Permalänk

1156 kylare på 1150?

Hej!

Passar en 1156 socket kylare på ett 1150 socket? Jag bytte för några veckor sedan upp mig från i3 530 till en 4670K och funderar på att överklocka. Men jag har hört att kylaren man får med CPU:n inte är så bra om man ska överklocka. Därför undrar jag om det går att byta tillbaka till den gamla som inte var en standard kylare.

mvh

Permalänk
Medlem

Japp!

Jag monterade igår min Noctua NH-D14 på mitt nya ASUS Z87-A Socket 1150. Det är exakt samma hål för fästet i 1156, så jag körde bara på instruktionerna för 1156 så satt allt som smort.

Inga problem med andra ord!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Skrivet av knewt:

Japp!

Jag monterade igår min Noctua NH-D14 på mitt nya ASUS Z87-A Socket 1150. Det är exakt samma hål för fästet i 1156, så jag körde bara på instruktionerna för 1156 så satt allt som smort.

Inga problem med andra ord!

Okej! Tack. Den gamla kylaren var mycket tystare oxå... Även fast den var från 2010/2011

Permalänk

Men är det värt att byta? Även fast den är cirka 2-3 år?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av linuscool2:

Men är det värt att byta? Även fast den är cirka 2-3 år?

En kylare blir inte sämre med åren. Fläkten kan möjligen slitas ut, men en ny fläkt kostar ju inte så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Men är det värt att byta? Även fast den är cirka 2-3 år?

Why fix something that ain´t broken? Det får du bestämma själv men om den funkar bra och är tysy så kör på den Kylare har ju sällan ett bäst före datum, det skulle vara damm som satte stop i sånna fall

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Japp!

Jag monterade igår min Noctua NH-D14 på mitt nya ASUS Z87-A Socket 1150. Det är exakt samma hål för fästet i 1156, så jag körde bara på instruktionerna för 1156 så satt allt som smort.

Inga problem med andra ord!

Inga problem med minnena? Har ett Asus Z87-Pro som har liknande layout. Kylarn går väl över utan problem även med fullstora kylflänsar bara att man kanske måste demontera kylarn för att få loss minnena? Nu är jag kanske mer inne på Phanteks kylare men det är exakt samma höjd på dem vad det verkar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inga problem med minnena? Har ett Asus Z87-Pro som har liknande layout. Kylarn går väl över utan problem även med fullstora kylflänsar bara att man kanske måste demontera kylarn för att få loss minnena? Nu är jag kanske mer inne på Phanteks kylare men det är exakt samma höjd på dem vad det verkar.

Minnen utan kylflänsar som ökar höjden fungerar. Har testat både med Corsair Vengeance LP och Crucial Ballistix Sport och det är inga problem annat än att du inte kommer åt den närmsta porten när kylaren sitter monterad.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Stockkylare brukar generally inte kunna kyla jätte bra. Min intel stockkylare var även högljudd.. Så om du ska syssla med OC och tunga processorkrävande program/spel, speciellt på haswell som lätt blir varma, rekommenderar jag att du lägger ner lite pengar på processorkylning. Men kolla tempen på CPUn, det kanske inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

Stockkylare brukar generally inte kunna kyla jätte bra. Min intel stockkylare var även högljudd.. Så om du ska syssla med OC och tunga processorkrävande program/spel, speciellt på haswell som lätt blir varma, rekommenderar jag att du lägger ner lite pengar på processorkylning. Men kolla tempen på CPUn, det kanske inte behövs.

Det lär behövas ny kylare, jag använder stock och bestämde mig för att byta den dåliga förapplicerade pastan till artic silver, men icke blev det någon skillnad, temp drog dirr upp till 94 grader, har testat att byta pasta 2 gånger, ingen skillnad, så nu vill jag bara slänga stock kylaren åt helvete,kan någon rekommendera bra kylare till 1150 Socket, I7 Haswell processor, har budget mellan 500 - 1000 kr, jag har aldrig testat vattenkylning, har bara kört luftkylning, jag kommer inte överklocka processorn då jag inte är så insatt/har aldrig överklockat, sedan förstår jag inte varför man måste överklocka en redan så pass bra processor som haswell I7 redan är.

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha en ferrari när man kan ha en volvo?
Folk gillar väl när det går fortare.. Det är ingenting man måste men det är kanske kul för dom att leka lite med sina prylar.
Anyway ~
http://www.inet.se/produkt/6308767/be-quiet-cpu-cooler-dark-r...
Snygg, håller det kallt och är tyst som en mus (som är död)

94 grader på idle eller load? låter galet, vad använder du för något för att kolla värmen?
Om dom siffrorna är accurate så rekommenderar jag verkligen att du köper en processorkylare ^^