Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Och beroende på vad du har för kylare är det rekommenderat att montera tillbaka IHSen igen eftersom den ger ett jämnare tryck, lätt att krossa kärnan(orna) på CPUn om du belastar den med tex. en 1Kg tornkylare.

Källa på detta? Så vitt jag vet ska det till ton för att krossa kislet, så länge det inte rör sig om snedbelastningar osv. På hela taget, innan du har krossar kiselbrickan har du mosat sockeln. Man pratade om monteringstryck på flera hundra kilo för gamla AMD Athlon CPU'er som hade en core på under en kvadrat-cm, och så vitt jag vet är de här rätt mycket större, och har mycket större yta att avlasta vikten på mot moderkortet.

Det som är lätt, är att slå av en kant på kiselbrickan när man sätter ner kylaren på den. Eftersom marginalerna inte är speciellt stora så kan en liten skada vara allt som behövs för att CPU'n ska vara skrot. Sen är det ju mycket enklare att få kylaren att stå på den relativt stora ytan av IHS'en, jämfört med den smala ytan chippet erbjuder... Poängen är, du har rätt i att man använder IHS'en eftersom det minskar risken för skador på CPU'n, men det har inte speciellt mycket med vikten av kylaren att göra...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Källa på detta? Så vitt jag vet ska det till ton för att krossa kislet, så länge det inte rör sig om snedbelastningar osv. På hela taget, innan du har krossar kiselbrickan har du mosat sockeln. Man pratade om monteringstryck på flera hundra kilo för gamla AMD Athlon CPU'er som hade en core på under en kvadrat-cm, och så vitt jag vet är de här rätt mycket större, och har mycket större yta att avlasta vikten på mot moderkortet.

Det som är lätt, är att slå av en kant på kiselbrickan när man sätter ner kylaren på den. Eftersom marginalerna inte är speciellt stora så kan en liten skada vara allt som behövs för att CPU'n ska vara skrot. Sen är det ju mycket enklare att få kylaren att stå på den relativt stora ytan av IHS'en, jämfört med den smala ytan chippet erbjuder... Poängen är, du har rätt i att man använder IHS'en eftersom det minskar risken för skador på CPU'n, men det har inte speciellt mycket med vikten av kylaren att göra...
B!

Kör hårt gubbar, snart är era processorer kallare än ett 6-pack öl som stått i frysen i ett halvår.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Min CPU håller 42-45c, lite beroende på load, idle till full. Fläktstyrningen svarar ganska aggressivt på ökad temperatur, så tempen blir ofta lägre när CPU'n jobbar mer, för att in / ut fläktarna i det närmaste stänger av vid idle... Riktigt så varmt är det inte i min frys, men det är kanske för att det inte finns någon öl i den? Någonsin. Dricker inte skiten, så varför bära hem den i onödan?

Och jag vet inte riktigt vilken relevans ditt inlägg hade i heller. Är det möjligen så att du druckit öl som stått i någons 45 grader varma frys, och nu har fått problem som följd? Eller du har bara för vana att posta random trash lite varstans?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

4770k @4,7 ghz 1,378v / 1.910v temp (delid no ihs, h20 loop) idle 26C - (12 hour)max load 62C
Cache Ratio 43 1,400v

Permalänk
Medlem

Ja bli så trött.

Har suttit och pillat lite med min klock men får inte till det ordentligt.
Fått den att boota in i 4,9, men blåskärmar direkt(mest för skojs skull). Dock så har jag fått ordning på temperaturerna nu, 4,4Ghz at 65C med 1.205 vcore.

Men ALLT över 4,4 är ostabilt. Jag har för skojs skull testat att kräma på 1,45 vcore för att testa var tempväggen går men det blir inte stabilt någonstans.

Igentligen det enda jag har gjort är att öka multi, vcore och linein(kommer inte ihåg vad det heter men det är på 1.9v nu)

Någon som har lite tips?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Ja bli så trött.

Har suttit och pillat lite med min klock men får inte till det ordentligt.
Fått den att boota in i 4,9, men blåskärmar direkt(mest för skojs skull). Dock så har jag fått ordning på temperaturerna nu, 4,4Ghz at 65C med 1.205 vcore.

Men ALLT över 4,4 är ostabilt. Jag har för skojs skull testat att kräma på 1,45 vcore för att testa var tempväggen går men det blir inte stabilt någonstans.

Igentligen det enda jag har gjort är att öka multi, vcore och linein(kommer inte ihåg vad det heter men det är på 1.9v nu)

Någon som har lite tips?

