Permalänk
Medlem

Nöd hjälp! vattenkylning

För några dagar sedan kom min efterlängtade vattenkylning och med det beställde jag ett ek- vattenblock till processorn. Nu har jag dykt på ett problem, jag håller just nu på att installerar mitt vattenblock då jag upptäckt att gummiskyddet som man sätter bakom moderkortet inte passar eftersom det sticker upp massa prylar precis där gummit ska sitta. Min fråga är om man kan klippa bort en del av gummit så det ska få plats och så jag kan montera mitt vattenblock. Modellen är ek-supremacy.

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om att man behöver klippa bort nått när man installerar vattenblocket.
Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem

Du skulle gärna kunna visa ett par foton på vad problemet är, både baksidan på moderkortet och gummibiten.
Lättare att förstå

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ett msi z77a-GD65 och bilder kommer snart

Permalänk
Medlem

Sitter det inte gummi på bakpanelen just för att det ska kunna "sticka upp vissa delar" men ändå gå att montera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Sitter det inte gummi på bakpanelen just för att det ska kunna "sticka upp vissa delar" men ändå gå att montera?

Jo det är väll tanken.

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammerTH:

För några dagar sedan kom min efterlängtade vattenkylning och med det beställde jag ett ek- vattenblock till processorn. Nu har jag dykt på ett problem, jag håller just nu på att installerar mitt vattenblock då jag upptäckt att gummiskyddet som man sätter bakom moderkortet inte passar eftersom det sticker upp massa prylar precis där gummit ska sitta. Min fråga är om man kan klippa bort en del av gummit så det ska få plats och så jag kan montera mitt vattenblock. Modellen är ek-supremacy.

Gummit är där för att skydda moderkortet från skador och kortslutning.

Det är bara att montera, det kommer fungera ändå.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

så jag ska alltså bara klippa bort gummit som är i vägen?

Permalänk
Medlem

Nej låt gummit sitta kvar och montera ändå.

Permalänk
Medlem

Det går inte att montera vattenblocket eftersom metalplattan inte sitter som den ska eftersom gummit står upp pågrund av sakerna som sitter under gummit.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av hammerTH:

Det går inte att montera vattenblocket eftersom metalplattan inte sitter som den ska eftersom gummit står upp pågrund av sakerna som sitter under gummit.

x79 behöver ingen monteringsplatta bakom?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

x79 behöver ingen monteringsplatta bakom?

Det är ett z77 moderkort han har.

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammerTH:

Det går inte att montera vattenblocket eftersom metalplattan inte sitter som den ska eftersom gummit står upp pågrund av sakerna som sitter under gummit.

Har du använt rätt distansbrickor?

På mitt EK HF CPU(föregångaren till supremacy) och både mitt gamla 1156 och mitt nya 1150-moderkort så är det en svart, ganska tjock, plastbricka mellan metallplattan och moderkortet.
På CPU-sidan har jag tunna vita/genomskinliga plastbrickor.

-edit- Gummit på min "metallplatta" är mer som hårt skumgummi och det ger med sig när man skruvar åt. När jag plockar av plattan igen är det avtryck efter ytmonterade komponenter och lödpiggar. Det är dock viktigt att du använder distanserna, annars är det risk att du har sönder något.

-edit2- Glömt allt jag skrev. Det är tydligen nytt utseende och funktion på Supremacy.

-edit3- Tittade i ditt galleri nu och det ser faktiskt ut som att du är tvungen att klippa bort en del av gummit. Kolla dock först om det ens går att montera då. Risken är ju att komponenterna som sitter i vägen är för höga men det ser ut som att de är tunna så det borde gå om du bara klipper på rätt ställen.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt montera en gång till men jag får nog klippa eller skala bort en del gummi ändå.

Permalänk
Medlem

Nu har jag skalat av ett tunt lager med gummi och nu går det hur bra som helst att montera