Permalänk
Medlem

Val av NAS/"server"

Det har länge varit nummer ett på min "att göra lista" att införskaffa någon form av lagringsmedia då externa hårddiskar ej täcker mina behov. Eftersom jag har sommarlov ger det mig ett ypperligt tillfälle som jag tänkt ta i akt då jag kan avsätta så mycket tid som möjligt för att få mitt drömbygge att bli verklighet.

Eftersom jag aldrig nyttjat mig av någon som helst form av nätverkslagring/server förut är jag ganska grön i ämnet och vänder mig sedermera till er och er expertis. Jag söker alltså en färdigbyggd NAS eller komponenter till att bygga en liten miniserver. Alla förslag är välkomna. Jag har egentligen ingen prisbudget, men självklart vill jag betala så lite som möjligt, utan att vara dumsnål. Alltså, är det bättre att bygga en egen lite hemma server eller köpa en färdig NAS som synology, och i så fall vill. Kom gärna med svar och motiveringar!

Lerdell

Permalänk
Medlem

Lacie 5Big network 2 är väldigt bra för nas.

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=645046&cks=ASS&assoc=...

Går att köpa utan diskar då blir det billigare troligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en Synology NAS. Största fördelen med att köpa färdigt är att det blir mindre pill då. Bara att plugga in diskarna och köra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Lacie 5Big network 2 är väldigt bra för nas.

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=645046&cks=ASS&assoc=...

Har du någon erfarenhet av den?

Går att köpa utan diskar då blir det billigare troligen.

Skrivet av giplet:

Köp en Synology NAS. Största fördelen med att köpa färdigt är att det blir mindre pill då. Bara att plugga in diskarna och köra.

Det är onekligen ett bra argument. Men frågan är vilken man ska köpa. Det finns ju trots allt en uppsjö av Synology NAS:ar

Permalänk
Skrivet av Lerdell:

Det är onekligen ett bra argument. Men frågan är vilken man ska köpa. Det finns ju trots allt en uppsjö av Synology NAS:ar

Ta den modellen som det antal diskar du vill ha. Prestandan är typ samma annars. Tänk på att en billig uppgradering är att trycka i ett so-dimm extra.

Permalänk

Aswell.....

Skrivet av Lerdell:

Det har länge varit nummer ett på min "att göra lista" att införskaffa någon form av lagringsmedia då externa hårddiskar ej täcker mina behov.

Eftersom jag aldrig nyttjat mig av någon som helst form av nätverkslagring/server förut är jag ganska grön i ämnet och vänder mig sedermera till er och er expertis. Jag söker alltså en färdigbyggd NAS eller komponenter till att bygga en liten miniserver.

Lerdell

Skrivet av giplet:

Köp en Synology NAS. Största fördelen med att köpa färdigt är att det blir mindre pill då. Bara att plugga in diskarna och köra.

Jag befinner mig i förstudie-stadiet likaså
och det finns förvisso färdiga att köpa med plug-and-play men jag vill verkligen ha en säker lösning som fyller alla behov.
Själva syftet i mitt fall är centralisering, All data på ett ställe och med RAID1. Man får försöka blunda för allt annat
sälj-tjaffs som iTunesserver, virtual host,

* Blir antagligen en färdig Synology (köper separata Caviar diskar på ca 1,5 tb styck) RAID1
* Ladda ner broschyren redan nu! Jag har gjort det till mitt prospect, så ser man ärligt vad den klarar-bekantas med upplägget
* Ska du ha den som ren FTP-server ?
* Jag ska antagligen sätta upp olika partitioner (konton med diskrättigheter) För fillagring, andra för säkerhetskopior "images"
* iSCSI LUN, är vad jag läst volym som gör att den upplevs precis som om den vore lokal, från Datorerna
* Plus är Synologys appar för att nå innehållet via android+iPhone och även kunna strömma (allt från musik till ipkameror...)
* UPS finns ju som är kompatibla & stänger av systemet mjukt ifall strömmen har gått...
* VPN server !