Jag har ungefär samma problem som dig...har skrivit mycket om det i Haswell-OC-guide -tråden på OCN.

Jag har provat det mesta som finns, orkar inte rada upp allt...(post jag skrev för en stund sedan, ger inte mycket info men: http://www.overclock.net/t/1411077/haswell-overclocking-guide... )men några saker som gav mig pyttelite extra stabilitet som kanske kan hjälpa dig;

*Öka RAM voltage (jag gick från 1.5v>1.65v och det gav mig lite mer stabilitet)

*Sätt cache ratio på x34-x35 med typ 1.2 vring (hjälper inte mig något att sänka cache, jag kör min på x43 med 1.230v,,blir ingen skillnad i stabilitet på core clock om jag sänker cache)

*Ta av XMP på RAM och sätt din MHz manuellt

*Sätt en relativt hög vcore (så högt du vågar) sedan börjar du öka VCCIN/CPU input voltage, i steg. 0.01v tar rätt långt tid, men jag har läst att ibland kan man behöva hitta en "sweet spot" för VCCIN. Alltså; 1.9v kanske är stabilt, men HÖJER du vccin till typ 2.0v kan det bli ostabilt! Min är mest stabil på 1.980 vccin!

Det mesta som är satt på "auto" förutom saker som tas upp i guider, är oftast onödiga att prova ändra.

*Om du har Internal PLL overvoltage -option, kan du prova. Det hjälper inte mig något vad jag märkt, kan orsaka problem med sleep/viloläge på datorn dock,,,gör ej för mig så har min enabled.

Jag har även provat lite med BCLK Strap men det rekommenderar jag inte. Blev ingen skillnad samt min dator blev helskum med 1.67 strap (startade inte, tangentbord slutade fungera samt mus osv.)

Lite snabbinfo om mitt problem så du förstår lite mer; kan köra x45/x43 (core/cache clock) på 1.265v/1.230v, 1.790 vccin. MEN, x46 core clock kräver över 1.4 v+ (ej vågat gå högre pga temps) och har provat med 2.215 vccin utan succes. Samt allt jag skrev ovan. Tycker detta extremt höga hopp i volt, för endast 100 MHz är helskumt; kan också boota @ 4.6 GHz med 1.200v (1.9 vccin)

De flesta (inkl. mig själv) tror att detta beror på dåligt moderkort. Att mitt moderkort ej kan hantera den höga volten som krävs, speciellt CPU input voltage'n. Har Asrock Z87 Pro3 ATX.

Jag kan alltså köra 4.5 GHz med endast 1.265v och endast 1.790vccin (faktiskt låg VCCIN vad jag har läst) men för 4.6 GHz krävs det över 1.4vcore och 2.215+ vccin.

Temperaturskillnaderna mellan dessa två settings är också helt sjuka. Ligger på 63-70c med x45 i benchmark-test, med 4.6 GHz är jag uppe och nosar på 92c!

Så det är verkligen inte värt att köra 4.6 GHz för mig. Ändå, surt pga mina temperaturer och volts är riktigt låga. Sänker knappast livslängden på processorn med dessa fjutvolts och temperaturer.

Även om jag köper annan kylning och deliddar, kommer jag behöva över 1.4 vcore (skulle tippa på minst 1.420-1.440v) vilket inte jag är bekväm med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Jag har ungefär samma problem som dig...har skrivit mycket om det i Haswell-OC-guide -tråden på OCN.

Jag har provat det mesta som finns, orkar inte rada upp allt...(post jag skrev för en stund sedan, ger inte mycket info men: http://www.overclock.net/t/1411077/haswell-overclocking-guide... )men några saker som gav mig pyttelite extra stabilitet som kanske kan hjälpa dig;

*Öka RAM voltage (jag gick från 1.5v>1.65v och det gav mig lite mer stabilitet)

*Sätt cache ratio på x34-x35 med typ 1.2 vring (hjälper inte mig något att sänka cache, jag kör min på x43 med 1.230v,,blir ingen skillnad i stabilitet på core clock om jag sänker cache)

*Ta av XMP på RAM och sätt din MHz manuellt

*Sätt en relativt hög vcore (så högt du vågar) sedan börjar du öka VCCIN/CPU input voltage, i steg. 0.01v tar rätt långt tid, men jag har läst att ibland kan man behöva hitta en "sweet spot" för VCCIN. Alltså; 1.9v kanske är stabilt, men HÖJER du vccin till typ 2.0v kan det bli ostabilt! Min är mest stabil på 1.980 vccin!

Det mesta som är satt på "auto" förutom saker som tas upp i guider, är oftast onödiga att prova ändra.

