Vidarekoppla från nätverksuttag, fungerar inte?

Permalänk
Medlem

Vidarekoppla från nätverksuttag, fungerar inte?

Tjena.

Håller precis på och försöker få in nät till syrrans rum för hon har precis fått sin första stationära dator.
Jag har nyligen dragit kabel till mitt rum, och hennes ligger precis intill vilket gav mig en liten idé.
Jag åkte till Jula, köpte ett nätverksuttag och testade att ansluta min egen kabel till uttaget.
Nätet fungerade då helt felfritt, väldigt bra grej som är snygg också.

Då kom själva tanken in i bilden.
Jag vill gå vidare med en kabel från mitt nätverksuttag till syrrans rum.
Jag har provat att trycka ner en "dubbel uppsättning" kablar i slitsen för att då kunna dra den andra kabeln vidare till hennes rum,
men varje gång jag anslutit båda kablarna till uttaget så vägrar datorn att identifiera nätverket längre.
Notera att den börjar söka efter nätverk, vilket betyder att den tar emot information och att kablarna har kontakt med slitsen.

Uttaget ser alltså ut såhär där kabeln ansluts:

Vad jag försökt mig på är att trycka in ännu en uppsättning kablar i slitsen och gått vidare med den kabeln till en till enhet.
Jag tänker såhär: om informationen från kabeln ansluts till ännu en kabel som går vidare, samt till ett vanligt uttag så kommer båda enheterna att uppfatta samma information.
Som sagt så vägrar min enhet att hitta nätverket när jag gjort på detta sätt, vad kommer det sig?

Skulle det lösa problemet om jag till exempel köpte ett dubbel-uttag och ansluter kabeln från routern till det som vanligt,
sen går ut med nätverkskabeln till min dator från det ena uttaget och går vidare med en kabel till syrran från det andra uttaget?

EDIT: För att förklara ytterligare hur jag tänkt. Jag tänker att man kan göra precis likadant som med vägguttag.
Kabeln från centralen går till ett uttag. Du kan då ta ström från det uttaget.
Sen går en kabel vidare, kopplat till samma anslutningar som den ingående kabeln till vägguttaget.
Du kan få koppla den kabeln till ännu ett uttag och ta ström även därifrån.

Blir oerhört irriterad när grejerna inte vill fungera.

Tack på förhand/Alex

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha två klienter på samma lina som regel för hemma saker om jag uppfattat dig rätt, det du kan testa är iofs att ge klienterna fasta IPn.
En billig switch skulle lösa ditt problem.

EDIT:
Använd paint att visa hur du tänkt, svårt att se vad du menar i text.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -ReM-:

Tjena.

Håller precis på och försöker få in nät till syrrans rum för hon har precis fått sin första stationära dator.
Jag har nyligen dragit kabel till mitt rum, och hennes ligger precis intill vilket gav mig en liten idé.
Jag åkte till Jula, köpte ett nätverksuttag och testade att ansluta min egen kabel till uttaget.
Nätet fungerade då helt felfritt, väldigt bra grej som är snygg också.

Då kom själva tanken in i bilden.
Jag vill gå vidare med en kabel från mitt nätverksuttag till syrrans rum.
Jag har provat att trycka ner en "dubbel uppsättning" kablar i slitsen för att då kunna dra den andra kabeln vidare till hennes rum,
men varje gång jag anslutit båda kablarna till uttaget så vägrar datorn att identifiera nätverket längre.
Notera att den börjar söka efter nätverk, vilket betyder att den tar emot information och att kablarna har kontakt med slitsen.

Uttaget ser alltså ut såhär där kabeln ansluts:
http://img692.imageshack.us/img692/6383/1fje.jpg

Vad jag försökt mig på är att trycka in ännu en uppsättning kablar i slitsen och gått vidare med den kabeln till en till enhet.
Jag tänker såhär: om informationen från kabeln ansluts till ännu en kabel som går vidare, samt till ett vanligt uttag så kommer båda enheterna att uppfatta samma information.
Som sagt så vägrar min enhet att hitta nätverket när jag gjort på detta sätt, vad kommer det sig?