Frågeställningar jag har så länge (blir fler varenda gång man tänker lite)

- Kompabilitet? Finns Synology om 6 år och kan deras interface klara generationsskiften. Backuperna etc ?
- Säkerhet. NAS" en bör aldrig ha port utåt internet så vill man nå innehållet får man väl sätta rätta lager-regler-brandvägg egen proxy ?
- admins och liknande proffs som kan allt om domän, grupperingar ,privilegier får gärna tipsa om metoder
- nytta av printserver , kontra läs/skrivhastighet och den interna arbetsminnet.
- Jag som "admin" får inte glömma att logga ut och ist nyttja NAS"en som normal användare i det dagliga...

Visa signatur

Akvatisk Biodiversitet. --2013 Jag lämnar Sweclockers forum. Det är tamejfan högre nivå på Flashback. Verkar hänga mest kids här som inte kan läsa utan bara svamlar. --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enter_Enter:

Ta den modellen som det antal diskar du vill ha. Prestandan är typ samma annars. Tänk på att en billig uppgradering är att trycka i ett so-dimm extra.

När det gäller Synologys billigare NAS:ar så har dem lödda minnen så där kan du inte uppgradera minnet.

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/v100225/synology-ds213j-1st-wd-red...

Detta plus en disk till är vad du behöver. Har den själv och är väldigt nöjd. Fördelen med att bygga själv är att du kan ha det till mer än filserver, dock blir de i regel dyrare och större.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Bygg eget!

Tjenare!

Rekommenderar att bygga ihop en small form dator o köra som server istället.
Tycker det är så mycket skönare att ha möjligheten att köra RDP mot servern samt kunna uppgradera istället. Som tidigare skribent noterade att vissa NAS har lödda minnen och inte går att uppgradera.

//Grim

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnimalScribax:

Jag befinner mig i förstudie-stadiet likaså
och det finns förvisso färdiga att köpa med plug-and-play men jag vill verkligen ha en säker lösning som fyller alla behov.
Själva syftet i mitt fall är centralisering, All data på ett ställe och med RAID1. Man får försöka blunda för allt annat
sälj-tjaffs som iTunesserver, virtual host,

* Blir antagligen en färdig Synology (köper separata Caviar diskar på ca 1,5 tb styck) RAID1
* Ladda ner broschyren redan nu! Jag har gjort det till mitt prospect, så ser man ärligt vad den klarar-bekantas med upplägget
* Ska du ha den som ren FTP-server ?
* Jag ska antagligen sätta upp olika partitioner (konton med diskrättigheter) För fillagring, andra för säkerhetskopior "images"
* iSCSI LUN, är vad jag läst volym som gör att den upplevs precis som om den vore lokal, från Datorerna
* Plus är Synologys appar för att nå innehållet via android+iPhone och även kunna strömma (allt från musik till ipkameror...)
* UPS finns ju som är kompatibla & stänger av systemet mjukt ifall strömmen har gått...
* VPN server !

Frågeställningar jag har så länge (blir fler varenda gång man tänker lite)

- Kompabilitet? Finns Synology om 6 år och kan deras interface klara generationsskiften. Backuperna etc ?
- Säkerhet. NAS" en bör aldrig ha port utåt internet så vill man nå innehållet får man väl sätta rätta lager-regler-brandvägg egen proxy ?
- admins och liknande proffs som kan allt om domän, grupperingar ,privilegier får gärna tipsa om metoder
- nytta av printserver , kontra läs/skrivhastighet och den interna arbetsminnet.
- Jag som "admin" får inte glömma att logga ut och ist nyttja NAS"en som normal användare i det dagliga...

Jag är helt klart med på ditt tänk. Men kan dock häften så mycket om server och datalagring som du verkar kunna, tyvärr. Jag har inga ambitioner att behaga någon annan ä mig själv vad det gäller denna "datalagring". Alltså är det endast mina behov som jag ska uppfylla. du har förvisso rätt gällande kompabilitet osv, men frågan är om det är värt att ta sig an detta främmande projekt om man aldrig använt sig av något liknande tidigare. Kanske är det rentutav smartast att köpa en budget-synology-nas till en början, mest för bekantskapssyfte när det kommer till nätverkslagring.

