Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Bios Flash Fail Hjälp!

Hejsan jag skulle upgradera mina bios idag och jag råkade få freeze när det hände så jag startade om datorn och nu går det inte och starta datorn alls har försökt och ta ut bios batteriet och reseta cmos inget fungerar hjälp

Moderkort: MSI970A-G46

GPU: Sapphire Nitro R9 390 8GB | CPU: i7 6700K | MB: MSI Z170 KRAIT GAMING | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Justice@#Archlinux.se
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av zyzz96:

Hejsan jag skulle upgradera mina bios idag och jag råkade få freeze när det hände så jag startade om datorn och nu går det inte och starta datorn alls har försökt och ta ut bios batteriet och reseta cmos inget fungerar hjälp

Har den inte dual bios är du tyvärr ganska dåligt ute. Kommer den åt någon resque eller frågar om att skriva firmware på nytt?

Ta en titt i manualen om det står något om korrupt flash. Vissa moderkort har som sagt backup chip för just detta.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Sabertooth R2 -||- Corsair Vengance 16GiB DDR3 10-9-10-1T 1866Mhz -||- AMD FX-9590 @ 5.1Ghz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- 2xWD RaptorX 150GiB -||- EVEGA G2 750W -||- CM HAF 932 -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
United Kingdom
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av zyzz96:

Hur råkade du få "freeze"? Du gjorde det inte ifrån Windows antar jag?
Som Commander sa, har du inte Dual Bios så kan det vara kört..

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

vet inte varför jag fick freeze musen gick inte och röra så jag höll i powerknappen så datorn stängdes av. Manualen står det bara hur man resetar CMOS

GPU: Sapphire Nitro R9 390 8GB | CPU: i7 6700K | MB: MSI Z170 KRAIT GAMING | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vintergatan
Registrerad
Apr 2010

Enligt MSI så har ditt moderkort M-flash.
"Compared to common motherboard which need extra BIOS chips, MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC."

Jag tolkar det som M-flash är MSIs dito för dual bios. Följ instruktionerna från http://service.msicomputer.com/msi_user/TechFAQdetail.aspx?fo... och se om det hjälper.

Ett annat alternativ om det första inte hjällper är att flasha bioset via SPI headern på moderkortet, detta är dock en advancerad procedur och kräver speciella verktyg.

För övrigt är det inte ovanligt att musen och eller tangentbordet fryser när man flashar BIOSet, det man absolut inte ska göra är att stänga av strömen. Frysningen är bara tillfällig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
United Kingdom
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av zyzz96:

vet inte varför jag fick freeze musen gick inte och röra så jag höll i powerknappen så datorn stängdes av. Manualen står det bara hur man resetar CMOS

Du har fortfarande inte svarat på frågan om du flashade inifrån Windows? Dessutom så är det VIKTIGT att man INTE stänger av datorn i flash processen, även om den ser ut som den hänger sig... Du skulle nog läst på lite mer innan du började...

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av netbuddy:

Du har fortfarande inte svarat på frågan om du flashade inifrån Windows? Dessutom så är det VIKTIGT att man INTE stänger av datorn i flash processen, även om den ser ut som den hänger sig... Du skulle nog läst på lite mer innan du började...

Jag installerade biosen till USBn och sedan startade programmet i usbn och sedan kunde jag flasha därifrån och sedan efter 2 ploppar av installationen så freezades den

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Maj 2006

Det ska finnas något recovery-läge inbakat i BIOS om jag fattade rätt på MSI's hemsida.
Testa att kopiera en biosversion till en USB-sticka, döp om bios-filen till AMIBOOT.ROM.
Stoppa in USB-stickan i feldatorn, håll ner Ctrl+Home när du slår på strömmen.
Datorn ska då flasha om bios och pipa 4 gånger när det är klart.

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av yakideo:

Enligt MSI så har ditt moderkort M-flash.
"Compared to common motherboard which need extra BIOS chips, MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC."

Jag tolkar det som M-flash är MSIs dito för dual bios. Följ instruktionerna från http://service.msicomputer.com/msi_user/TechFAQdetail.aspx?fo... och se om det hjälper.

Ett annat alternativ om det första inte hjällper är att flasha bioset via SPI headern på moderkortet, detta är dock en advancerad procedur och kräver speciella verktyg.

För övrigt är det inte ovanligt att musen och eller tangentbordet fryser när man flashar BIOSet, det man absolut inte ska göra är att stänga av strömen. Frysningen är bara tillfällig.

Tack för ditt svar men jag har fortfarade kvar nya bios driverutinerna i mitt usb men hur startar jag min dator med usb:n?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vintergatan
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av zyzz96:

Tack för ditt svar men jag har fortfarade kvar nya bios driverutinerna i mitt usb men hur startar jag min dator med usb:n?

Enligt vad jag förstog på MSIs hemsida är det bara att plugga in USB minnet på moderkortetets baksida och starta datorn.

"Disconnect any hard drives and DVD drives from the motherboard. Plug in your flash drive into a USB 2.0 rear port on your motherboard while it is powered off. Power on the system.
You should eventually get into the BIOS with limited options. If not, try another USB 2.0 port."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av A7V:

Det ska finnas något recovery-läge inbakat i BIOS om jag fattade rätt på MSI's hemsida.
Testa att kopiera en biosversion till en USB-sticka, döp om bios-filen till AMIBOOT.ROM.

aa ska prövas men måste jag göra min usb till bootable?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av yakideo:

Enligt vad jag förstog på MSIs hemsida är det bara att plugga in USB minnet på moderkortetets baksida och starta datorn.

gick inte, har pluggat ut hårdisken och dvdn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vintergatan
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av zyzz96:

aa ska prövas men måste jag göra min usb till bootable?

Nej, däremot måste det vara FAT32 formaterat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vintergatan
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av A7V:

Nej, nej! Denna procedur fungerar bara med äldre MSI kort med AMI BIOS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av yakideo:

Nej, däremot måste det vara FAT32 formaterat.

aa den är fat32, men det fungerade inte:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vintergatan
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av zyzz96:

aa den är fat32, men det fungerade inte:(

Om du har följt instruktionerna från MSI hemsida till punkt och prickar och det inte fungerar så är det SPI header flash eller RMA som gäller.

"According to MSI, using this feature users have 98% more chance to recover the BIOS of their dead board", kanske du har råkat hamn i 2% gruppen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av yakideo:

Om du har följt instruktionerna från MSI hemsida till punkt och prickar och det inte fungerar så är det SPI header flash eller RMA som gäller.

"According to MSI, using this feature users have 98% more chance to recover the BIOS of their dead board", kanske du har råkat hamn i 2% gruppen?

LOL 2% :((((( kanske vet inte har gjort allt som det stod, pluggat ut dvd+hårdisk, lagt in bios i usbn och kopplat in den i en USB 2.0 port och sedan startat datan och det är blackscreen fortfarande

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

vad menas med root directory?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

OMG DET FUNGERAR EFTER 5MINUTER BOOTNING MERGKDKGPSDGPOJRPGOSRG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vintergatan
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av zyzz96:

vad menas med root directory?

Biosfilen ska inte ligga i någon undermapp. När du öppnar minnet ska bioset vara det första du ser.

Skrivet av zyzz96:

Ska vi tolka det som att du fick det att fungera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av yakideo:

Biosfilen ska inte ligga i någon undermapp. När du öppnar minnet ska bioset vara det första du ser.

Ska vi tolka det som att du fick det att fungera?

reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key, vad ska jag göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vintergatan
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av zyzz96:

reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key, vad ska jag göra?

Ställ in BIOS så att den bootar från din hårddisk. Givitvis ska HDDn vara inkopplad också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Garang
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av zyzz96:

Koppla in hårddisken.

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

kan jag installera dom senaste driverutinerna med windows 7?
http://www.msi.com/product/mb/970A-G46.html#/?div=BIOS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av zyzz96:

Följde du någon guide?

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
United Kingdom
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av zyzz96:

kan jag installera dom senaste driverutinerna med windows 7?
http://www.msi.com/product/mb/970A-G46.html#/?div=BIOS

Du ska nog låta bli att göra någonting med ditt moderkort eftersom du inte verkar förstå hur en BIOS uppdatering överhuvudtaget fungerar... Den skall inte göras inifrån Windows (helst) för att undvika att sådant här händer..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av netbuddy:

Du ska nog låta bli att göra någonting med ditt moderkort eftersom du inte verkar förstå hur en BIOS uppdatering överhuvudtaget fungerar... Den skall inte göras inifrån Windows (helst) för att undvika att sådant här händer..

det är lugnt har uppdaterat det nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av netbuddy:

Du vet väl att man lär sig av sina misstag..? Har inte du gjort några i dina dagar?
Jag har gjort massor! En del dyrbara, andra med ett ryck på axeln.. men jag har lärt mig av allihopa. Annars skulle jag suttit med samma kunskapsnivå om datorer, som jag hade för 15 år sedan.

Hemma hos mig är det numera en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4GHz - 32GB 2133MHz - 512GB SSD - AMD 395X 4GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO / 256GB SSD NAS: Synology DS415+ 16TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
United Kingdom
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av DaBone:

Du vet väl att man lär sig av sina misstag..? Har inte du gjort några i dina dagar?
Jag har gjort massor! En del dyrbara, andra med ett ryck på axeln.. men jag har lärt mig av allihopa. Annars skulle jag suttit med samma kunskapsnivå om datorer, som jag hade för 15 år sedan.

Jo klart man har gjort misstag. Dock verkar det inte som att TS ens vet hur det fungerar ens basics... Man måste iaf läsa på innan man gör något så att man vet hur det ska fungera och vad man ska och inte ska göra om något går fel.