Skulle det lösa problemet om jag till exempel köpte ett dubbel-uttag och ansluter kabeln från routern till det som vanligt,
sen går ut med nätverkskabeln till min dator från det ena uttaget och går vidare med en kabel till syrran från det andra uttaget?

Tack på förhand/Alex

Hej!

Det där kommer inte att fungera, att koppla direkt från slitsen till ett till uttag.
Utan du måste köra via en router/switch, så om man säger såhär:

Router - kabel (ditt rum) dubbeluttag (ena uttaget till routern, andra uttaget till syrrans rum)

På uttaget som kommer från routern så kopplar du dit en switch, sen en kabel från den in till uttag nr 2 som går till din syrras rum, där på switchen kopplar du sen in din dator/konsoll eller vad du nu vill.

Dvs att trafiken går via en switch i ditt rum som är kopplad till båda uttagen, och sen dina enheter.

2 enheter på samma kabel är inget som kommer fungera nånsin, om man inte kör en Y nätverkskabel (då kan man köra 2 enheter på samma fysiska skabel, dock bara i 100 Mbit/s).

Hänger du med på hur du ska göra?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du kan inte ha två klienter på samma lina som regel för hemma saker om jag uppfattat dig rätt.
En billig switch skulle lösa ditt problem.

Okej, vad kommer det sig att man inte kan göra så egentligen?
Nätet slutade att fungera trots att jag inte kopplat in någon "klient" till den andra kabeln,
vilket måste betyda att kabeln på nåt vänster kommer på att "den här killen har skarvat mig, sluta fungera omedelbart".
Känns oerhört ologiskt, varför beter sig en kabel på det sättet och inte som en vanlig kabel till vägguttag/belysning??

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Det där kommer inte att fungera, att koppla direkt från slitsen till ett till uttag.
Utan du måste köra via en router/switch, så om man säger såhär:

Router - kabel (ditt rum) dubbeluttag (ena uttaget till routern, andra uttaget till syrrans rum)

På uttaget som kommer från routern så kopplar du dit en switch, sen en kabel från den in till uttag nr 2 som går till din syrras rum, där på switchen kopplar du sen in din dator/konsoll eller vad du nu vill.

Dvs att trafiken går via en switch i ditt rum som är kopplad till båda uttagen, och sen dina enheter.

2 enheter på samma kabel är inget som kommer fungera nånsin, om man inte kör en Y nätverkskabel (då kan man köra 2 enheter på samma fysiska skabel, dock bara i 100 Mbit/s).

Hänger du med på hur du ska göra?

Jag förstår precis hur du menar, men förstår fortfarande inte varför om jag ska vara helt ärlig.
Känns ju oerhört dumt att man antingen ska behöva göra som du beskriver, eller dra ännu en kabel direkt från routern.
Mycket kabel helt i onödan, för enligt mig så borde informationen kunna dela upp sig på två kablar.

Vad ligger en switch på, prismässigt alltså?
Kan jag hitta en billig modell på Netonnet, Jula, Clasohlson eller liknande?
Är det lätt att installera den?

Permalänk
Medlem

Du kan bara koppla ett uttag per kabel.
Antingen får du dra dit fler kablar eller koppla in en switch efter uttaget och dra kablarna från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Okej, vad kommer det sig att man inte kan göra så egentligen?
Nätet slutade att fungera trots att jag inte kopplat in någon "klient" till den andra kabeln,
vilket måste betyda att kabeln på nåt vänster kommer på att "den här killen har skarvat mig, sluta fungera omedelbart".
Känns oerhört ologiskt, varför beter sig en kabel på det sättet och inte som en vanlig kabel till vägguttag/belysning??

För att ett vägguttag/belysning inte för över data.

Men om du kopplat rätt borde det fungera så länge enbart en enhet är inkopplad?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Känns oerhört ologiskt, varför beter sig en kabel på det sättet och inte som en vanlig kabel till vägguttag/belysning??