Detta dillemma gnager mig dock om nätterna då jag känner mig nödgad att icke vara dumsnål och gå hela vägen, så att man har ett schysst system som klara ett par framtida år, istället för att behöva köpa ett nytt mid-budget en gång vartannat. Dock måste man ju rannsaka sin granskning för att hitta det som verkligen passar en själv, och jag är extremt kluven, eftersom jag inte har någon aning om vad jag egentligen behöver eller inte. Det enda jag letar efter är ett sätt att enkelt kunna "lagra" mitt förråd av filmer, bilder och diverse filer jag tänkt spara för all framtid. Finurligheten ligger i val av komponenter/NAS

Skrivet av Camel-en:

När det gäller Synologys billigare NAS:ar så har dem lödda minnen så där kan du inte uppgradera minnet.

Kunde nästan ana det, men tack för upplysning

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

http://www.inet.se/produkt/v100225/synology-ds213j-1st-wd-red...

Detta plus en disk till är vad du behöver. Har den själv och är väldigt nöjd. Fördelen med att bygga själv är att du kan ha det till mer än filserver, dock blir de i regel dyrare och större.

Jag tror kanske att detta är det bästa alternativet att börja med som en "nybörjare". Därifrån kan jag utveckla mitt "lagrande" till en ny nivå och kanske införskaffa mig en riktig server

Skrivet av Grimstorm:

Tjenare!

Rekommenderar att bygga ihop en small form dator o köra som server istället.
Tycker det är så mycket skönare att ha möjligheten att köra RDP mot servern samt kunna uppgradera istället. Som tidigare skribent noterade att vissa NAS har lödda minnen och inte går att uppgradera.

//Grim

Det är min dröm, och visserligen är det inte expertisen om datorbygget som brister utan kunskap om nätverk osv.

För att bidra till trådens utveckling kan någon som känner sig manad att förse oss nybörjare med lite små knep (program, tips) för innehav av server

Permalänk
Inaktiv

Kör eget. FreeNAS är väldigt lätt att köra och den ger många fler möjligheter än köpta nasar (framför allt stöd för ZFS). Dessutom lär du dig lite om hur det hela fungerar vilket kan vara bra.
Till sist är det så extremt mycket enklare att bygga ut egen dator än färdig NAS.

Permalänk
Skrivet av Lerdell:

Jag är helt klart med på ditt tänk. Men kan dock häften så mycket om server och datalagring som du verkar kunna, tyvärr. Jag har inga ambitioner att behaga någon annan ä mig själv vad det gäller denna "datalagring".

Detta dillemma gnager mig dock om nätterna då jag känner mig nödgad att icke vara dumsnål och gå hela vägen, så att man har ett schysst system som klara ett par framtida år, istället för att behöva köpa ett nytt mid-budget en gång vartannat.

Det enda jag letar efter är ett sätt att enkelt kunna "lagra" mitt förråd av filmer, bilder och diverse filer jag tänkt spara för all framtid. Finurligheten ligger i val av komponenter/NAS

För att bidra till trådens utveckling kan någon som känner sig manad att förse oss nybörjare med lite små knep (program, tips) för innehav av server

Jag är helt med dig!
Och...jag kan säkert varken mer eller mindre än dig i ämnet alls

Syftet med min blivande NAS" är ju likaså att få allting på ett ställe, främst för sitt lokala nätverk (lan)
Det är dock när man ligger på kvällarna och brainstormar kreti och pleti mera frågor dyker upp varför även jag behöver guidning och behöver prata med nån i samma sits så denna tråd gillas!

Som du nämner, eftersom diskarna skall stå och snurra konstant skall grejjerna vara så simpla som möjligt och inte vara beroende av
massa interface, regler. Desto mer komponenter = mer faktorer som kan fela.
Ska du inte nå data utifrån anser jag att ftp-server är överflöd . Köper man det billigaste kanske man får betala mer i slutändan....