*Om du har Internal PLL overvoltage -option, kan du prova. Det hjälper inte mig något vad jag märkt, kan orsaka problem med sleep/viloläge på datorn dock,,,gör ej för mig så har min enabled.

Jag har även provat lite med BCLK Strap men det rekommenderar jag inte. Blev ingen skillnad samt min dator blev helskum med 1.67 strap (startade inte, tangentbord slutade fungera samt mus osv.)

Lite snabbinfo om mitt problem så du förstår lite mer; kan köra x45/x43 (core/cache clock) på 1.265v/1.230v, 1.790 vccin. MEN, x46 core clock kräver över 1.4 v+ (ej vågat gå högre pga temps) och har provat med 2.215 vccin utan succes. Samt allt jag skrev ovan. Tycker detta extremt höga hopp i volt, för endast 100 MHz är helskumt; kan också boota @ 4.6 GHz med 1.200v (1.9 vccin)

De flesta (inkl. mig själv) tror att detta beror på dåligt moderkort. Att mitt moderkort ej kan hantera den höga volten som krävs, speciellt CPU input voltage'n. Har Asrock Z87 Pro3 ATX.

Jag kan alltså köra 4.5 GHz med endast 1.265v och endast 1.790vccin (faktiskt låg VCCIN vad jag har läst) men för 4.6 GHz krävs det över 1.4vcore och 2.215+ vccin.

Temperaturskillnaderna mellan dessa två settings är också helt sjuka. Ligger på 63-70c med x45 i benchmark-test, med 4.6 GHz är jag uppe och nosar på 92c!

Så det är verkligen inte värt att köra 4.6 GHz för mig. Ändå, surt pga mina temperaturer och volts är riktigt låga. Sänker knappast livslängden på processorn med dessa fjutvolts och temperaturer.

Även om jag köper annan kylning och deliddar, kommer jag behöva över 1.4 vcore (skulle tippa på minst 1.420-1.440v) vilket inte jag är bekväm med.

Jag har testat lite med cache, men har faktiskt kört det på auto så får att ta och testa det.
Har exakt samma problem som du, 4,4 och 4,5 går helt utan problem på väldigt låg vcore(1.19-1.20 för 4,4) men för att komma upp på 4,6 måste jag över 1.35 för att få boot, och upp på 1,38 för att vara någorlunda stabilt(ett par timmar i prime). Som jag sa, så klarar jag upp till 1,45 utan att tempen blir för hög. Men vill helt ärligt itne köra på så hög vcore för ett par 100mhz mer.

Meh, får ta en delid hoppas att man sabbar något så man har en ursäkt till att köpa 4970k

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Jag har testat lite med cache, men har faktiskt kört det på auto så får att ta och testa det.
Har exakt samma problem som du, 4,4 och 4,5 går helt utan problem på väldigt låg vcore(1.19-1.20 för 4,4) men för att komma upp på 4,6 måste jag över 1.35 för att få boot, och upp på 1,38 för att vara någorlunda stabilt(ett par timmar i prime). Som jag sa, så klarar jag upp till 1,45 utan att tempen blir för hög. Men vill helt ärligt itne köra på så hög vcore för ett par 100mhz mer.

Meh, får ta en delid hoppas att man sabbar något så man har en ursäkt till att köpa 4970k

Prova sätta cache på x34-x35 med typ 1.200v.

Sedan sätter du vcore så högt du är bekväm med. Dra upp RAM volt med 0.05v också.

Efter det börjar du köra upp VCCIN/CPU input voltage från 1.900v till 2.2v i små steg, se vad som ger mest stabilitet. Tänk på att mer VCCIN genererar mer värme också.

Vi sitter i samma sits som sagt; väldigt låg volt på en viss GHz, sedan för endast 100 MHz behöver vi öka voltsen som attans.

Frågan är om det är värt det för bara 100-200 MHz. Hade gärna tagit den lilla extra prestandan just nu, eftersom jag spelar väldigt mycket.

Vad har du för moderkort och kylning?

Mitt moderkort har inte ens load-line-calibration tror det hade gett mig lite bättre stabilitet.

Jag funderar på köra en delid i vinter, sedan köra på 4.6 GHz med ~1.450 vcore...ska inte ha datorn så länge ändå så skiter i degrade (till en viss gräns).

EDIT: Om du behöver 1.190-1.200 vcore för 4.4 GHz (vilken VCCIN?) hur mycket behöver du för 4.5 GHz?
Jag funderar på göra en 4.4 GHz klock med så låg volt jag kan gå. Vi kanske ligger likvärdigt till, låter som det efter läst dina två inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Prova sätta cache på x34-x35 med typ 1.200v.

