Hjälp mig reda ut mitt upplägg till lagring+HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2004

Hjälp mig reda ut mitt upplägg till lagring+HTPC

Först och främst så är dett något av en cross over-tråd, men den handlar främst om lagring så den fick hamna här.

Det jag vill ha är säker lagring med 24/7 access + en HTPC. Jag har lite prylar, men behöver reda ut lite vad som är en bra lösning och tänkte höra om lite tips och råd.

Jag har i dagsläget följande prylar:

• 1 st egenbyggd HTPC byggd på en Asus E35M1-I Deluxe med 1st 1TB 3,5" disk som används till lagring av oviktiga saker (film, musik, tv-serier etc, samt OS) + 2st 1TB-diskar speglade i RAID1 för lagring av viktiga saker, såsom foton.

• 1 st Raspberry PI som i dagsläget inte används till något alls.

Enda anledningen varför jag inte använder Raspberry PI:n som HTPC är för att jag inte klarar mig utan SVT Play och annat, t ex Netflix. Har haft så mycket problem att få SVT Play- och Youtube-pluginen att överhuvudtaget fungera med XMBC tidigare så jag orkar inte med sånt strul.

Jag har funderingar på att köpa en NAS, t ex Synology DS212j med två speglade 3 TB-diskar. Det verkar vara en bra lösning för rimliga pengar. Ett alternativ är ju att behålla mitt E35M1-I, köpa ett bättre chassi + 2st 3TB-diskar, spegla dem och ha den igång 24/7. Det känns bara som ett klumpigt system att ha igång dygnet runt, men enligt tråden här så verkar ju ett E35M1-I bara dra max dubbelt så mycket ström som en DS212j själv så det kanske knappt är värt besväret.

Någon som har tips hur jag ska göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2010

Jag tycker att RPi är underbar. Den är billigare än NAS, kan köra ett operativ som Raspbian och ändå dela ut hdd:er och med en usb-hubb finns inte riktigt någon gräns för antalet. Sen kan du lätt ansluta till den med SSH.

Bugg en egen NAS med din RPi istället. Jag kikade inte noga nu, men detta kanske är något för dig.

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!