Min budget blir ca:
DiskStation 1439 ;-
WD HDD 3TB (2st) 2698 ;-
UPS batteribackup 799 ;-

Visa signatur

Akvatisk Biodiversitet. --2013 Jag lämnar Sweclockers forum. Det är tamejfan högre nivå på Flashback. Verkar hänga mest kids här som inte kan läsa utan bara svamlar. --

Permalänk
Medlem

Momentum!

Skrivet av anon127948:

Kör eget. FreeNAS är väldigt lätt att köra och den ger många fler möjligheter än köpta nasar (framför allt stöd för ZFS). Dessutom lär du dig lite om hur det hela fungerar vilket kan vara bra.
Till sist är det så extremt mycket enklare att bygga ut egen dator än färdig NAS.

Falsk harmoni råder i mitt huvud. Men du har helt klart rätt. Det verkar som jag är övertygad!

Skrivet av AnimalScribax:

Jag är helt med dig!
Och...jag kan säkert varken mer eller mindre än dig i ämnet alls

Syftet med min blivande NAS" är ju likaså att få allting på ett ställe, främst för sitt lokala nätverk (lan)
Det är dock när man ligger på kvällarna och brainstormar kreti och pleti mera frågor dyker upp varför även jag behöver guidning och behöver prata med nån i samma sits så denna tråd gillas!

Som du nämner, eftersom diskarna skall stå och snurra konstant skall grejjerna vara så simpla som möjligt och inte vara beroende av
massa interface, regler. Desto mer komponenter = mer faktorer som kan fela.
Ska du inte nå data utifrån anser jag att ftp-server är överflöd . Köper man det billigaste kanske man får betala mer i slutändan....

Min budget blir ca:
DiskStation 1439 ;-
WD HDD 3TB (2st) 2698 ;-
UPS batteribackup 799 ;-

Man blir ju inte smartare av att sitta på inet och dräggla efter alla färdigbyggda NAS:ar inte heller av alla ambivalenta svar, haha! Jag hakar på ditt tåg här och nu. Det är dags att sätta ner foten. Tankarna har huserat färdigt innanför pannloben denna vecka. Jag ska försöka upprätthålla livet i denna tråd och därmed ber jag dig att du postar din varukorg när du bestämt dig för ditt slutgiltiga köp .

Är riktigt sugen på detta!

Permalänk
Medlem

Komponenter

Har suttit och läst på lite om vilka komponenter som skulle tyckas passa i NAS:en. Detta är vad jag hittills kommit fram till. Ifall någon vänlig själ kan komma med någon som helst feedback vore det guld värt!

Här finns länk till kundvagn

Permalänk
Inaktiv

Ser helt ok ut. Möjligtvis gå för snabbare CPU om du tänkte göra något väldigt krävande (kryptering och en hel del användare) men det bör inte behövas då NASande är inte speciellt krävande.

Permalänk
Medlem

Hello! Kapar denna tråd lite.

Jag skulle behöva ha en NAS till mig och min familj. Vi kör med två Macbook pro. Och mobiltelefoner (Android), samt PS3 och Apple TV.

Vi vill mest ha bilder och filmer på den. Skulle vara bra om den kan användas som skrivarserver också. Helst skall det gå att nå den på ett någorlunda enkelt sätt från nätet, så jag kan spara arbeten och så också på den.

Vad finns det för utbud och vad kostar det? är det svårt att sätta upp en bra konfiguration?

Permalänk
Inaktiv

ingen anning om PS3 och apple (jag gillar datorer inte TV emulatorer )

Men resten ska vara enkelt med en vanlig NAS. Inte säker vad du menar med komma åt från nätet? Du vill ha någon sorts web interface på den eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

ingen anning om PS3 och apple (jag gillar datorer inte TV emulatorer )

Men resten ska vara enkelt med en vanlig NAS. Inte säker vad du menar med komma åt från nätet? Du vill ha någon sorts web interface på den eller vad?