Till skillnad från elkablar går det signaler i nätverkskablar. På den gamla goda tiden när man körde koaxialkabel på 10Base2 så fungerade nätverk som du tänker dig - men hastigheterna var väldigt dåliga.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Till skillnad från elkablar går det signaler i nätverkskablar.

Signalerna är väl också elektricitet, som kan överföras genom en kopparsladd från A till B?
Borde med andra ord gå att skarva så att det finns 2st A och 2st B enligt mig, men det verkar inte vara riktigt så lätt..

Skrivet av Pertanbus:

För att ett vägguttag/belysning inte för över data.

Men om du kopplat rätt borde det fungera så länge enbart en enhet är inkopplad?

Jag tycker det jag med, men det verkar inte vilja fungera ens med en "klient" inkopplad i taget.
Skumt som fan tycker jag, men det verkar vara så det ska va om jag förstår rätt.

Skrivet av Pake:

Du kan bara koppla ett uttag per kabel.
Antingen får du dra dit fler kablar eller koppla in en switch efter uttaget och dra kablarna från den.

Så om jag kopplar den inkommande kabeln till mitt rum direkt in till en switch,
kan jag då från switchen gå med en kabel till mitt uttag och sen en kabel till syrran?

Kan jag i såna fall göra detta med denna switch?
http://www.jula.se/natverksswitch-10-100-mbps-924726
Onödigt med 8 portar, men det var den enda billiga jag hittat

Eller denna switch, färre portar och lägre pris.
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/TP-LINK-TL-SF1005D,90952...

Skrivet av Juggernawt:

Till skillnad från elkablar går det signaler i nätverkskablar. På den gamla goda tiden när man körde koaxialkabel på 10Base2 så fungerade nätverk som du tänker dig - men hastigheterna var väldigt dåliga.

Tycker fan det borde fungera likadant idag också!
Vår hastighet är fan sämst i alla fall. Vi har bara möjlighet att köra via ADSL med Cat.1 kablar (eller Cat.2, minns inte vad det är i ADSL).
Spelar alltså ingen roll vad vi betalar för för en hastighet, kablarna klarar inte att leverera nånting i alla fall....

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Okej, vad kommer det sig att man inte kan göra så egentligen?
Nätet slutade att fungera trots att jag inte kopplat in någon "klient" till den andra kabeln,
vilket måste betyda att kabeln på nåt vänster kommer på att "den här killen har skarvat mig, sluta fungera omedelbart".
Känns oerhört ologiskt, varför beter sig en kabel på det sättet och inte som en vanlig kabel till vägguttag/belysning??

Det fungerar inte för att nätverkskomunikation inte är en konstant ström av elektroner på samma sätt som el.
Kort förklaring till varför det inte funkar:

När man ska skicka data över ett nätverk så skickar man ettor(på) och nollor(av). Ett nätverkskort är egentligen ett gäng strömbrytare som slås av och på miljontals gånger per sekund. (väldigt försimplat)

Kopplar man flera datorer på samma kabel så vet man inte vem som har skickat vad. Och inte vem som ska ha vad.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Okej, vad kommer det sig att man inte kan göra så egentligen?
Nätet slutade att fungera trots att jag inte kopplat in någon "klient" till den andra kabeln,
vilket måste betyda att kabeln på nåt vänster kommer på att "den här killen har skarvat mig, sluta fungera omedelbart".
Känns oerhört ologiskt, varför beter sig en kabel på det sättet och inte som en vanlig kabel till vägguttag/belysning??

Det är inte kabeln i sig som beter sig så utan kommunikationen, kablarna är bara ett medium som signalen går genom. Mediumet går fram och kan skarvas men signalen för datakommunikation är väldigt känslig, el är en vanligt simpel svängande kruva som inte behöver mer precision än att ha rätt spänning och frekvens mot det som ska ta emot det. Att jämföra en elkabel med nätverkskabel är som att jämföra en sytråd med en tross.

