Snabb simpel ja eller nej RAM-fråga! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Ram-minnena kommer att klockas till de lägsta. Ifall dina gamla minnen också är 1600MHz kommer de att ha den hastigheten, systemet är stark som den svagaste länken.
Dagens 64-bit system klarar inte av att använda mer än 8 GB, även om du har 100000 GB i datorn, och moderkortet klarar av det, klarar inte processorerna att utnyttja det. Så över 8 GB ram är fullständigt onödigt

Sluta snacka skit, det går utmärkt att använda mer än 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

flera år är att överdriva, du har ingen aning om vilka spel eller om det släpps applikationer som kräver mer, eller sitter du med inside info hos alla mjukvarutillverkare? (Just nu har jag bara "Vanliga" applikationer uppe, Chrome, WoW , Skype, utorrent etc etc. och använder 6.8gb och detta är 1 vecka efter att jag ominstallerat datorn, så inga minnesläckor än..

Ja vi får väl se, men försök fylla dina 1,2 GB med någonting rimligt du

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Det verkar spela roll med 1.65 vs 1.5 så det blir nya 8gb 2x4 1.5 Men jag undrade iom att de jag tänkt först låg på samma siffror och var av samma märke så undrade jag.

Ligger redan lite över budget då jag har så köpkåt och har brist på disciplin så får vänta mex 4x4 :$ Haha

Ja att köpa 2x4 GB nu och ett par likadana sen är en bra strategi (säger jag eftersom jag själv gjort så )
Att kombinera dem med dina andra minnen är som sagt inte att rekommendera, eftersom du antingen ger för låg spänning till dina gamla minnen (vilket kan göra datorn instabil om du inte underklockar dem) eller för hög spänning till dina nya minnen (vilket kan förkorta livslängden, utveckla mer värme och med lite otur förstöra dem). Sälj de gamla på marknaden istället, eller spara i reservdelslådan till ett annat bygge
Minnena du valt (Corsair Vengeance) är bra grejjor så kör på!

Skrivet av OskarW90:

flera år är att överdriva, du har ingen aning om vilka spel eller om det släpps applikationer som kräver mer, eller sitter du med inside info hos alla mjukvarutillverkare? (Just nu har jag bara "Vanliga" applikationer uppe, Chrome, WoW , Skype, utorrent etc etc. och använder 6.8gb och detta är 1 vecka efter att jag ominstallerat datorn, så inga minnesläckor än..

TS, som andra har tipsat dig om, skaffa dig ett kit.
ett kit med två 8gb sickor som är okey går på runt 1.3k (har för mig att ditt moderkort stödjer 32gb) så du har möjlighet att uppgradera i framtiden. onödigt att gå och köpa 8gb ram som precis räcker och du kanske känner om 6 månader att shit, 8gb räcker inte!. RAM är hyffsat billigt och om du fyller upp det så droppar prestandan på hela ditt system otroligt mycket

+1
Jag gick från 8 till 16 GB och tycker absolut att det blev skillnad, så precis som du säger kommer det inte alls att ta några år; man har nytta av den extra kapaciteten idag. Jag använder just nu 7.85 GB av mina 16, det är så otroligt skönt att i princip kunna strunta i hur många program man har igång samtidigt.
Att köpa 8 GB-stickor är inte speciellt prisvärt i dagsläget dock, så det skulle jag inte rekommendera om man inte har gott om pengar.
Däremot kommer det att ta ett par år innan 16 GB är ett krav, men det var inte det tråden/frågan handlade om

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av stoltz:

Den specificerade volten som står på ett minne är vad den skall klara av att köras i, dvs testad och kontrollerad för. Däremot har jag dålig koll på om ett moderkort, exempel z87 bräda som är specificerat till 1.5v tar skada av ett minne på 1.65v vågar jag inte uttala mig om. Fanns en artikel om det vet jag, skall se om jag hittar den igen. Tappade alla mina bokmarks i en hd krash för ett tag sedan.

Den artikeln skulle jag uppskatta enormt! Tack för svar! hdd's krashar har man upplevt ett par st:/

Skrivet av OskarW90:

flera år är att överdriva, du har ingen aning om vilka spel eller om det släpps applikationer som kräver mer, eller sitter du med inside info hos alla mjukvarutillverkare? (Just nu har jag bara "Vanliga" applikationer uppe, Chrome, WoW , Skype, utorrent etc etc. och använder 6.8gb och detta är 1 vecka efter att jag ominstallerat datorn, så inga minnesläckor än..

