Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Jag kör ju endast 1.21 vcore så tror inte något kan tag skada, jag menar, man ska ju kunna folda på datorn till exempel, utan att den tar skada.

Jag brukar i regel vara nöjd med 8 timmar, som du också anser vara stabilt. Men min craschade efter 4-5 timmar flertal gånger under prime95, så ville vara säker på att den verkligen var stabil, därav dom 20 timmarna.

Nu ska jag bara fixa Adaptive volt så den klockar ner sig lite fint i idle.

Ja, jag har för mig att de va ett specifikt test som belastade mer än bara cpun..
Kört fixed då? Och nu fixa Offset antar jag? Har läst på lite angående haswell/ivy/sandy OC..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Ja, jag har för mig att de va ett specifikt test som belastade mer än bara cpun..
Kört fixed då? Och nu fixa Offset antar jag? Har läst på lite angående haswell/ivy/sandy OC..

Körde fixed när jag skulle hitta en stabil klock, så nu är det att fixa offset. Dock så verkar jag ha lite problem att få processorn att klocka ner sig, bara volten gör det...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Var visst bara att jag satt Windows 8 power inställningar till Performance istället för Balanced...

Kommer posta lite BIOS bilder strax.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått ordning på Offset/Adaptive-klock?

Jag blir själv inte klok på det. Min 4670k är jättestabil i 4300mhz @ 1.185V fixed. Men när jag sätter en minimal-offset på 0.001 så bluescreenar/rebootar burken i Prime TROTS att jag i HWMonitor och Aida kan se att processorn får hela 1.244V vid full load. Betydligt mycket mer än vad x43 ska behöva med andra ord.

Kör ett Asus z87-A moderkort med senaste bioset.

Någon som vet vad detta kan bero på? Kör alla speed stepping-inställningar påslagna och har inget problem med det annars. Vill bara att volten ska krypa ner lika fint som klockhastigheten nu gör.

Permalänk
Medlem

CPU: 4670K
vCore: 1.25 (står 1,28 i cpu-z när man kör prime95 dock)
Moderkort: Asus Z87 Gryphon
Minne: Crucial Ballistix 16GB @ 1600mhz
Kylare: Dark rock pro 2
Frekvens: 4,7 GHz
Temp: 80-85c

Permalänk
Medlem

Jag kör ju offset och det funkar bra för mig. Gjorde som du antagligen gjort, kollat vad min processor klarat, sen matchat det med offset.

Var det Adaptive det blev så konstigt med?

Jag håller mig nog till vanliga Offset!

Skrivet av da_wid:

Är det någon som fått ordning på Offset/Adaptive-klock?

Jag blir själv inte klok på det. Min 4670k är jättestabil i 4300mhz @ 1.185V fixed. Men när jag sätter en minimal-offset på 0.001 så bluescreenar/rebootar burken i Prime TROTS att jag i HWMonitor och Aida kan se att processorn får hela 1.244V vid full load. Betydligt mycket mer än vad x43 ska behöva med andra ord.

Kör ett Asus z87-A moderkort med senaste bioset.

Någon som vet vad detta kan bero på? Kör alla speed stepping-inställningar påslagna och har inget problem med det annars. Vill bara att volten ska krypa ner lika fint som klockhastigheten nu gör.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Här har ni mina exakt biosinställningar:

Om det inte finns bild på något är det Auto på det.

Hela albumet: http://imgur.com/a/343hX

Dold text
Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av ...Dubadai...:

Jag kör ju offset och det funkar bra för mig. Gjorde som du antagligen gjort, kollat vad min processor klarat, sen matchat det med offset.

Var det Adaptive det blev så konstigt med?

Jag håller mig nog till vanliga Offset!

Det är vanlig offset jag har kört. + 0.001 har gett 1.244V i prime vid x43 som sagt och jag har inte haft lust att gå högre. Idle så är burken stabil.

Jämfört med dina screenshots så har jag inte satt någon manuell Uncore och heller ingen manuell CPU Cache voltage. Har även satt Power Phase Control till Optimized.

Hur hög volt får din processor i prime95 när du kör offset 0.040 på x44?