Nätverkskommunikation påverkas lätt av störningar, skarvar du ökar du risken för störningar. Sedan är det en fråga om hur routern hanterar kommunikationen, för att inte kollisioner ska ske måste du dela upp signalen, skarvar du och ger fast ip borde det funka men du kommer få sämre pga att båda datorerna kommer få all info och behöva ignorera de som inte ska till dem men ändå hantera det.

Varför skarven dödar din signal även utan två datorer är troligen pga att det läcker mellan linorna, nätverk använder flera linor för att bygga upp fungerande kommunikation och de är beroende av varandra, minsta fel på ena kommer sabba för alla.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Det fungerar inte för att nätverkskomunikation inte är en konstant ström av elektroner på samma sätt som el.
Kort förklaring till varför det inte funkar:

När man ska skicka data över ett nätverk så skickar man ettor(på) och nollor(av). Ett nätverkskort är egentligen ett gäng strömbrytare som slås av och på miljontals gånger per sekund. (väldigt försimplat)

Kopplar man flera datorer på samma kabel så vet man inte vem som har skickat vad. Och inte vem som ska ha vad.

Mvh
Mattias

Tack för den förklaringen.
Dock tycker jag som sagt att nätverkskortet borde uppfatta signalerna korrekt då endast en klient är inkopplad.
Kabel nummer 2 ligger på golvet utan någon anslutning. Då borde informationen bara kunna ta en väg.

Skrivet av Ferrat:

Det är inte kabeln i sig som beter sig så utan kommunikationen, kablarna är bara ett medium som signalen går genom. Mediumet går fram och kan skarvas men signalen för datakommunikation är väldigt känslig, el är en vanligt simpel svängande kruva som inte behöver mer precision än att ha rätt spänning och frekvens mot det som ska ta emot det. Att jämföra en elkabel med nätverkskabel är som att jämföra en sytråd med en tross.

Nätverkskommunikation påverkas lätt av störningar, skarvar du ökar du risken för störningar. Sedan är det en fråga om hur routern hanterar kommunikationen, för att inte kollisioner ska ske måste du dela upp signalen, skarvar du och ger fast ip borde det funka men du kommer få sämre pga att båda datorerna kommer få all info och behöva ignorera de som inte ska till dem men ändå hantera det.

Varför skarven dödar din signal även utan två datorer är troligen pga att det läcker mellan linorna, nätverk använder flera linor för att bygga upp fungerande kommunikation och de är beroende av varandra, minsta fel på ena kommer sabba för alla.

Fy fan. Hade aldrig haft en tanke på att det skulle vara så invecklat.
Så länge kontakt finns så kan informationen ta sig fram, så tänkte jag och det är väl inte riktigt sant.

Nu kör jag en Cat.5e kabel till en ingående Cat.6e kabel. Därför använder sig mitt uttag bara av 4 kablar.
Den helgröna, vit/gröna, helgula, vit/gula kabeln används och nätet fungerar med endast dessa inkopplade.
Resten har jag valt att ignorera då vårt nät ändå inte verkar skicka någon information genom dem.

Men, vad tror ni om de båda switcharna jag hittade några inlägg upp?
Kan jag använda någon av dem för att lösa problemet?

Permalänk
Medlem

Eko i kabeln kan störa ut signalen.

När man körde coax så satte man alltid ett motstånd i varje ända av kabeln för att signalen inte skulle studsa i "väggen" och komma tillbaka", annars gick det inte.

Samma sak med äldre SCSI-bussar och många andra interace. Många moderna interface är terminerade som standard.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Tack för den förklaringen.
Dock tycker jag som sagt att nätverkskortet borde uppfatta signalerna korrekt då endast en klient är inkopplad.
Kabel nummer 2 ligger på golvet utan någon anslutning. Då borde informationen bara kunna ta en väg.

Förutsatt att ingenting i uttaget är bryggat. Annars har du antingen glapp i anslutningen eller kortslutit någonting i den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Förutsatt att ingenting i uttaget är bryggat. Annars har du antingen glapp i anslutningen eller kortslutit någonting i den.