TS, som andra har tipsat dig om, skaffa dig ett kit.
ett kit med två 8gb sickor som är okey går på runt 1.3k (har för mig att ditt moderkort stödjer 32gb) så du har möjlighet att uppgradera i framtiden. onödigt att gå och köpa 8gb ram som precis räcker och du kanske känner om 6 månader att shit, 8gb räcker inte!. RAM är hyffsat billigt och om du fyller upp det så droppar prestandan på hela ditt system otroligt mycket

Ligger redan över budget så 8gb får räcka till en början och det är huvudanledningen till att jag valt 1.65v kitet då det va 100kr billigare än mitt andra 1.5v val. Vet att det finns billigare men det är mitt nuvarande val Länkade 1.5 kitet några inlägg tidigare
Moderkortet stödjer upp till 64gb och det med nästan alla mhz hastigheter möjliga ( http://www.inet.se/produkt/1902506/msi-z87-g45-gaming-atx )
Men som du säger ... skulle jag känna att det brister får jag köpa ett till likadant kit!
Tack för svaret!!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaKerS:

Så datorn kan i praktiken använda sig utav mer än 8 GB Ram? Konstigt, varför säger det då i egenskaper att 7,92 används fastän man har mer? :S

Eftersom att någon enhet har tagit lite minne. Det kan vara det integrerade grafikkortet, att Windows allokerat minne på grund av någon inställning eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

+1
Jag gick från 8 till 16 GB och tycker absolut att det blev skillnad, så precis som du säger kommer det inte alls att ta några år; man har nytta av den extra kapaciteten idag. Jag använder just nu 7.85 GB av mina 16, det är så otroligt skönt att i princip kunna strunta i hur många program man har igång samtidigt.
Att köpa 8 GB-stickor är inte speciellt prisvärt i dagsläget dock, så det skulle jag inte rekommendera om man inte har gott om pengar.
Däremot kommer det att ta ett par år innan 16 GB är ett krav, men det var inte det tråden/frågan handlade om

Det beror ju självklart på hur många program man har uppe. Men en vanlig "casual" gamer har väl typ Skype och spelet uppe, inte mer

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Ja att köpa 2x4 GB nu och ett par likadana sen är en bra strategi (säger jag eftersom jag själv gjort så )
Att kombinera dem med dina andra minnen är som sagt inte att rekommendera, eftersom du antingen ger för låg spänning till dina gamla minnen (vilket kan göra datorn instabil om du inte underklockar dem) eller för hög spänning till dina nya minnen (vilket kan förkorta livslängden, utveckla mer värme och med lite otur förstöra dem). Sälj de gamla på marknaden istället, eller spara i reservdelslådan till ett annat bygge
Minnena du valt (Corsair Vengeance) är bra grejjor så kör på!

+1
Jag gick från 8 till 16 GB och tycker absolut att det blev skillnad, så precis som du säger kommer det inte alls att ta några år; man har nytta av den extra kapaciteten idag. Jag använder just nu 7.85 GB av mina 16, det är så otroligt skönt att i princip kunna strunta i hur många program man har igång samtidigt.
Att köpa 8 GB-stickor är inte speciellt prisvärt i dagsläget dock, så det skulle jag inte rekommendera om man inte har gott om pengar.
Däremot kommer det att ta ett par år innan 16 GB är ett krav, men det var inte det tråden/frågan handlade om

Hahah jaa det lutar åt den planen! först 8gb o sedan öka allt eftersom! Grejjen va dock att både mina gamla minnen och de minnena jag tänkt först låg på samma spänning och klock och var båda Kingston hyper x men det ena kitet var i 4gb stickor och de andra jag tänkte addera var 2 st 2gb stickor Men iom att moderkortet o processorn föredrar 1.5v så får jag ta annat 2x4 kit med den spänningen

Tack för svaret!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Playboy_1338:

Kör hen Windows 7 "Home Basic", så är det begränsat till 8Gb ram av operativsystemet. Men annars är det precis som du säger
Källa : http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...

Ja, men det beror inte på att det är 64-bitars.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

jag har win ultimate 64 bit 32 Gb ram funkar felfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Ram-minnena kommer att klockas till de lägsta. Ifall dina gamla minnen också är 1600MHz kommer de att ha den hastigheten, systemet är stark som den svagaste länken.
Dagens 64-bit system klarar inte av att använda mer än 8 GB, även om du har 100000 GB i datorn, och moderkortet klarar av det, klarar inte processorerna att utnyttja det. Så över 8 GB ram är fullständigt onödigt

gränsen går verkligen inte på 8GB i ett 64-bits system.
i ett 32-bits system går gränsen på 4GB, medans den i ett 64-bits system går på 17,3 miljoner TB.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ja, men det beror inte på att det är 64-bitars.

32bit versionen stödjer max 4gb på alla versionerna. och 64bit (Home Basic) max 8gb. "home premium" stödjer 16gb. Och sen "professional" och uppåt för stöd av 192gb.
Finns och läsa på länken i förra inlägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Playboy_1338:

32bit versionen stödjer max 4gb på alla versionerna. och 64bit (Home Basic) max 8gb. "home premium" stödjer 16gb. Och sen "professional" och uppåt för stöd av 192gb.
Finns och läsa på länken i förra inlägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men det beror inte på att det är 64-bitars. Det är det som är det viktiga. Att Microsoft har lagt in en begränsning i Home Basic, Home Premium etc har ingenting att göra med antalet bitar. 64-bitars OS kan adressera 16 EiB oavsett hur Microsoft begränsar sina olika Windows-versioner.

