Fel på mekanisk disk ??

Permalänk
Medlem

Fel på mekanisk disk ??

Har idag fått hit syrrans bärbara dator som krånglar och först hade hon lyckats ta bort lite systemfiler i windows
så har återställt den via bios till ett tidigare datum och nu kom iallafall korrekta ikoner upp och att man kommer
in utan felsäkert läge men är fortfarande så att den är seg i windows och program som ej poppar upp som vanligt.

Har kört memtest och även bios test på minnena och dessa testar sig helt okej.

Men kör jag hårddisk testet i bios så står det först 12-14 min som sedan ökar snabbt till 85 min eller mer och
efter 9% så säger testet Hard disk full och så kommer det ej förbi 9% i testet.

Vad betyder detta ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Har idag fått hit syrrans bärbara dator som krånglar och först hade hon lyckats ta bort lite systemfiler i windows
så har återställt den via bios till ett tidigare datum och nu kom iallafall korrekta ikoner upp och att man kommer
in utan felsäkert läge men är fortfarande så att den är seg i windows och program som ej poppar upp som vanligt.

Har kört memtest och även bios test på minnena och dessa testar sig helt okej.

Men kör jag hårddisk testet i bios så står det först 12-14 min som sedan ökar snabbt till 85 min eller mer och
efter 9% så säger testet Hard disk full och så kommer det ej förbi 9% i testet.

Vad betyder detta ??

Inte ett problem jag stött på tidigare, är det så att self-test kanske vill ha lite utrymme på hårddisken?
Jag skulle nog gjort en ompartition av Windows. Att den är seg i Windows kan bero på flera grejer. Beror självklart på hur
gammal partitionen och datorn är.

Testa rensa lite och sen göra ett test.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Om din installation blivit korrupt kan det ibland gå fortare att bara svepa datorn och installera om operativsystemet.

Hjäpte bekant med en laptop som körde hasta la vista och den var helt hopplös, mycket labil och sporadiska fel, betedde sig som om hårdvaran höll på att rasa, efter en ominstallation blev den som ny.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om din installation blivit korrupt kan det ibland gå fortare att bara svepa datorn och installera om operativsystemet.

Hjäpte bekant med en laptop som körde hasta la vista och den var helt hopplös, mycket labil och sporadiska fel, betedde sig som om hårdvaran höll på att rasa, efter en ominstallation blev den som ny.

Detta var precis som denna datorn betedde sig att jag trodde att hårdvaran var körd med tanke på allt jag testade först.

Men efter omformatering och nyinstallation så fungerar den som den ska tillslut.

Trodde faktiskt att det skulle vara mer men glad att det inte var så.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.