Permalänk
Medlem

Ny på överklockning

Tjenare
Är helt grön på överklockning men har suttit och skummat igenom massa faq's osv så jag tänkte prova.

Har just nu MB: asus p8z77-v och Proc: 3770k efter att provat mig fram lite grann så fick jag ut det här: http://www.ladda-upp.se/bilder/hjqdazlllppsvd/

frågan är då om ni tror jag kan sänka volten etc lite till, tempen pendlade mellan 65-75 grader ungefär i stress test, och då jag bara surfar runt ligger den på run 35-38 grader

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Prova på.
Inget går sönder av att du sänker volten spänningen.

Får man fråga varför du frågar om det istället för att bara göra det?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Ser mycket bra ut! Prova högre. Om du får blåskärm öka spänningen.

Lycka till!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Prova på.
Inget går sönder av att du sänker volten spänningen.

Får man fråga varför du frågar om det istället för att bara göra det?

Vill bara ha 2nd opinion ifall det är en bra start, hur hög temp vågar man ha i stress test utan att förkorta livet på den allt för mkt?

vill uppnå en stabil 24/7 klockning

tack för era svar

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

Vill bara ha 2nd opinion ifall det är en bra start, hur hög temp vågar man ha i stress test utan att förkorta livet på den allt för mkt?

vill uppnå en stabil 24/7 klockning

tack för era svar

Under 80 c vid drift är önskvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Devildoll;13651582"]Under 80 c vid drift är önskvärt.

Okay, då finns de ju lite till att kräma ut sen kmr mitt nya chassi på onsdag då sänker jag nog tempen ytterligare... Ska in med en till radiator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

verkar ha fått cpun stabil på 4.5ghz nu. medel tempen var runt 72 grader då jag stress testade den, idle ligger den i runt 35 grader
0,5mm grövre slang och full tower chassi med ett gäng fläktar till verkar då inte ha varit till nackdel

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=59773&size=full

är det någonting ni som är mer kunniga ser direkt att jag kan ändra på? ge gärna input!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

tog ut segern i förskott verkar de som, program slutar svara helt plötsligt ska prova höja spänningen lite

höjde från 0.005 till 0.015 nu verkar det stabilt 0.010 var inte riktigt stabilt heller

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)