Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2007

Defekt 2500k?

Hej!

För ca. 2 månader sen så gick nästan upp till 50 grader i load och processorfläkten var fortfarande tyst.
Nu idag så går den till runt 70 grader i load och fläkten går på högvarv(värre än xbox 360).
Jag har blåst rent datorn och processorn körs i 3.7 GHz. Kör den oklockat och klockat i prime med samma resultat.
Datorn är även ganska instabil och kan haka upp sig ibland.

Processorfläkt: Scythe Mugen 2 rev B

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där jag arbetar
Registrerad
Dec 2004

Testat lägga om kylpasta?
Kollat spänningarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Dec 2003

Hur bra ventilerat ar ditt chassi?
Vad anvander du for program for att fa fram temperaturerna?

4770k @ 5Ghz | H100i | EVGA 980ti | 600w SFX | Ncase M1 | Kraken X31 CPU/GPU | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 ModMic | Acer Predator Z35 35" 21:9 200hz | X52 Pro | Schiit Modi | Schiit Vali

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Apanx:

Testat lägga om kylpasta?
Kollat spänningarna?

Nej, ska nog kolla det, men är det inte lite skumt att det är fenomenet börjar dyka upp efter ungefär 2 år?
Spänningen är varierande. Vid belastning 1.3311v och vid idle, 0.9957v.

Skrivet av Xelathur:

Hur bra ventilerat ar ditt chassi?
Vad anvander du for program for att fa fram temperaturerna?

Fractal Design Define XL, Stort och luftigt

Core Temp
Känner att värmen börjar stiga vid mina fötter när jag spelar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där jag arbetar
Registrerad
Dec 2004

Testa sätt Vcore på standard och kör oklockat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005

Förstår inte. Varför nämner du tempen som om den vore något "för hög"? Den är låg och inget att oroa sig för alls.

Att din dator hakar upp sig beror på något annat, inte tempen. Att den går upp i 3.7GHz (brukar dock vara 3.6GHz?) antar jag är Intel turbo-boost-funktionen (vad den nu heter exakt). Så, jag antar att du kör helt oklockat? I vilket fall, kör load optimized settings i bios och kör igång Prime etc och se om den fortfarande hakar upp sig.

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Philips Fidelio M1 | S7 Edge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

1.3311 V är ganska högt, speciellt för den klocken. Jag har min på 4.6 GHz och volten överstiger inte 1.3 V. Du kan lätt dra ner den till 1.25V- trakterna och fortfarande vara stabil och på så sätt sänka dina temperaturer en hel del!

Intel i7 4790@ 4.4Ghz, Cryorig C1, EVGA 1080 FE, 16 Gb A-Data 1600MHz, Asus z97 PLUS mitx, System:OCZ Vertex 3 Max IOPS, Spel: Intel 335 240gb, Media: WD Black caviar 1tb, Seasonic XP^2 660W, BitPhenix Phenom-mitx.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av lossah:

Förstår inte. Varför nämner du tempen som om den vore något "för hög"? Den är låg och inget att oroa sig för alls.

Att din dator hakar upp sig beror på något annat, inte tempen. Att den går upp i 3.7GHz (brukar dock vara 3.6GHz?) antar jag är Intel turbo-boost-funktionen (vad den nu heter exakt). Så, jag antar att du kör helt oklockat? I vilket fall, kör load optimized settings i bios och kör igång Prime etc och se om den fortfarande hakar upp sig.

Datorn har aldrig låtit så här mycket förut och blivit så här varm. Därför är jag lite orolig.
Ja datorn är helt oklockat. Multipliern går imellan 16-37. Dvs 100x16.

Tack för hjälpen så länge, skriver igen om problemet skulle kvarstå.