Pertanbus, se ovanstående inlägg om behovet av terminering och eko i kablar

Det finns en annan metod, om du har lediga platser på switchen (routerns inbyggda switch) så kan du dela kabeln i två delar, kontaktera dubbelt i switchens ände och ansluta till två portar, sen sätta två fristående uttag i andra änden och då få möjligheten att köra 100Mbit i varje. Så har jag gjort på flera ställen.
(100Mbit använder bara "halva" kabeln, är man lite smart går det göra två kablar av en)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Fy fan. Hade aldrig haft en tanke på att det skulle vara så invecklat.
Så länge kontakt finns så kan informationen ta sig fram, så tänkte jag och det är väl inte riktigt sant.

Nu kör jag en Cat.5e kabel till en ingående Cat.6e kabel. Därför använder sig mitt uttag bara av 4 kablar.
Den helgröna, vit/gröna, helgula, vit/gula kabeln används och nätet fungerar med endast dessa inkopplade.
Resten har jag valt att ignorera då vårt nät ändå inte verkar skicka någon information genom dem.

Men, vad tror ni om de båda switcharna jag hittade några inlägg upp?
Kan jag använda någon av dem för att lösa problemet?

10/100Mbit kräver 4, 1000Mbit/1Gbit kräver 8 så satsa på 8, för 169kr får du 1Gbit swtich
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/106817-tp-link_5-port...

med den är det bara sätta in sladden från din router i en port och sedan varsin lina till din och din systers dator det är plug and play:)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

10/100Mbit kräver 4, 1000Mbit/1Gbit kräver 8 så satsa på 8, för 169kr får du 1Gbit swtich
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/106817-tp-link_5-port...

med den är det bara sätta in sladden från din router i en port och sedan varsin lina till din och din systers dator det är plug and play:)

Hur menar du då att det skall fungera, han borde rimligtvis behöva ansluta varje dator till en egen port ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Tack för den förklaringen.
Dock tycker jag som sagt att nätverkskortet borde uppfatta signalerna korrekt då endast en klient är inkopplad.
Kabel nummer 2 ligger på golvet utan någon anslutning. Då borde informationen bara kunna ta en väg.

Det beror på hur du har gjort. Har du tagit 4 kablar åt ett håll och 4 åt andra så kommer det inte fungera. (om du inte har väldigt mycket tur)

För 100 Mbit används orange/orangevit samt grön/grönvit om kablarna är gjorda på korekt sätt.
För 1 Gbit så används alla. (vissa undantag).

Har du lyckats mosa in 2 kablar i ett kontaktdon så beror det på om du har sätt dem efter den standard som finns. Och om du har fått ett glapp någonstans.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Hur menar du då att det skall fungera, han borde rimligtvis behöva ansluta varje dator till en egen port ?

Ja det var det jag menade, uttryckte mig lite otydligt

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Eko i kabeln kan störa ut signalen.

När man körde coax så satte man alltid ett motstånd i varje ända av kabeln för att signalen inte skulle studsa i "väggen" och komma tillbaka", annars gick det inte.

Samma sak med äldre SCSI-bussar och många andra interace. Många moderna interface är terminerade som standard.

Hm.. låter otroligt komplicerat för att få en signal till två punkter, känns nog enklare med en switch.

Skrivet av Pertanbus:

Förutsatt att ingenting i uttaget är bryggat. Annars har du antingen glapp i anslutningen eller kortslutit någonting i den.

Ingenting är bryggat så vitt jag vet. Jag har kopplat "färg på färg" och bara dragit vidare en kabel.

