Extern hårddisk - Vad för sladd?

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk - Vad för sladd?

Hejsan! Plockade fram en gammal extern hårddisk idag som ska funka men tyvärr så är det en sladd som saknas.

Så det är en simpel fråga Vad är det för sladd som ska sitta där? Ser den likadan ut i andra änden? Vad är den till för? Sitter en USB-sladd till vänster också, är det strömförsörjning? Har ingen aning

BILD: http://i.imgur.com/kaIkDVc.jpg

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

Strömförsörjning, ja. Nej, den ser inte likadan ut i andra änden, den andra änden stoppar du antingen i transformatorn, eller direkt i vägguttaget. Står det någon mer infomation på hårddiskdockan?

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Hejsan! Plockade fram en gammal extern hårddisk idag som ska funka men tyvärr så är det en sladd som saknas.

Så det är en simpel fråga Vad är det för sladd som ska sitta där? Ser den likadan ut i andra änden? Vad är den till för? Sitter en USB-sladd till vänster också, är det strömförsörjning? Har ingen aning

BILD: http://i.imgur.com/kaIkDVc.jpg

Tack på förhand för svar!

Det är strömförsörjning till disken.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk

Det ena till vänster är USB (typ A tror jag att den varianten heter?). Det andra till höger är strömmen. Kontakt av DIN variant. Skulle tagit isär den och kopplat in disken i datorn istället. Är väldigt svårt att hitta strömadapter till sådan kontakt.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Det är en 6-pins miniDIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Det är en 6-pins miniDIN

Tack! Förstod inte de andra svaren Men är det denna kontakt som är strömförsörjning? Och ska den kopplas in i datorn eller väggen?

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Det ena till vänster är USB (typ A tror jag att den varianten heter?). Det andra till höger är strömmen. Kontakt av DIN variant. Skulle tagit isär den och kopplat in disken i datorn istället. Är väldigt svårt att hitta strömadapter till sådan kontakt.

säger detsamma. det enklaste är troligtvis att stoppa in disken internt i datorn.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Har en isär plockad extern med den kontakten, vilket sat tyg säger jag bara, lossnar snorlätt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FyoDisco:

Tack! Förstod inte de andra svaren Men är det denna kontakt som är strömförsörjning? Och ska den kopplas in i datorn eller väggen?

Det krävs en nätadapter med både 5 och 12V och som dessutom är rätt kopplad. Tämligen special. Av mina runt 30 externa diskar tror jag 2-3 har den, bl a några gamla "Sweex"-chassin. Däremot har jag fler som har liknande, men inte samma. Både med enbart 4 stift och även med 8 stift, så det finns rätt mycket att välja mellan om du ska leta upp en som passar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Tack! Förstod inte de andra svaren Men är det denna kontakt som är strömförsörjning? Och ska den kopplas in i datorn eller väggen?

Japp det är för strömförsörjning. Dock så behöver du även en adapter eftersom HDDn bara ska ha 12V och inte 230V som du har i väggen :P.

Men miniDIN kontakter är ytterst ovanliga idag. Så om du inte har någon sådan kabel hemma eller känner någon som har så skulle jag plockat ut hårddisken ur den externa lådan. Och antingen kopplat in den internt eller köpt en ny extern låda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krass:

Japp det är för strömförsörjning. Dock så behöver du även en adapter eftersom HDDn bara ska ha 12V och inte 230V som du har i väggen :P.

Men miniDIN kontakter är ytterst ovanliga idag. Så om du inte har någon sådan kabel hemma eller känner någon som har så skulle jag plockat ut hårddisken ur den externa lådan. Och antingen kopplat in den internt eller köpt en ny extern låda.

3,5" HD använder både 5 och 12V.

Moderna höljen med enbart 12V har omvandlare för 5V inbyggt i chassit.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag har en hårddisk-docka för Runt 200kr. Använd en sådan för att föra över det du behöver spara från disken och sätt sedan in den i datorn eller dylikt. Vågar nästan slå vad på en öl om att det är en IDE-disk där i...

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100