Fel på mekanisk disk ??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

Fel på mekanisk disk ??

Har idag fått hit syrrans bärbara dator som krånglar och först hade hon lyckats ta bort lite systemfiler i windows
så har återställt den via bios till ett tidigare datum och nu kom iallafall korrekta ikoner upp och att man kommer
in utan felsäkert läge men är fortfarande så att den är seg i windows och program som ej poppar upp som vanligt.

Har kört memtest och även bios test på minnena och dessa testar sig helt okej.

Men kör jag hårddisk testet i bios så står det först 12-14 min som sedan ökar snabbt till 85 min eller mer och
efter 9% så säger testet Hard disk full och så kommer det ej förbi 9% i testet.

Vad betyder detta ??

Chassi: Dan Cases A4 SFX(S) , Moderkort: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac, Processor:Intel i7 7700, Cpu kylare: Cooltek LP53Minnen 16 Gb ddr4 3000 mhz,Startdisk:SSD Samsung 850 Pro 1 TB , Grafikkort:Asus Strix 1080 PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Razer Diamondback Chroma & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Jonas79:

Har idag fått hit syrrans bärbara dator som krånglar och först hade hon lyckats ta bort lite systemfiler i windows
så har återställt den via bios till ett tidigare datum och nu kom iallafall korrekta ikoner upp och att man kommer
in utan felsäkert läge men är fortfarande så att den är seg i windows och program som ej poppar upp som vanligt.

Har kört memtest och även bios test på minnena och dessa testar sig helt okej.

Men kör jag hårddisk testet i bios så står det först 12-14 min som sedan ökar snabbt till 85 min eller mer och
efter 9% så säger testet Hard disk full och så kommer det ej förbi 9% i testet.

Vad betyder detta ??

Inte ett problem jag stött på tidigare, är det så att self-test kanske vill ha lite utrymme på hårddisken?
Jag skulle nog gjort en ompartition av Windows. Att den är seg i Windows kan bero på flera grejer. Beror självklart på hur
gammal partitionen och datorn är.

Testa rensa lite och sen göra ett test.

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Om din installation blivit korrupt kan det ibland gå fortare att bara svepa datorn och installera om operativsystemet.

Hjäpte bekant med en laptop som körde hasta la vista och den var helt hopplös, mycket labil och sporadiska fel, betedde sig som om hårdvaran höll på att rasa, efter en ominstallation blev den som ny.

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Karaff:

Om din installation blivit korrupt kan det ibland gå fortare att bara svepa datorn och installera om operativsystemet.

Hjäpte bekant med en laptop som körde hasta la vista och den var helt hopplös, mycket labil och sporadiska fel, betedde sig som om hårdvaran höll på att rasa, efter en ominstallation blev den som ny.

Detta var precis som denna datorn betedde sig att jag trodde att hårdvaran var körd med tanke på allt jag testade först.

Men efter omformatering och nyinstallation så fungerar den som den ska tillslut.

Trodde faktiskt att det skulle vara mer men glad att det inte var så.

Chassi: Dan Cases A4 SFX(S) , Moderkort: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac, Processor:Intel i7 7700, Cpu kylare: Cooltek LP53Minnen 16 Gb ddr4 3000 mhz,Startdisk:SSD Samsung 850 Pro 1 TB , Grafikkort:Asus Strix 1080 PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Razer Diamondback Chroma & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.