Permalänk
Medlem
Skrivet av da_wid:

Det är vanlig offset jag har kört. + 0.001 har gett 1.244V i prime vid x43 som sagt och jag har inte haft lust att gå högre. Idle så är burken stabil.

Jämfört med dina screenshots så har jag inte satt någon manuell Uncore och heller ingen manuell CPU Cache voltage. Har även satt Power Phase Control till Optimized.

Hur hög volt får din processor i prime95 när du kör offset 0.040 på x44?

Vet att den nog kommer crascha om jag kör så lågt. Men 0.080 offset ger 1.216 i load.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

Ser dock ut som Batch L310B4xx klarar 4.5 - 4.6 runt 1.2-1.275

Vore kul och veta vad alla har för batch samt max klock i 1.2-1.3

Får min 4770k imorgon så ska se vad jag fick för batch, L307B1xx ska vara dålig dock (1.25v för 4.3ghz och 1.42v för 4.7ghz)

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Jag har batch: L312B342

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Batch: L310B344.
4.6 vid 1.25 verkar stämma.

När det gäller Offset/Adaptive ökar Haswell spänningen lite extra under stresstest som Prime. Testa typ Cinebench för att se de "riktiga" spänningen. Tog ett tag innan jag listade ut hur adaptive fungerar,men kommer fan inte ihåg exakt nu, kan titta i BIOS om någon vill dock.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk

Jag har batch L312B342 måste ha 1.350v för 4.5 ghz.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Vet att den nog kommer crascha om jag kör så lågt. Men 0.080 offset ger 1.216 i load.

Problemet för mig tror jag är att Prime95 och IBT mosar iväg Vcoren på ett sätt som inget annat gör när jag kör Offset. Kör jag runt 0.050 offset i 3dMark eller Aida så hamnar Vcoren på runt 1.200 och allt är stabilt. Senaste Prime suger dock åt sig mycket mer och jag närmar mig riktigt otäcka V-värden samt temperaturer.

Förstår dock inte varför exempelvis Du inte har samma problem. Ska försöka ändra min SVID-inställning(som du ändå körde på auto) och se om jag kan låsa Primes/IBTs Vcore-världen till samma tak som övrig benchmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenka27:

Batch: L310B344.
4.6 vid 1.25 verkar stämma.

När det gäller Offset/Adaptive ökar Haswell spänningen lite extra under stresstest som Prime. Testa typ Cinebench för att se de "riktiga" spänningen. Tog ett tag innan jag listade ut hur adaptive fungerar,men kommer fan inte ihåg exakt nu, kan titta i BIOS om någon vill dock.

Det där stämmer precis med hur jag upplever det även med Offset-inställningar. Men jag vet inte riktigt om jag kan leva med det som du och exempelvis Asus säger. Vill inte vara med om att processorn glider iväg till otäcka Volt och temperaturer när jag exempelvis komprimerar en film eller liknande och självdör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Saken är den efter delid när du har tagit bort limmet så kan du köra 5Ghz.

Vad baserar du det här på? Hur fan skulle alla 4770k magiskt kunna nå 5Ghz för att man delidar bara får att du har nått det på ett ES? Beror ju helt på om man får ett bra chip eller inte. Inte alls säkert att hans chip kommer upp i de hastigheterna, om det behövdes 1.35v för 4.5Ghz lär han inte nå 5Ghz, enligt asus når riktigt bra chip 4.6 vid 1.2v och hyfsade chip 4.6 vid 1.25v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad baserar du det här på? Hur fan skulle alla 4770k magiskt kunna nå 5Ghz för att man delidar bara får att du har nått det på ett ES? Beror ju helt på om man får ett bra chip eller inte. Inte alls säkert att hans chip kommer upp i de hastigheterna, om det behövdes 1.35v för 4.5Ghz lär han inte nå 5Ghz, enligt asus når riktigt bra chip 4.6 vid 1.2v och hyfsade chip 4.6 vid 1.25v.

Det han kanske menade var att men delid och dom nya temperaturerna efter man har delid, så kan man köra såpass "mycket" vcore, att 5ghz inte blir en milstolpe som är allt för långt borta. Men precis som du säger, så kommer inte alla processorer upp i 5ghz oavsett volt etc (för 24/7 användning).

