Input önskas på STYRNING & PLACERING AV FLÄKTAR :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Input önskas på STYRNING & PLACERING AV FLÄKTAR :)

Tjena!

Jag bygger min första dator och har nu kommit till det här med fläktar och styrning av dessa. Hur skall man resonera kring luftflöde
och vägar för luften igenom lådan?

Mina grejer:
Låda: Fractal Node 605
CPU: Intel i5 3570K
Kylare: Noctua NH-U9B SE2 - tänkte vända den med flödet MOT det bakre 120mm uttaget.
GPU: ASUS nVidia GTX 660Ti
mobo: ASUS P8Z77-M PRO
PSU: Corsair TX 650M
Inga tankar på överklockning just nu men kanske i framtiden.

Två 120mm tilluft är fabriksmonterade i framkant. Till dessa har jag köpt en 80mm samt en 120mm som kommer sitta
bak i låda med uttsug. Reflektioner på det?

Fråga är hur skall dessa styras för bäst effekt? Lådan kommer med fläktstyrning 3 lägen. Moderkortet har 3 platser för chassifläktar.
Min tanke var att sätta den bakre 120mm-UT fläkten till moderkortet och köra samma styrning/profil via ASUS FanX-tra som på GPU-kylaren, bra/dåligt?
Och sedan sätta den lilla 80mm-UT till lådans styrning.

Tacksam för input på detta eftersom det är första gången så är det mycket frågetecken på all youtube information man hittar etc ....

//P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Jag anser att man i ett normalt tower-chassi ska eftersträva att ha ett flöde från framkant till bakkant. D.v.s. 2 insug i fronten och 1-2 utsug i bakkant. På så vis har du också ett litet övertryck i chassit som hindrar damm från att dras in i springor där det inte finns filter. Nu vet jag inte vad du har för fläktar, men du kan ju koppla dem på moderkortet och ställa gränstemperaturerna på moderkortet. Alternativet kopplar du allihopa till din fläktkontroller och styr själv. Det spelar antagligen mindre roll då dem ljudnivåmässigt inte kommer vara det värsta i din låda.

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX