Windows 8.1 får startknapp med funktionalitet

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 får startknapp med funktionalitet

I den senaste testversionen av Windows 8.1 är den omdiskuterade startknappen inte enbart en genväg till startskärmen utan bistår även med funktionalitet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sålänge det inte finns något alternativ för att stänga av Metro så är jag inte intresserad. ;/

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Rkktigt gött, någon som vet vart de alternativen finns där man kan välja boot to desktop?

tog lite screens här också.
#13636381

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

När dom har kommit så långt att man får en massa alternativ hur knappen ska fungera - hur svårt är det då att använda knappen som en startmeny? Jag menar, startmenyn finns ju kvar i systemet. Varför inte bara implementera funktionen för oss som vill ha det?

C:\Users\<user>\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu

Permalänk
Medlem

Kör Win8 på min HTPC, där fungerar det väldigt bra och smidigt. Det är dock fortfarande lite för fumligt för att använda på min speldator känner jag.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag är i alla fall nöjd med Windows 8 som det är.

Permalänk
Inaktiv

Bra, ska bli intressant att se hur den färdiga produkten av Windows 8,1 blir, än så länge verkar det positivt!

Permalänk
Medlem

Att det ska vara så svårt...

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Classic Shell

Permalänk
Medlem

Jag saknar inte startmenyn, saknar andra saker, som att kunna söka på olika saker samtidigt ( hoppas det blir konfigurerbart så man kan välja att söka i appar också )

Också trevligt att det nu blir lite snabbare att stänga ner burken också, väldigt positivt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Inte länge kvar nu! Grymt laddad! Fast 28e är väl fel, den släpps imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

"Sleep" och "Hibernate" fattas!

"Ja vet! Vi bemödar oss med att lägga till en egen sub-meny för funktioner relaterade till avstängning, men vi utelämnar vissa funktioner!"

Nja, Microsoft... Stolpe ut. Jag uppskattar att det verkar som om ni i alla fall FÖRSÖKER, men... Ta en titt på Ex7forW8, gör exakt så men täta luckorna i användarhanteringen så är hi hemma sedan. Och nu menar jag naturligtvis att allt detta skall vara VALBART. Jag tycker nämligen inte att alla som inte tycker precis som jag är dumma i huvudet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Optimera Windows 7 så det blir lite rappare och trevligare. If it isnt broke, dont fix it

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

Jag använder också Win 8 på min HTPC, men jag har lagt in Start8, så att jag får en riktig startmeny. Att byta ut ett system totalt, utan bakåtkompatibilitet tycker jag är ogenomtänkt, eftersom man inte tänkt på oss som använder datormus. Å andra sidan har jag bara XBMC och nätverkshårddiskar på HTPC:n, så jag är knappt inne i Windowsmiljön.

Visa signatur

Speldator: i7 4790K, 16 GB RAM@2133MHz, EVGA GTX 980 SC, SSD 1200 GB FD Define R6, Win 10 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Medlem

Förrändringarna MS gjorde i windows fick mig att börja leta efter alternativa primär-OS (Kubuntu atm). Detta räcker inte för att jag ska sluta använda EX7 for W8 i min windows partition, och definitivt inte för att gå tillbaka till Windows som primär-OS.

Vad de borde ha gjort är att, för det första, gjort Metro till ett komplett, alternativt UI. Även om man ville gick det inte att använda enbart metro, vilket är värdelöst för surfplattor. Men det gick inte heller att använda enbart desktop, vilket är värdelöst för stationära(/laptops).

För det andra borde man få välja villket UI som ska vara default vid installation, och då sätta motsvarande applikationer som default. Då hade OSet fungerat för både surfplattor och desktops, men med olika UIs.

Edit: En sak jag inte tänkt på är att metro kanske är rätt trevligt för HTPCs. Någon som vet hur mycket vram W8 okuperar? aero i W7 drog tillräckligt mycket för att ge stackars Atom + ION2 -kretsen problem i 1080p filmer. (fungerade perfekt med klassiska W95/98 utseendet)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"Sleep" och "Hibernate" fattas!

