konstigt med den här laptopen eller som jag skall ha i åtanke?
Finns det anda likvärdiga datorer jag borde kolla på?
Jag ser att datorn inte släpps förrän nästa vecka och att Komplett/Inwarehouse står som enda återförsäljare - är det troligt att fler butiker kommer få in datorn och att den kommer sjunka i pris efter några veckor?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Tänkte bumpa denna tråden och låna den lite om det är OK!

Jag har samma krav som TS till skillnad från skärmstorlek. Jag önskar 15" och uppåt men fortfarande HELST fullHD.
Landar prislappen för högt upp blir det en begagnad MBP istället.

TS, köpte du dig någon dator? I så fall vilken? Länka gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderW:

Hejsan!

Har tänkt att köpa en laptop till användning för musikproduktion.
Det är i princip helt oviktigt hur kraftfullt grafikkortet är då jag inte spelar, men jag vill i alla fall kunna expandera skrivbordet via DVI/HDMI till ännu en skärm så jag kör med en total upplösning på 3840x1080px, det skulle iofs funka att köra 3200x900px - men om jag inte har någon annan skärm inkopplad så vill jag att laptopen skall klara av 1920x1080px.

Det här hade i stort sett varit en helt perfekt dator för mig om det hade varit större skärm med högre upplösning, och plats för 2 hårddiskar:
http://www.frostacm.com/product_info.php?products_id=70
^ Det fina med Frost's datorer är att de är speciellt anpassade för musikproduktion och skickar även med s.k. "super shielded power supply" då en massa statiskt ljud och skit har en tendens att läcka igenom när man sedan kopplar in ett extern ljudkort. Vad "shielded power supply" egentligen betyder har jag ingen aning om - kanske någon annan här som är proffs på ämnet?

I alla fall, lite önskemål då:
+ 17" skärm (eller större)
+ 1920x1080 (eller högre)
+ 8GB ram (eller mer)
+ Plats för 2 st hårddiskar
+ Helst ha i alla fall 1st USB 2.0 port
+ Kunna expandera (alltså inte "klona") skrivbordet från laptop skärm till DVI/HDMI skärm.

Ingår det bara en vanlig 7200rpm HDD så är det lugnt, så länge det finns en port ledig för att trycka in en SSD som jag sedan kan använda som systemdisk.

Kommer datorn med Win7 istället för Win8 så är det et stort plus, men jag förstår att det är nästintill omöjligt.
(Skulle det finnas en FRÄSCH begagnad laptop med Win7 så skulle det faktiskt kunna funka)

Budget?
Skulle kunna tänka mig runt 10K. Inte omöjligt att slänga på en tusing eller två, speciellt om den redan kommer med SSD.

Alla förslag är varmt välkomna och uppskattas - helst inga HP dock då jag har dålig erfarenhet av märket och deras support.

Den här är nog riktigt bra för dig. Den har en SSD och HDD i sig, sen har den ju ett 760M med GDDR5 2GB (inte så behövligt för dig dock). Externt ljudkort som gäller...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=778363

Permalänk
Skrivet av Wahlberg:

Tänkte bumpa denna tråden och låna den lite om det är OK!

Jag har samma krav som TS till skillnad från skärmstorlek. Jag önskar 15" och uppåt men fortfarande HELST fullHD.
Landar prislappen för högt upp blir det en begagnad MBP istället.

TS, köpte du dig någon dator? I så fall vilken? Länka gärna!

Det är absolut inga problem, skönt bara att få den här tråden bumpad lite!

Jag har inte köpt datorn än, men gett mig själv en deadline på att göra det nu inom en vecka.
Såg en kille som sålde en MSI GE70 på blocket som bara var några månader gammal, och han hade använt den till musikproduktion - men han svarade tyvärr inte innan han tog ned annonsen. Jag var nyfiken om han sålde den såpass snabbt för att den inte var lämpad för musikproduktion.
Det är ju lite en chansning för oss om nätdelen till datorn läcker igenom oljud till de externa ljudkortet.

Vilka sequencers skall du köra?
Jag drog en printscreen i 1920x1080 på Propellerhead Reason och kollade på en 15" laptop, och det kändes jävligt litet för mig del - så ett tips är att själv göra en liknande jämförelse innan du köper laptop.

Just nu känns det som det kommer bli den här datorn:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1987398
Det enda som har hållit mig tillbaka från att beställa den är att den väger 4.1KG och att skärmen är glare/högblank. Så jag håller på att fundera på om jag värdesätter en lättare dator (t.ex. MSI GE70 som säger 2.7KG), eller om det kan vara grymt skönt med en 18.4 skärm - jag skall ändå bära laptopen i en Laptop Ryggsäck.
Har hört med ASUS och det finns 2 hårddiskplatser i datorn, och det är inga problem att "förlänga" skrivbordet via HDMI till en annan skärm.
Sedan att man får med en 3TB disk på 7200RPM och 16GB i ram känns ganska genröst.

Skrivet av leafbranch:

Den här är nog riktigt bra för dig. Den har en SSD och HDD i sig, sen har den ju ett 760M med GDDR5 2GB (inte så behövligt för dig dock). Externt ljudkort som gäller...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=778363

Tack så jättemycket för tipset, men det tråkiga är att 128GB SSD räcker inte - hade tänkt mig åtminstone 250GB, men kommer troligen köpa en på 500GB+.
Samplade musikinstrument är helt otroligt stora och på min stationära dator har det inte räckt till med en 250GB disk.
Så det skulle betyda att om jag köper den datorn så måste jag byta SSD disken och kanske t.o.m 5400RPM disken.

Andra tillverkade som har hyfsat intressanta datorer är Dell och Fujitsu, men jag vet ingenting om kvaliteten på deras produkter tyvärr.

Här är några som verkar rätt intressanta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1736756,1933296,1810360,1987398,1953828

Har fruktansvärd beslutsångest - snacka om ilandsproblem.