Hjälp mig överklocka min i5 2500k.. den vill inte!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Hjälp mig överklocka min i5 2500k.. den vill inte!

Hallå,

Har dessa senaste dagarna försökt överklocka min i5 2500k processor till 4.5 GHz från 3.3 GHz.
Jag har kollat massvis av trådar och utube videor men inte fan ska det fungera..
Testat att direkt dra till 4.5 GHz och ändra volten till olika (1.3-1.4) men får alltid bluescreen.. förstår bara inte vad jag gör fel! Alla andra inställningar är DEFAULT.
Själva överklockningen hur man ändrar volten vet jag såklart hur man gör men processorn vägrar vara stabil i mer än 30 sekunder (använder OCCT för att stresstesta) och temperaturen EJ går över 70 grader hur länge jag än kör ett stresstest.
Skulle nu vilja ha lite hjälp med detta eftersom jag tydligen inte kan göra detta själv och har dåligt tålamod!
Kan tillägga att när jag endast ändrar multipliern till 45 (4.5GHz) och har volten på AUTO så är processorn stabil i ungefär i 20 minuter i stresstest men krashar efter ett tag fast jag inte kör ett stresstest.

Sidofråga: Har 8GB ram på 1333 Mhz och undrar om jag behöver klocka de något när jag tänk spela spel som BF4 och GTA V i framtiden!

Processor: i5 2500k
Moderkort: Z68X-UD3H-B3 (http://www.proshop.se/Moderkort/GIGABYTE-GA-Z68X-UD3H-B3-Sand...)
PSU: Coolermaster 520W (http://www.proshop.se/Stromforsorjning/Cooler-Master-Real-Pow...)

Förlåt att jag är sån amatör Tack

MODERKORT: MSI-Z87-G45 | CPU: i5 4670k | CPU KYLARE: Noctua U9B-SE2 | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz | GPU: Asus GTX 770 DirectCU II | PSU: Corsair CX 750M | Chassi: Corsair Carbide 500R

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2002

Temperaturer?
Vad har du för kylanordning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Ashzala:

Temperaturer?
Vad har du för kylanordning?

Skrev i tråden, tempen går inte över 70 grader då jag ej använder kylaren som kommer med processorn

MODERKORT: MSI-Z87-G45 | CPU: i5 4670k | CPU KYLARE: Noctua U9B-SE2 | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz | GPU: Asus GTX 770 DirectCU II | PSU: Corsair CX 750M | Chassi: Corsair Carbide 500R

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005

du bör överklocka stegvis istället för att gå på 4,5 GHz direkt.

Det kan vara flera faktorer som orsakar instabiliteten, går du upp gradvis så är det lättare att testa lite inställningar för att hitta problemen en efter en.

börja på 3,8 GHz, stabilitetstesta processorn i prime95 ett par minuter, hoppa sedan på 3,9 GHz och repetera.
när du stöter på instabilitet ökar du spänningen till proccessorn gradvis upp ifrån standardspänningen tills den blir stabil, repetera tills du når önskad frekvens.

sen finns det säkert andra inställningar du behöver pilla på, som att ställa in vrm lite aggresivare osv.

här har du en väldigt bra och metodisk guide, läs den.

den innehåller allt ifrån metodik och avancerade inställningar till säkra spänningar och temperaturer

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005

Det enda du behöver veta just nu är att aktivera LLC. Det heter Multi step Load Line på Gigabyte-kort.

Problemet är att, kör du utan LLC (Multi step load line) så kolla din vcore i t ex CPU-Z, då kommer du se att din vcore är alldeles för låg mot vad du satt i BIOS. Aktiverar du LLC så ändras det.

Kopierar en text jag skrev till en annan.

Antar att du har 10 levels för Multi-step Load Line. Level 5 = ungefär samma vcore som du skriver in manuellt i regel (detta är i load), kan öka en liten del. Allt under level 5 så får du lägre vcore än vad du satt. Allt över level 5, högre.

Jag rekommenderar att sätta åtminstone level 5 för att sedan kunna sänka vcoren en aning. Du bör ligga på ungefär den vcore du sätter manuellt då.

Säg 1.33vcore manuellt, så kanske du får ~1.34-35x i load med level 5. 1.34vcore manuellt, så kanske ~1.36x i load med level 5 osv.

Så, aktivera Multistep Load line. Spelar ingen roll om du sätter 1.4 då du kommer vdroopa (du tappar massa vcore under load).

Sätt level 5 för enkelhetens skull. Och sätt den manuella vcoren till kanske 1.35vcore, då ska du kunna köra stabilt om du inte fått en kass CPU (ett dåligt överklockningsexemplar). Får du bluescreen/annat fel med 1.35vcore och level 5 på LLC så öka till 1.36vcore, testa osv.

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Philips Fidelio M1 | S7 Edge