Skrivet av Ferrat:

10/100Mbit kräver 4, 1000Mbit/1Gbit kräver 8 så satsa på 8, för 169kr får du 1Gbit swtich
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/106817-tp-link_5-port...

med den är det bara sätta in sladden från din router i en port och sedan varsin lina till din och din systers dator det är plug and play:)

Mitt nät är så otroligt långsamt i alla fall att jag inte kommer ha någon nytta av Gigabit.
4Mbit brukar vi få ut på bredbandskollen.se. Strax över "okej" på skalan för ADSL anslutning.
Denna switch har också Plug-and-play funktion. Fungerar den?
Vill kunna åka nu direkt och köpa vad som krävs, måste bli klar med skiten.
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/TP-LINK-TL-SF1005D,90952...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Pertanbus, se ovanstående inlägg om behovet av terminering och eko i kablar

Det finns en annan metod, om du har lediga platser på switchen (routerns inbyggda switch) så kan du dela kabeln i två delar, kontaktera dubbelt i switchens ände och ansluta till två portar, sen sätta två fristående uttag i andra änden och då få möjligheten att köra 100Mbit i varje. Så har jag gjort på flera ställen.
(100Mbit använder bara "halva" kabeln, är man lite smart går det göra två kablar av en)

Det postades samtidigt som mitt, såg det inte!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Pertanbus, se ovanstående inlägg om behovet av terminering och eko i kablar

Det finns en annan metod, om du har lediga platser på switchen (routerns inbyggda switch) så kan du dela kabeln i två delar, kontaktera dubbelt i switchens ände och ansluta till två portar, sen sätta två fristående uttag i andra änden och då få möjligheten att köra 100Mbit i varje. Så har jag gjort på flera ställen.
(100Mbit använder bara "halva" kabeln, är man lite smart går det göra två kablar av en)

Så vad du menar är att jag klipper kabeln i den änden som är vid routern till att börja med.
Sen ansluter jag 4 av kablarna till en RJ45 kontakt och de resterande 4 till en till RJ45 och ansluter dessa kontakter till varsin port på routern.
Då har jag alltså två separata signaler dragna i samma kabel.
Därefter trycker jag i 4 av kablarna (rimligtvis de vanliga 4 för 100Mbit) i mitt uttag.
Sen skarvar jag de resterande 4 till nästa kabel och kopplar in den till min andra klient.
Skulle det fungera?

Edit: Dock så har jag inget modularverktyg att kontaktera ett par RJ45or med, är en switch ett enklare alternativ då?
Switchen kostar hälften av vad ett dåligt modularverktyg gör, och verkar lite enklare att koppla in.

Permalänk
Skrivet av -ReM-:

Så vad du menar är att jag klipper kabeln i den änden som är vid routern till att börja med.
Sen ansluter jag 4 av kablarna till en RJ45 kontakt och de resterande 4 till en till RJ45 och ansluter dessa kontakter till varsin port på routern.
Då har jag alltså två separata signaler dragna i samma kabel.
Därefter trycker jag i 4 av kablarna (rimligtvis de vanliga 4 för 100Mbit) i mitt uttag.
Sen skarvar jag de resterande 4 till nästa kabel och kopplar in den till min andra klient.
Skulle det fungera?

Edit: Dock så har jag inget modularverktyg att kontaktera ett par RJ45or med, är en switch ett enklare alternativ då?
Switchen kostar hälften av vad ett dåligt modularverktyg gör, och verkar lite enklare att koppla in.

Korrekt. Har du redan en router med flera portar, och kan tänka dig att dela kabeln (du kommer bara få ut 100Mbit men det vet du ju redan) så skulle jag tycka det var onödigt att köpa en switch och dra två kablar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Korrekt. Har du redan en router med flera portar, och kan tänka dig att dela kabeln (du kommer bara få ut 100Mbit men det vet du ju redan) så skulle jag tycka det var onödigt att köpa en switch och dra två kablar.

Absolut, vi har flera lediga portar i routern och jag delar kabeln med nöje om det löser problemet.
Finns det något bra sätt för mig att kontaktera dessa RJ45 kontakter utan ett modularverktyg eller måste jag få tag på ett sådant?