Att 32-bitars Windows inte stöder mer än 4 GiB är däremot ingen medveten begränsning, utan det går inte att adressera mer minne än så med 32 bitar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lorgix:

Fan va snopet om man köpt hem 18 miljarder gig och bara kan använda 17 179 869 184...

Det kommer snarare vara så att man köper 16 EiB och kan använda just 16 EiB = 17 179 869 184 GiB. Precis som vi idag köper 16 GiB, aldrig 18 GB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

gränsen går verkligen inte på 8GB i ett 64-bits system.
i ett 32-bits system går gränsen på 4GB, medans den i ett 64-bits system går på 17,3 miljoner TB.

32-bits windows, alla system har inte den begränsningen vid 32 bitar.

Skrivet av OskarW90:

flera år är att överdriva, du har ingen aning om vilka spel eller om det släpps applikationer som kräver mer, eller sitter du med inside info hos alla mjukvarutillverkare? (Just nu har jag bara "Vanliga" applikationer uppe, Chrome, WoW , Skype, utorrent etc etc. och använder 6.8gb och detta är 1 vecka efter att jag ominstallerat datorn, så inga minnesläckor än..

4GB har varit någorlunda "standard" i vad, 6-7 år? Och räcker fortfarande gott till de flesta.
Om du tittar på aktivt och inaktivt minne istället så använder du säkert inte 6.8GB.

Visserligen har du rätt i att man vet aldrig, men det ser inte troligt ut att normalanvändning skulle behöva mer än 8GB de närmsta åren.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ja, men det beror inte på att det är 64-bitars. Det är det som är det viktiga. Att Microsoft har lagt in en begränsning i Home Basic, Home Premium etc har ingenting att göra med antalet bitar. 64-bitars OS kan adressera 16 EiB oavsett hur Microsoft begränsar sina olika Windows-versioner.

Att 32-bitars Windows inte stöder mer än 4 GiB är däremot ingen medveten begränsning, utan det går inte att adressera mer minne än så med 32 bitar.

Har inte sagt att det har med själva antalet bitar att göra ens. Bara sagt att alla 64 bit inte kan nyttja mer pga olika begränsningar, och kanske var en förklaring på varför han fick 7,92Gb i win.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Playboy_1338:

Har inte sagt att det har med själva antalet bitar att göra ens. Bara sagt att alla 64 bit inte kan nyttja mer pga olika begränsningar, och kanske var en förklaring på varför han fick 7,92Gb i win.

Fast ditt argument faller på att du överhuvudtaget nämner "64-bit", vilket får det att framstå som att antalet bitar har något att göra med minnesbegränsningen.

Istället för att säga "Vissa 64-bitars OS är begränsade till 8 GiB", säg "Vissa [versioner av vissa] OS är begränsade till 8 GiB".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Fast ditt argument faller på att du överhuvudtaget nämner "64-bit", vilket får det att framstå som att antalet bitar har något att göra med minnesbegränsningen.

Istället för att säga "Vissa 64-bitars OS är begränsade till 8 GiB", säg "Vissa [versioner av vissa] OS är begränsade till 8 GiB".

Fast den som började nämna 64bit var du.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Eftersom att 1150-moderkort bara har 4 stycken platser för Ram-minne så kan du ju självklart inte sätta in 5 stickor. Du kan sätta in 2 nya och 2 gamla så du får 12 GB ja, men du kommer garanterat inte använda mer än 8 GB på flera år framöver om du endast spelar.

Nä kanske inte i spel men jag märker skillnad på 8gb och 16gb i Premiere. Men jag håller med spelar ts bara är det onödigt me mer än 8gb.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Playboy_1338:

Fast den som började nämna 64bit var du.

Nej, det var MaKerS:

Citat:

Dagens 64-bit system klarar inte av att använda mer än 8 GB, även om du har 100000 GB i datorn, och moderkortet klarar av det, klarar inte processorerna att utnyttja det. Så över 8 GB ram är fullständigt onödigt

Citat:

Jag har windows ultimate, OS:et stödjer upp till 192 GB RAM, men om jag skulle ha 192 GB RAM så står det fortfarande att 7,92 GB kan användas, vilket beror på 64-bit enligt det jag vet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

"Snabb simpel ja eller nej RAM-fråga! :)"

Allt för att få folk att svara.

Permalänk
Proffsmobbare

Det finns inget som heter "snabb, simpel fråga" på Sweclockers. Några ska ha rätt, några ska ha fel och någon måste dra upp något som inte alls har med frågan att göra. Välkommen.