Sedan sätter du vcore så högt du är bekväm med. Dra upp RAM volt med 0.05v också.

Efter det börjar du köra upp VCCIN/CPU input voltage från 1.900v till 2.2v i små steg, se vad som ger mest stabilitet. Tänk på att mer VCCIN genererar mer värme också.

Vi sitter i samma sits som sagt; väldigt låg volt på en viss GHz, sedan för endast 100 MHz behöver vi öka voltsen som attans.

Frågan är om det är värt det för bara 100-200 MHz. Hade gärna tagit den lilla extra prestandan just nu, eftersom jag spelar väldigt mycket.

Vad har du för moderkort och kylning?

Mitt moderkort har inte ens load-line-calibration tror det hade gett mig lite bättre stabilitet.

Jag funderar på köra en delid i vinter, sedan köra på 4.6 GHz med ~1.450 vcore...ska inte ha datorn så länge ändå så skiter i degrade (till en viss gräns).

EDIT: Om du behöver 1.190-1.200 vcore för 4.4 GHz (vilken VCCIN?) hur mycket behöver du för 4.5 GHz?
Jag funderar på göra en 4.4 GHz klock med så låg volt jag kan gå. Vi kanske ligger likvärdigt till, låter som det efter läst dina två inlägg.

Jag har ett Asus Rog Maximum impact(mITX) och en H80i. VCCIN ligger på 1,900 så har lite att pilla med där också.
För 4,5 behöver jag ca 1.25-26 men den blir inte riktigt så stabil som jag vill. 50+ rundor i IBT och kanske 2-4 timmar i Prime. För 4,6 behövs 1.35 för att klara 10 min i prime, 4,7 behöver 1,38 och allt över det behöver långt över 1,4 som jag inte är riktigt bekväm med

Jag skulle ha gjort min delid igår, men hade för tjockt rakblad så fick lägga det på hyllan tillsvidare. Sedan tror jag att jag har haft rätt bra med tur med siliconet eftersom det inte går över 70 grader(såg precis att min cpu körs i 1,35 @ 4,4 haha, tillbaks till bios och rätta till).

Edit: För övrigt tror jag att det är mitt morderkort som bråkar.

Jag monterade om kylaren här om dagen, och yttligare en gång med CLU och då kunde jag klocka bättre. Dvs, 4,4 överklock med taskig kylarmontering

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

^hur har klocken gått? Jag blir avundsjuk på dig, för x45 kräver din CPU 1.250-1.260v (ungefär samma som min på samma multiplier) men för x47 kan du få den nära stabil på 1.380-1.400v? Fan,,,får inte min x46 stabil på 1.4v ens. Jävla hopp för mig. Pissmoderkort antagligen som inte klarar hantera/"dela ut" strömmen riktigt, på höga volts.

-------------------------------

Har hållit på nu runt 2 månader med min 4670k. Har provat precis allt för att få x46 närheten av stabil, under 1.4 vcore. Går inte alls. Kommer göra en delid i vinter och göra ett nytt försök.

Klocken på x45 jag kör just nu, känns alldeles för mesig för mig;

4.5 GHz core clock: 1.273 vcore (satt i BIOS)
1.810 vccin (pendlar mellan 1.824-1.856v)

För 1:1 ratio mellan core och cache, behöver jag över 1.310 vring...vilket jag inte är bekväm med. Tänkte först använda pga blir sur för 4.6 GHz inte fungerar hehe.

För cache på x44 krävs det ungefär 1.3 vring. Fortfarande för högt för mig, eftersom det knappt ger prestanda ändå.

Blev cache på x43 (alltså core 4.5 GHz och cache 4.3 GHz, 200 MHz mellan, duger) med ~1.230 vring. Har klarat alla benchmarks på 1.215 vring; men har fått cache crash i BF4 (datorn låser sig helt, får dra ut strömkabeln, sedan loggar jag in i windows och får meddelande att jag fått BSOD 101).

Kylare: cooler master 212 evo.
Temps ligger runt 60-66 grader i BF4 oavsett timmar spelande, med ca 26 grader rumstemperatur.

Har också provat rätt många olika benchmarks; min favorit är helt klart 'ROG RealBench 2.0'...kör 'Benchmark' och bockar ur alla saker förutom 'Heavy Multitasking' sedan kör jag 'Infinite' loops.

Klarar man 1 timme där är man riktigt jävla nära stabilitet. 2 timmar och det är nästintill omöjligt att krascha i spel.