Ja i dagsläget används inte mer än 4 kablar (100Mbit) så det blir ingen skillnad för den sakens skull

Och juste, när jag vill skarva kabeln från där den inkommande kabeln tar slut (vid mitt nätverksuttag) till nästa kabel,
är en vanlig lödning med krympslang att föredra eller finns det bättre sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Pertanbus, se ovanstående inlägg om behovet av terminering och eko i kablar

Det finns en annan metod, om du har lediga platser på switchen (routerns inbyggda switch) så kan du dela kabeln i två delar, kontaktera dubbelt i switchens ände och ansluta till två portar, sen sätta två fristående uttag i andra änden och då få möjligheten att köra 100Mbit i varje. Så har jag gjort på flera ställen.
(100Mbit använder bara "halva" kabeln, är man lite smart går det göra två kablar av en)

Här har vi den avgörande metoden.
Stack till Netonnet och köpte på mig ett modularverktyg, sen till Jula för ett gäng RJ45 hanar.
Delade kabeln på 2 vid routern, skarvade innanför kåpan till mitt vägguttag (genom att tvinna samman & krympslang över),
drog ihop skiten och plötsligt fanns det nät i syrrans rum också, allt genom en enda Cat.6e kabel.

Jag är evigt tacksam för hjälpen och alla hjälpsamma snabba svar.

Permalänk
Medlem

Vänta här nu, du tvinnade ihop nätverkskablar?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Vänta här nu, du tvinnade ihop nätverkskablar?

Stämmer bra. Hade blivit tipsad om den lösningen av någon tidigare som har tagit bort sitt inlägg nu,
försökte hitta det för att citera till dig.
Denne hade tydligen mycket erfarenhet av att tvinna ihop kablar och sätta eltejp runt.
Jag tog det till "nästa nivå" med krympslang som håller ihop bättre.
Är det något problem menar du, om nätet fungerar kan det väl inte vara några problems?
Eller kan man tappa hastighet av att tvinna samman kablar?

Försökte ärligt talat att löda först men det gick åt helvete.
Vissa kablar är liksom immuna mot lödtenn och låter det bara rinna av direkt, fick ingen fäste helt enkelt.
Jag måste dock säga att om man tvinnar samman kablarna så måste det väl bli minst lika bra kontakt som i en slits?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Stämmer bra. Hade blivit tipsad om den lösningen av någon tidigare som har tagit bort sitt inlägg nu,
försökte hitta det för att citera till dig.
Denne hade tydligen mycket erfarenhet av att tvinna ihop kablar och sätta eltejp runt.
Jag tog det till "nästa nivå" med krympslang som håller ihop bättre.
Är det något problem menar du, om nätet fungerar kan det väl inte vara några problems?
Eller kan man tappa hastighet av att tvinna samman kablar?

Försökte ärligt talat att löda först men det gick åt helvete.
Vissa kablar är liksom immuna mot lödtenn och låter det bara rinna av direkt, fick ingen fäste helt enkelt.
Jag måste dock säga att om man tvinnar samman kablarna så måste det väl bli minst lika bra kontakt som i en slits?

En slits skär in i kablarnas yta och ger god kontakt, tror man kallar det gastät förbindelse, skall du uppnå det genom att tvinna så måste du vira på fyrkantigt stift så det skär in i kabeln.

En betydligt enklare lösning är att kontaktera båda kablar med RJ45 hanar och skarva dem med en dubbelhona.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Suck.. Vilka fuskkopplingar det görs, det är hoptvinnade kablar som ger folk problem på lite sikt, man får tvinna isär ett kabelpar max 12mm för att klara de krav som finns på prestanda och det kan nog vara det som gör att det inte fungerar om du nu verkligen fick kontakt i kroneplintarna för de är normalt sett inte avsedda för 2 kablar.
Hoppas du river bort fusket och gör om det riktigt, för en ny bra switch kostar under 200kr och du kan köpa beg prylar under 50 kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fast nu har ju TS löst problemet genom att splitta kablen och har två linor från routern. (detta fungerar utmärkt, har praktiserat det själv senaste 10åren där man behöver en kanal till)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.