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Tjena grabbar nu är jag tillbaka efter delid. Och kan säga att man inte tjänar så mycket på det ca 10c för mig sammtidigt som jag har ca 5c svalare i rummet så om det är deliden eller att det är svalare i rummet det beror på kan jag inte svara på.

Metoden jag änvände var hammare o träbit det var lätt. Det var värre o skrapa bort limmet.

Edit ska tilllägga att jag änvände esd vantar när jag hanterade cpun.

Fan vad gott att de gick bra för dig.. har själv funderat på om jag kommer behöva delida min 4770k då kommer jag göra just så, de ser väldigt enkelt ut. Även om de såklart finns risker.

Men jag kommer inte göra de förän man har pengar till att ersätta cpun om den blir sabbad, och sen får jag se om de kommer behövas.. Hoppas iaf på 4.5ghz och temps på max85-90, 90 och uppåt då börjar de bli för mycket!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dubadai:

Det han kanske menade var att men delid och dom nya temperaturerna efter man har delid, så kan man köra såpass "mycket" vcore, att 5ghz inte blir en milstolpe som är allt för långt borta. Men precis som du säger, så kommer inte alla processorer upp i 5ghz oavsett volt etc (för 24/7 användning).

Yes va det jag menade.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

CPU: 4770K@4.6Ghz
vCore: 1.257
Moderkort: Asus Maximus VI Hero
Minne: Corsair Vengeance 16GB
Kylare: EK 240

Load temperaturer: 66c, 71c, 68c, 62c (Aida64)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Yes va det jag menade.

Ja men alla processorer begränsas ju inte av temperaturer (eller ja kanske indirekt), även utan ihs problemet så överclockar haswell sämre än SB (det är iaf större variation på chippen) och det är inte direkt alla SB ex som når 5Ghz, fan vissa ex av haswell når ju nästan 5Ghz utan delid och andra (som till exempel hans) når bara 4.5ghz med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbogastes:

CPU: 4770K@4.6Ghz
vCore: 1.257
Moderkort: Asus Maximus VI Hero
Minne: Corsair Vengeance 16GB
Kylare: EK 240

Load temperaturer: 66c, 71c, 68c, 62c (Aida64)

Verkar som du fått ett bra exemplar!

Lite mer info om ditt kylsystem vore grymt!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Verkar som du fått ett bra exemplar!

Lite mer info om ditt kylsystem vore grymt!

Köpte http://www.inet.se/produkt/5322046/ek-kit-h3o-240-hfx

Direkt när jag fick processorn tog jag och delidade, kanske inget jag rekommenderar då jag var så nervös att jag höll p¨å att dö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbogastes:

Köpte http://www.inet.se/produkt/5322046/ek-kit-h3o-240-hfx

Direkt när jag fick processorn tog jag och delidade, kanske inget jag rekommenderar då jag var så nervös att jag höll p¨å att dö

Har kollat starkt på den med, så kommer nog köpa samma.

Vilken metod gjorde du?

BTW: Hur lång var leveranstiden?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

Själv fick jag Batch L311b495

Ska skruva isär datorn när som ska bara spara lite saker först, Sedan tömma vattensystemet och skit byta block socket osv, Återkommer la om 2 timmar lite drygt får vi se hur min batch klarar sig.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbogastes:

CPU: 4770K@4.6Ghz
vCore: 1.257
Moderkort: Asus Maximus VI Hero
Minne: Corsair Vengeance 16GB
Kylare: EK 240

Load temperaturer: 66c, 71c, 68c, 62c (Aida64)

Skulle vara kul att veta batchen. Är det olika batchar för i5 och i7, någon som vet?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk

Batch nr på min är: L315B355 ang leveranstider så är Inet föredömligt snabba, har inget ont att säga om dom faktiskt, går över natten i princip. Själva vattenkylningen är jag också nöjd med, en del tycker visst att pumpen låter för mycket. Detta är dock inget jag direkt håller med om. jag har en annan burk med Cosmos S chassi precis bredvid och de låter i princip lika mycket, då har jag ändå 5 fläktar + en Bitfenix recon fläktkontroller i mitt nya HAF X chassi

Jag ropade även in 2st gamla processorer på tradera för 1kr styck som jag övade på.. väl investerade pengar tycker jag då jag smackade iväg den ena ett par meter. jag använde hammare och skruvstäd

Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

Själv fick jag Batch L311b495

Ska skruva isär datorn när som ska bara spara lite saker först, Sedan tömma vattensystemet och skit byta block socket osv, Återkommer la om 2 timmar lite drygt får vi se hur min batch klarar sig.