Jag klarar x264 encoding test i 12-14 timmar utan problem med 1.265 vcore; men för att klara 2 timmar i 'Heavy multitasking' (ROG RealBench 2.0) behöver jag 1.270 vcore,,,för över 3 timmar (aldrig krashat över 3 timmar, har avbrötit pga overkill stability) ungefär 1.275 vcore.

Finns även 'Stress Test' funktion med RealBench; dock klarade jag 4 timmar där med endast 1.260 vcore,,,

Skiljer förmodligen lite från sytem till system hur pass bra sin OC klarar vissa test.

För att summera;
1.260 vcore klarar 4 timmars stresstest ROG RealBench.
1.265 vcore klarar 12-14 timmar x264 video encoding test
1.270 vcore klarar ~2 timmar 'Heavy multitasking' testet (krashar efter 2 timmar typ)
1.275 vcore klarar 3+ timmar (har avbrötit, ej krashat) 'Heavy multitasking'

Har även kört ROG's stress-test i 8 timmar utan krash med 1.275 vcore,

Jag körde alla tester med 1.900v CPU input voltage (vccin),sedan när jag hittade min sweet spot för vcore,sänkte jag vccin till 1.750v och gick uppåt tills jag klarade 3+ timmar Heavy Multitasking igen. Tycker den metoden fungerade bra.

Som sagt för cache verkar de flesta benchmarks ha svårt att hitta instabilitet. Så om någon vet ett bra test som klarar hitta cache instabilitet bra, tips gärna. Klarar som sagt alla benchmarks jag kört, med 1.215 vring (4.3 GHz cache) men har krashat på 1.225 i BF4, är 100% säker på det var cache eftersom min vcore och vccin var hög vid tillfället, samt låste sig datorn (gör den aldrig med för lite vccin/vcore).

-----------------

Kan trösta mig med, att mina RAM minnen som är rated 1600 MHz, går att köra på 1800 MHz utan ens behöva ändra RAM volt eller System Agent volten...alltså 1600>1800 MHz med stock settings volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

^hur har klocken gått? Jag blir avundsjuk på dig, för x45 kräver din CPU 1.250-1.260v (ungefär samma som min på samma multiplier) men för x47 kan du få den nära stabil på 1.380-1.400v? Fan,,,får inte min x46 stabil på 1.4v ens. Jävla hopp för mig. Pissmoderkort antagligen som inte klarar hantera/"dela ut" strömmen riktigt, på höga volts.

-------------------------------

Har hållit på nu runt 2 månader med min 4670k. Har provat precis allt för att få x46 närheten av stabil, under 1.4 vcore. Går inte alls. Kommer göra en delid i vinter och göra ett nytt försök.

Klocken på x45 jag kör just nu, känns alldeles för mesig för mig;

4.5 GHz core clock: 1.273 vcore (satt i BIOS)
1.810 vccin (pendlar mellan 1.824-1.856v)

För 1:1 ratio mellan core och cache, behöver jag över 1.310 vring...vilket jag inte är bekväm med. Tänkte först använda pga blir sur för 4.6 GHz inte fungerar hehe.

För cache på x44 krävs det ungefär 1.3 vring. Fortfarande för högt för mig, eftersom det knappt ger prestanda ändå.

Blev cache på x43 (alltså core 4.5 GHz och cache 4.3 GHz, 200 MHz mellan, duger) med ~1.230 vring. Har klarat alla benchmarks på 1.215 vring; men har fått cache crash i BF4 (datorn låser sig helt, får dra ut strömkabeln, sedan loggar jag in i windows och får meddelande att jag fått BSOD 101).

Kylare: cooler master 212 evo.
Temps ligger runt 60-66 grader i BF4 oavsett timmar spelande, med ca 26 grader rumstemperatur.

Har också provat rätt många olika benchmarks; min favorit är helt klart 'ROG RealBench 2.0'...kör 'Benchmark' och bockar ur alla saker förutom 'Heavy Multitasking' sedan kör jag 'Infinite' loops.

Klarar man 1 timme där är man riktigt jävla nära stabilitet. 2 timmar och det är nästintill omöjligt att krascha i spel.

Jag klarar x264 encoding test i 12-14 timmar utan problem med 1.265 vcore; men för att klara 2 timmar i 'Heavy multitasking' (ROG RealBench 2.0) behöver jag 1.270 vcore,,,för över 3 timmar (aldrig krashat över 3 timmar, har avbrötit pga overkill stability) ungefär 1.275 vcore.

Finns även 'Stress Test' funktion med RealBench; dock klarade jag 4 timmar där med endast 1.260 vcore,,,

Skiljer förmodligen lite från sytem till system hur pass bra sin OC klarar vissa test.