"Ja vet! Vi bemödar oss med att lägga till en egen sub-meny för funktioner relaterade till avstängning, men vi utelämnar vissa funktioner!"

Nja, Microsoft... Stolpe ut. Jag uppskattar att det verkar som om ni i alla fall FÖRSÖKER, men... Ta en titt på Ex7forW8, gör exakt så men täta luckorna i användarhanteringen så är hi hemma sedan. Och nu menar jag naturligtvis att allt detta skall vara VALBART. Jag tycker nämligen inte att alla som inte tycker precis som jag är dumma i huvudet.

Ganska säker på att det beror på att det körs i en slags virtuel maskin samt att det är ett SERVER OS. Sluta grina innan du sett den färdiga produkten.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Förrändringarna MS gjorde i windows fick mig att börja leta efter alternativa primär-OS (Kubuntu atm). Detta räcker inte för att jag ska sluta använda EX7 for W8 i min windows partition, och definitivt inte för att gå tillbaka till Windows som primär-OS.

Vad de borde ha gjort är att, för det första, gjort Metro till ett komplett, alternativt UI. Även om man ville gick det inte att använda enbart metro, vilket är värdelöst för surfplattor. Men det gick inte heller att använda enbart desktop, vilket är värdelöst för stationära(/laptops).

För det andra borde man få välja villket UI som ska vara default vid installation, och då sätta motsvarande applikationer som default. Då hade OSet fungerat för både surfplattor och desktops, men med olika UIs.

Edit: En sak jag inte tänkt på är att metro kanske är rätt trevligt för HTPCs. Någon som vet hur mycket vram W8 okuperar? aero i W7 drog tillräckligt mycket för att ge stackars Atom + ION2 -kretsen problem i 1080p filmer. (fungerade perfekt med klassiska W95/98 utseendet)

Win 8 som default käkar runt 450-550MB ram, ungefär 200-250MB mindre än Windows 7. Explorer i sig är också en bit rappare men överlag samma prestanda, det upplevs enbart snabbare på grund av deras nya asynkrona ramverk.

Detta sagt, det är ju upp till dig ifall du vill använda Modern UI applikationer eller inte, man kastas inte precis in i dom om man inte själv vill.

Jag själv är ägare av både en Win 8 stationär och en Win 8 surfplatta och gillar att ha båda värdarna på båda enheter. På min desktop jobbar jag som 99% med mina Desktop applikationer, dock har jag tillgång till modern UI applikationerna, många av dessa synkas också sin information genom Microsofts egna cloud så jag kan skicka och arbeta med samma dokument och information mellan platta och desktop. Sedan kan jag bara byta till min tablet och arbeta vidare o.s.v.

Finns liksom väldigt många fördelar att ha tillgång till alla miljöer på båda enheter. Åt andra sidan, före jag ägde en platta använde jag inte Modern UI biten alls kände inget behov. Det enda jag använde var enbart start skärmen som en betydligt bättre start meny, Med denna kan man gruppera och få bättre ordning på sina applikationer man arbetar mer sällan med samt live tiles för att hålla ganska mycket information upp to date med ett enda klick.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattennisse:

Jag använder också Win 8 på min HTPC, men jag har lagt in Start8, så att jag får en riktig startmeny. Att byta ut ett system totalt, utan bakåtkompatibilitet tycker jag är ogenomtänkt, eftersom man inte tänkt på oss som använder datormus. Å andra sidan har jag bara XBMC och nätverkshårddiskar på HTPC:n, så jag är knappt inne i Windowsmiljön.

Windows 8 är ju bakåtkompatibelt. På mina burkar har jag typ inga Windows8-appar. Dom jag har fungerar hur bra som helst, lika bra som i WIndows 7. Om du menar "touchgränsnittet" så sköter jag det lika bra med mus och t-bord som med touch. Förstår inte riktigt vad du menar med att Windows 8 inte är bakåtkompatibelt?

Är det så att du bara inte kan lära dig något nytt? Då finns ju Windows 7 kvar för personer som dig

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att de kunde missa att boota till desktop från första början... Likaså det här med att kunna byta bakgrundsbilder. Över lag verkar nyheterna i 8.1 intressanta men jag hoppas att man kan välja bort startknappen då den ändå är ganska överflödig oavsett om man har ersättningsmeny meny eller ej.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Classic Shell

Om man vill ha den rätta win95-känslan, buggigt och långsamt. StartIsBack är väldigt mycket bättre.