Får nog bli Delid snar framtid,
Kärna i prime95 Max heat
1 77C
2 72C
3 68C
4 62C
Socket temp från asus egna sensor 65C
Detta är då med 4.5ghz, 1.28V (Prime stabilt, Har inte fine tunat Kom precis in i windows, Ska fin tunas nu ska sänka volt och hoppas den är stabil ner till 1.2v)
Cache 4.3 ghz och 1.18V

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2845839

http://valid.canardpc.com/2845857 1.216 v kör prime atm. får väl se om det är stabilt,

Dock går det inte OC med Adaptiv eller offset för mig, kör jag offset så vet jag inte vart man ändrar Turbo Volt limmit då det jumpar upp till 1.47v
och adaptiv bootar inte, Så Manual volt för mig helt enkelt.

10 grader skillnad rak igenom 1.218 emot 1.28
så 67c högsta kärna och 55c socket

25min stabilt prime , Temp densamma, blåser ljummen luft ur mina 2, 240 radiatorer.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Jag får inte rätt på offset. Körde med 0.080 och fick 1.280v i load. Klarade 7min i prime sen crashar det. Får den hyfsat stabil i 4,5ghz med 1.3v fixed. Men det blir lite väl varmt. Är uppe i 85-90grader när ja kör prime.

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Får nog bli Delid snar framtid,
Kärna i prime95 Max heat
1 77C
2 72C
3 68C
4 62C
Socket temp från asus egna sensor 65C
Detta är då med 4.5ghz, 1.28V (Prime stabilt, Har inte fine tunat Kom precis in i windows, Ska fin tunas nu ska sänka volt och hoppas den är stabil ner till 1.2v)
Cache 4.3 ghz och 1.18V

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2845839

http://valid.canardpc.com/2845857 1.216 v kör prime atm. får väl se om det är stabilt,

Dock går det inte OC med Adaptiv eller offset för mig, kör jag offset så vet jag inte vart man ändrar Turbo Volt limmit då det jumpar upp till 1.47v
och adaptiv bootar inte, Så Manual volt för mig helt enkelt.

10 grader skillnad rak igenom 1.218 emot 1.28
så 67c högsta kärna och 55c socket

25min stabilt prime , Temp densamma, blåser ljummen luft ur mina 2, 240 radiatorer.

Skrivet av estoffe:

Jag får inte rätt på offset. Körde med 0.080 och fick 1.280v i load. Klarade 7min i prime sen crashar det. Får den hyfsat stabil i 4,5ghz med 1.3v fixed. Men det blir lite väl varmt. Är uppe i 85-90grader när ja kör prime.

Tyvärr verkar offset och adaptiv bråka när men stresstestar, jag tror det är när den kör AVX samtidigt som man belastar det andra eller något så lägger den automatiskt på ganska mycket volt utöver det man har ställt in den på. Läst lite om detta på diverse forum och det verkar inte gå att stänga av detta på något sätt. Med det sagt så verkar ingen av de som kört med adaptiv eller offset upplevt denna ökning utanför stresstest program.

"Caveat – big, massive, honking, pay attention to this – caveat! When using adaptive voltage, the top of the curve isn’t necessarily the whole story. ASUS drove this point home when we met and I’m doing so now; we all need to do this as a public service to our users and readers. Even though you set 1.25 V as your maximum voltage, under certain very heavy loading conditions (i.e. stress testing), the voltage can and will exceed the maximum you have set. Let me say that again – if you stress test using adaptive voltage, even with the maximum set to 1.25 V, the CPU will – guaranteed – request and receive more voltage than you have told the motherboard to deliver it. It’s just the way this works." http://www.overclockers.com/3step-guide-to-overclock-intel-ha...