För att summera;
1.260 vcore klarar 4 timmars stresstest ROG RealBench.
1.265 vcore klarar 12-14 timmar x264 video encoding test
1.270 vcore klarar ~2 timmar 'Heavy multitasking' testet (krashar efter 2 timmar typ)
1.275 vcore klarar 3+ timmar (har avbrötit, ej krashat) 'Heavy multitasking'

Har även kört ROG's stress-test i 8 timmar utan krash med 1.275 vcore,

Jag körde alla tester med 1.900v CPU input voltage (vccin),sedan när jag hittade min sweet spot för vcore,sänkte jag vccin till 1.750v och gick uppåt tills jag klarade 3+ timmar Heavy Multitasking igen. Tycker den metoden fungerade bra.

Som sagt för cache verkar de flesta benchmarks ha svårt att hitta instabilitet. Så om någon vet ett bra test som klarar hitta cache instabilitet bra, tips gärna. Klarar som sagt alla benchmarks jag kört, med 1.215 vring (4.3 GHz cache) men har krashat på 1.225 i BF4, är 100% säker på det var cache eftersom min vcore och vccin var hög vid tillfället, samt låste sig datorn (gör den aldrig med för lite vccin/vcore).

-----------------

Kan trösta mig med, att mina RAM minnen som är rated 1600 MHz, går att köra på 1800 MHz utan ens behöva ändra RAM volt eller System Agent volten...alltså 1600>1800 MHz med stock settings volt.

Dold text

Nja, tyvärr blir det inte stabil i något över 4,4Ghz. 4,5 funkar ett par dagar och 5-6 timmar max i stress test. 4,6 går kanske en halvtimme, 4,7 klarar 10 min i prime. 4,8 och uppåt bootar men krashar så fort jag öppnar något program.

Det är faktiskt först nu efter att jag har bytt nätagg(från Coolermaster till Corsair) så klockar det bättre.
Jag tror mycket ligger i mitt moderkort, det klarar helt enkelt inte att leverera mer.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Oftast när det krävs onormalt mycket volt för att komma högre så beror det på att cpu helt enkelt börjar nå gränsen för hur högt den går.

Permalänk
Medlem

CPU: i7 4770k
Klockfrekvens: 4,5Ghz
vCore: 1,23V
Moderkort: Asus Z97I- Plus
Minne: Corsair Vengeance 2x4GB 1600Mhz
Kylare: Corsair H100i

Gått stabilt över natten i Prime95, temps runt 70-75.
Temps vid BF4 runt 55c

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Oftast när det krävs onormalt mycket volt för att komma högre så beror det på att cpu helt enkelt börjar nå gränsen för hur högt den går.

Jo, och det är därför jag mer eller mindre har gett upp och börjat krypa ner så mycket som möjligt i volt på 4,4. Alternativt undervolta den så mycket som möjligt med 4,2. Testade lite snabbt för några veckor sedan och då gick det på standard volt.

Skrivet av ragequit:

CPU: i7 4770k
Klockfrekvens: 4,5Ghz
vCore: 1,23V
Moderkort: Asus Z97I- Plus
Minne: Corsair Vengeance 2x4GB 1600Mhz
Kylare: Corsair H100i

Gått stabilt över natten i Prime95, temps runt 70-75.
Temps vid BF4 runt 55c

Gratulerar till ett fint ex!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Får inte min över 4.3 och för det måste jag pumpa 1.31 VCore .

För 4.2 krävs 1.25 vilket jag tycker är lite för mycket för bara 4.2..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

CPU: i5 4690K
Klockfrekvens: 4,5 GHz
vCore: 1,293 V
Moderkort: Asus Z97-P
Minne: Corsair Vengeance 2x8GB 1600Mhz
Kylare: Be Quiet Pure Rock

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

CPU: i5 4690K
Klockfrekvens: 4,5 GHz
vCore: 1,283 V
Moderkort: Asus Z97-P
Minne: Corsair Vengeance 2x8GB 1600Mhz
Kylare: Be Quiet Pure Rock

Liten onödig uppdatering, men alltid är det kanske någon som läser detta

Lyckades efter lite pillande i BIOS med att få ner vCore till 1.283 V. Har kört Prime95 Small FFTs test i 15 min med max temperaturer på 85, 90, 87, 82 °C.

Efter det körde jag ett “Custom” test (4/Min FFT 1344K/Max FFT 1344K) i 30 minuter med max temperaturer på 81, 85, 82, 78 °C.