Japp. Menar typ om man är ute på språng och vill ha en bild, typ som Dropbox, fast hemma. Men det som spelar roll när jag skall välja NAS är alltså egentligen storleken på HD, snabbheten och inte så mycket annat?

Permalänk
Inaktiv

Hm Den stödjer macar tydligen.

Freenas har ingen app eller liknande för mobiler om det är det du frågar efter. Tror att någon av de kommersiella har det.
Du kör med android så det är möjligt att du kan rigga upp openVPN och något mer men det blir krångligt från en mobil.

Permalänk
Medlem

Vilket OS ska man använda sig av om man vill köra RDP, FreeNas ZFS och allt det där?

Permalänk
Inaktiv

FreeNAS är OS (baserat på FreeBSD). Bara att installera och klicka runt. De har massor med information på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Vilken ska man köpa då? För att lagra bilder och filmer i ett format de flesta datorer, mobiler och så kan läsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saxdalen:

Vilken ska man köpa då? För att lagra bilder och filmer i ett format de flesta datorer, mobiler och så kan läsa.

Synology Diskstation 213j eller 413j beroende på om du vill ha två eller fyra diskar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Synology Diskstation 213j eller 413j beroende på om du vill ha två eller fyra diskar.

Ok. Nu undrar jag bara. Kan man använda denna som typ en skrivarserver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxdalen:

Ok. Nu undrar jag bara. Kan man använda denna som typ en skrivarserver?

Ja, det går att köra 2st USB-skrivare!!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Ja, det går att köra 2st USB-skrivare!!

OK. Då får det bli att åka till någon affär imorogn å köpa. Någon speciell disk jag skall sätta i eller är det bara att ta någon? För det är väl egentligen ingen större skillnad på den med 2 eller 4 diskar i mer än antalet platser eller?

Redigerar lite. Har ett par frågor till Vad skiljer sig egentligen? Har dessa på prisjakt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1849004,1379753,1385015,...
Vilken skulle ni köpt? Och berätta gärna varför, för nu är jag helt snurrig. Verkar finnas hur många funktioner som helst på dessa NASar. Frånsett att vissa rymmer 2 eller 4 Hd, så vad är skillnaden annars? Om man köper en 4 sty hd, kan man bara stoppa i två då eller?

Eller finns det några andra jag missat, pengar är inte det största problemet, problemet är att det skall fungera bra och smärtfritt. Men visst, gärna billigt å bra. Kanske max 5000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxdalen:

OK. Då får det bli att åka till någon affär imorogn å köpa. Någon speciell disk jag skall sätta i eller är det bara att ta någon? För det är väl egentligen ingen större skillnad på den med 2 eller 4 diskar i mer än antalet platser eller?

Redigerar lite. Har ett par frågor till Vad skiljer sig egentligen? Har dessa på prisjakt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1849004,1379753,1385015,...
Vilken skulle ni köpt? Och berätta gärna varför, för nu är jag helt snurrig. Verkar finnas hur många funktioner som helst på dessa NASar. Frånsett att vissa rymmer 2 eller 4 Hd, så vad är skillnaden annars? Om man köper en 4 sty hd, kan man bara stoppa i två då eller?

Eller finns det några andra jag missat, pengar är inte det största problemet, problemet är att det skall fungera bra och smärtfritt. Men visst, gärna billigt å bra. Kanske max 5000.

Här kan du se vilka diskar som är kompatibla med 413j.

Vill du ha billigaste 4TB är det http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1661129 som gäller.

Permalänk
Medlem

Nas

Någon av er som har lust att svara på samma ämne fast i min tråd,

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1223372-nas-server...

Eller svara på frågan här på en gång:

Vad är det billigaste jag kan komma undan om jag vill ha 1tb hd i min router? (är så trög så fattar inte vad som behövs som minst)

Permalänk
Inaktiv

Är inte alltid världens bästa ide att köra dekstop diskar i NASar. De är inte riktigt byggda för det.

Billigaste är WD Red serien (RE är bättre men de är rätt så dyra).