8.1 verkar ju ge mycket av den funktionalitet som tex StartIsBack har med boot to desktop, bort med idiotiska charms etc. Som skulle ha varit där ifrån början. Och var är shadow copy? Backup? Hmm?

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Räcker inte, kommer att stanna på W7.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

De veckorna jag spenderade framför W8 slet jag mitt hår i frustration.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

Om man vill ha den rätta win95-känslan, buggigt och långsamt. StartIsBack är väldigt mycket bättre.

du prata i nattmössan, kört med classic shell i 6 månader utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

du prata i nattmössan, kört med classic shell i 6 månader utan problem

Kul för dig att du är nöjd, jag är inte det.

Jag utvärderade bla Classic Shell för en användare på jobbet (ni anar inte hur många som verkligen jobbar med datorer som vägrar win8) och Classic Shell föll bort ganska snabbt. Den enda fördelen det har är att det är gratis, men tex StartIsBack är inte direkt dyrt så det var ett lätt val.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Några steg åt rätt håll men det dröjer nog innan polletten trillar ner och dem inser att datorer och surfplattor är två extremt skilda plattformar som vardera kommer till sin stora rätt om OS:et är byggt för varje enhet istället för kompromissat runt båda.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

du prata i nattmössan, kört med classic shell i 6 månader utan problem

Med Classic Shell får man vad man betalar för. Bland det sämsta jag provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

När dom har kommit så långt att man får en massa alternativ hur knappen ska fungera - hur svårt är det då att använda knappen som en startmeny? Jag menar, startmenyn finns ju kvar i systemet. Varför inte bara implementera funktionen för oss som vill ha det?

C:\Users\<user>\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu

Du får upp en startmeny när du trycker på windowsknappen. Den använder skärmytan effektivare och har fler funktioner än den gamla bara.

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen på 8.1 men min syster har 8 och tkr apparna är irriterande så det gör mig fortfarande lite tveksam... Lite dålig uppfattning om hur apparna funkar dock.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd

När kommer windows 8.1 ut? Och vad kommer den att kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Win 8 som default käkar runt 450-550MB ram, ungefär 200-250MB mindre än Windows 7. Explorer i sig är också en bit rappare men överlag samma prestanda, det upplevs enbart snabbare på grund av deras nya asynkrona ramverk.

Detta sagt, det är ju upp till dig ifall du vill använda Modern UI applikationer eller inte, man kastas inte precis in i dom om man inte själv vill.

Jag själv är ägare av både en Win 8 stationär och en Win 8 surfplatta och gillar att ha båda värdarna på båda enheter. På min desktop jobbar jag som 99% med mina Desktop applikationer, dock har jag tillgång till modern UI applikationerna, många av dessa synkas också sin information genom Microsofts egna cloud så jag kan skicka och arbeta med samma dokument och information mellan platta och desktop. Sedan kan jag bara byta till min tablet och arbeta vidare o.s.v.

Finns liksom väldigt många fördelar att ha tillgång till alla miljöer på båda enheter. Åt andra sidan, före jag ägde en platta använde jag inte Modern UI biten alls kände inget behov. Det enda jag använde var enbart start skärmen som en betydligt bättre start meny, Med denna kan man gruppera och få bättre ordning på sina applikationer man arbetar mer sällan med samt live tiles för att hålla ganska mycket information upp to date med ett enda klick.

Va inte intresserad av hur mkt ram det drar, det är mängden vram som skapade problem pga den låga bandbredden till grafikkretsen.

För övrigt menade jag inte att man inte skulle ha tillgång till båda UIs, utan att det ska va möjligt att använda enbart den ena eller den andra om man så vill. Tyckte varken de var komplett eller bra implementerat i W8. Men ja, det är ju en personlig åsikt.

Edit: Kastas in i metro-applikationer mot min vilja va precis vad som hände mig när jag installerade W8. Metro-applikationerna var satta som default till allt.