Tycker dock det är för höga temperaturer men i verkligheten kommer man ju aldrig upp i dem ändå. Läste att max rekommenderad temperatur på en Intel Haswell Devil's Canyon processor är 90 °C. Medans 80/ max 85 grader kanske är att föredra.

Körde också ett stresstest med Intel Extreme Tuning Utility som inte belastar processorn till 100%. Det var stabilt och resulterade i lägre temperaturer på 77, 81, 80, 76 °C; med högsta benchmark temperatur på 82 °C.

När jag testade att spela så hamnade jag på 58, 62, 61, 65 °C.

Sedan när det gäller volten så är det ju ett kisel-lotteri ifrån allra första början.. Läst i Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell här på Swec att gränsen för CPU Vcore ska vara under 1.38V, helst 1.36V men aldrig över 1.4V. Ska framöver i kommande höstrusk se om det hela går att få bättre då jag endast kör med luftkylning men än så länge är jag i alla fall relativt nöjd med detta resultat så länge det är en stabil överklockning.

Åsikter?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

CPU: i5 4690K
Klockfrekvens: 4,5 GHz
vCore: 1.268 V
Moderkort: Asus Z97-P
Minne: Corsair Vengeance 2x8GB 1600Mhz
Kylare: Be Quiet Pure Rock

Vid stabilt test med CPU-Z (för vCore) , RealTemp (för temperaturer), Intel Extreme Tuning Utility (för stresstest):

Högsta temperatur vid benchmark: 73 °C.

Stress test: 69, 75, 72, 68 °C.

Vid stabilt test med spel:

58, 61, 56, 60 °C.

Vid stabilt stresstest med Prime95 - V26.6 (Small FFTs 10 min.) stiger temperaturerna dock åter i höjden.. :

84, 87, 85, 80 °C.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

CPU: i5 4690K
Klockfrekvens: 4,5 GHz
vCore: 1.268 V
Moderkort: Asus Z97-P
Minne: Corsair Vengeance 2x8GB 1600Mhz
Kylare: Noctua NH-D15

Bytt kylare till Noctua NH-D15 + bakre toppfläkt (utblås) till Noctua NF-A14 PWM.

Skillnad mot Be Quiet Pure Rock; 7, 8, 7, 5° C svalare vid Intel XTU stresstest på de 4 kärnorna. 7° C svalare med en högsta temperatur på 66° C vid benchmark.

Skillnad mot Be Quiet Pure Rock; 17, 16, 17, 15° C svalare på de 4 kärnorna vid 10 minuter test med Prime 95 Small FFTs:

Blev himla mycket tystare också med den nya processorkylaren. Återstår att se vilka temperaturer det blir vid spelande. Ska också se om jag framöver lyckas få ner vCore något men betvivlar det iom att CPU:n har det kisel som det ursprungligen har..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

CPU: i5 4690K
Klockfrekvens: 4,5 GHz
vCore: 1.251 V
Moderkort: Asus Z97-P
Minne: Corsair Vengeance 2x8GB 1600Mhz
Kylare: Noctua NH-D15

Har nu lyckats få ner volten till 1.251 V (Står iofs 1.249 i CPU-Z).

Max temperaturer på de fyra kärnorna vid stresstest med Intel XTU: 61, 67, 65, 61 °C.

Max temperaturer vid Benchmark med Intel XTU: 62, 67, 66, 62 °C.

Max temperaturer med Prime 95, Small FFTs: 60, 65, 63, 60 °C.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Moderkort: Asus Z87-A
RAM: Corsair Dominator 2x4GB 1600MHz 1,65V
CPU: i5 4670K
Kylare: Be Quiet Pure Rock
Klockfrekvens: 4,6GHz sync all cores
Spänning: 1.2V manuellt
Cachefrekvens: 3.8GHz
Spänning Cache/uncore: Auto
Benchmarks: Timespy (överklockar strix oc 1070 med) OCCT.
Övervakning: Hwinfo, Rivatuner statistics, CPU-Z
Stabil i benchmarks med maxtemp CPU package 83C. Idle c:a 35C
Core 0,1,2,3: 83C, 79C,80C,73C
CPU score i Timespy: 3809
E-states aktverade

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk

Fler som överklockar i5 4690K?

Alla resultat är stabila, alltså inga blåskärmar. Belastningstest utförs först i Manual Mode utan Intel Speed Step samt C-States aktiverat för att sedan boota om till BIOS och växla till Adaptive Mode samt aktiverar både Intel Speed Step och C-States för att mäta Idle. På det viset pressar jag inte processorn med onödigt hög spänning när det inte behövs. Experimenterar också med att testa överklockningen vid 100% belastning med båda chassisidorna öppna och fläktarna på full fart. Använder mig utav Real Temp för att kontrollera temperaturerna på processorkärnorna, CPU-Z för att kontrollera spänningen och Prime95 v.26.6 för att belasta processorn 100% under 10 minuter. Vid mätning utav Idle temperatur låter jag datorn vara i fred helt och hållet i 10 minuter så att den får klocka ner sig till ~800 MHz samt ha max 3% belastning vid skärmdump. Var vänlig se bifogade bilder. OBS! Detta är en annan Intel Core i5 4690K processor med aningen lite bättre kretsuppsättning/chip än tidigare postade resultat ovan i denna tråden.

Chassi: Fractal Design Define C.
Chassikylning: 2 st. Noctua NF-A14 PWM 140mm IN och 1 st. Noctua NF-S12A PWM 120mm PWM UT.
Processor: Intel Core i5 4690K 3,5GHz Socket 1150 Box.
Processorkylning: Noctua NH-D14 med 2 st. Noctua NF-F12 PWM 120mm.
Moderkort: Asus Gryphon Z97 Armor Edition.
RAM: Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 LP 2x4GB.
PSU: XFX ProSeries 750W.

Rumstemperatur: ~22 grader.

4.2 GHz
CPU Core Voltage: 1.100
CPU Cache Voltage: 1.075
Max belastningstemperatur: 53 grader. (47, 53, 52, 49)

Idle temperatur: 29 grader. (27, 29, 26, 28) Max: 38 grader. (36, 38, 33, 38)

...

4.4 GHz
CPU Core Voltage: 1.179
CPU Cache Voltage: 1.150
Max belastningstemperatur: 60 grader. (55, 60, 58, 54)

Idle temperatur: 27 grader. (25, 25, 25, 27) Max: 39 grader. (29, 39, 38, 35)

...

4.5 GHz
CPU Core Voltage: 1.213
CPU Cache Voltage: 1.150
Max belastningstemperatur: 62 grader. (56, 62, 61, 55)

Idle temperatur: 30 grader. (30, 30, 29, 32) Max: 46 grader. (43, 46, 38, 40)

...

4.6 GHz
CPU Core Voltage: 1.273
CPU Cache Voltage: 1.150
Max belastningstemperatur: 72 grader. (66, 72, 70, 64)

Idle temperatur: 27 grader. (25, 27, 25, 27) Max: 48 grader. (39, 48, 42, 42)

...

4.7 GHz
CPU Core Voltage: 1.332
CPU Cache Voltage: 1.150
Max belastningstemperatur: 75 grader. (68, 75, 73, 67)

Idle temperatur: 25 grader. (23, 23, 23, 25) Max: 41 grader. (41, 41, 41, 39)

...

4.8 GHz
CPU Core Voltage: 1.407
CPU Cache Voltage: 1.150
Max belastningstemperatur: 85 grader. (76, 85, 83, 74)

Idle temperatur: 26 grader. (23, 24, 23, 26) Max: 42 grader. (37, 42, 29, 40)

...

Har även lyckats boota datorn med 4.9 GHz https://valid.x86.fr/ex7inr och 5.0 GHz https://valid.x86.fr/qg5we1
Dessa är inte stabila och inte aktuella för belastningstest pga alldeles för hög spänning och därmed ökade temperaturer.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Chassi: Fractal Design R5
Moderkort: Asus Z97-Pro(Wi-Fi ac)
RAM: Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz LP
CPU: i5 4690K
Klockfrekvens: 4.5GHz sync all cores
Kylare: Noctua NH-U14S
Spänning: 1.19V adaptive
Cachefrekvens: 4.0GHz
Spänning Cache/uncore: 1.12
PSU: EVGA Supernova 750 G2
Max temp: 65, 63, 61, 60
Idle temp: 26, 27,23, 26 (under natten, rumpstemperatur var ca 16-17) vid 20-22 grader ca 29-31grader idle.
Ambient: mb 35 grader, hårddiskar 28-33 grader,
Speedstepping och nedvoltning fungerar som det ska.

Körde först på 4.5ghz, 1.17vcore, cache 4.1 och 1.10, men fick en krasch efter någon timma så har höjt vcore 0.02, backat cache 0.1ghz och höjt cache volt med 0.02

Cinebench, 7zip och allt sådant funkar bra. Prime95 en timma, Intel burn test i 10 minuter gick också ok. Stabil hittills i Aida64 + Unigine samtidig körning ett par timmar, nöter på mer allt eftersom.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |