Bahnhof byter till privata IP-Adresser.

Permalänk
Medlem

Det är bara att logga in här och följa instruktionerna: https://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det är bara att logga in här och följa instruktionerna: https://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi

Är det inte Bahnhof som hävdar att de har ingen aaaaaning om vilka ip som delas ut? Men här ska kunden alltså knappa in sin MAC address i något Bahnhof system för att få publik IP. Datalagring någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Är det inte Bahnhof som hävdar att de har ingen aaaaaning om vilka ip som delas ut? Men här ska kunden alltså knappa in sin MAC address i något Bahnhof system för att få publik IP. Datalagring någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju vara så att MAC-adressen bara läggs i en pool som ska få externa ip-adresser, ingen koppling mellan kund, fysisk adress behöver ju sparas för det.

Sedan vet jag inte riktigt vad du refererar till att de sägs ha sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Kan ju vara så att MAC-adressen bara läggs i en pool som ska få externa ip-adresser, ingen koppling mellan kund, fysisk adress behöver ju sparas för det.

Sedan vet jag inte riktigt vad du refererar till att de sägs ha sagt.

Du loggar in med din kundprofil på sidan som det länkas till och där reggar din MAC address.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Du loggar in med din kundprofil på sidan som det länkas till och där reggar din MAC address.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men de kanske inte sparar loggar för vilka ip-adresser som assignats till vilken MAC-adress? Men wild guess, det bästsa är väll att fråga dem? @Bahnhof AB kanske har ett mycket bra svar på frågan?

Är i alla fall en mycket intressant fråga, som de borde kunna svara på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Är det inte Bahnhof som hävdar att de har ingen aaaaaning om vilka ip som delas ut? Men här ska kunden alltså knappa in sin MAC address i något Bahnhof system för att få publik IP. Datalagring någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Det instruerar helt enkelt DHCP-servern att dela ut publika IP:n till den matchande MAC-adressen istället för privata IP:n. I övrigt är det ingen skillnad. MAC-adressen är inget som man ser utifrån länknätet och kan således heller inte ses av någon annan än operatören själva. Oavsett om man skulle lagra MAC-adressen eller inte så är det helt olänkat till ett IP vid en viss tidpunkt (m.a.o. skulle båda behövas loggas för att man ska få fram något vettigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det instruerar helt enkelt DHCP-servern att dela ut publika IP:n till den matchande MAC-adressen istället för privata IP:n. I övrigt är det ingen skillnad. MAC-adressen är inget som man ser utifrån länknätet och kan således heller inte ses av någon annan än operatören själva. Oavsett om man skulle lagra MAC-adressen eller inte så är det helt olänkat till ett IP vid en viss tidpunkt (m.a.o. skulle båda behövas loggas för att man ska få fram något vettigt).

Hur kan det vara olänkat till ett IP vid en viss tidpunkt?

DHCP bygger inte på slump. Den måste veta vad som utdelat för att undvika att samma IP delas ut till flera klienter samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Hur kan det vara olänkat till ett IP vid en viss tidpunkt?

DHCP bygger inte på slump. Den måste veta vad som utdelat för att undvika att samma IP delas ut till flera klienter samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, och enligt Bahnhof själva lagras IP-adressen i enbart 24 timmar, och enbart av tekniska skäl

"Sedan EU-domstolen underkände den svenska datalagringen i december 2017 sparar Bahnhof så lite data som möjlig om våra kunder. Vi raderar IP-adresser inom 24 timmar."[1]

[1] https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/01/31/pts-sa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Precis, och enligt Bahnhof själva lagras IP-adressen i enbart 24 timmar, och enbart av tekniska skäl

"Sedan EU-domstolen underkände den svenska datalagringen i december 2017 sparar Bahnhof så lite data som möjlig om våra kunder. Vi raderar IP-adresser inom 24 timmar."[1]

[1] https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/01/31/pts-sa...

Får du nytt IP varje dygn? För om hela DHCP lease-databasen raderas varje dygn måste det betyda att du får nytt IP hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Får du nytt IP varje dygn? För om hela DHCP lease-databasen raderas varje dygn måste det betyda att du får nytt IP hela tiden.

Nja, det behöver det inte betyda. Du kommer runt det väldigt enkelt.

Som ett exempel:
Tar man bort informationen varje 24 timmar per inlägg, istället för att tömma hela databasen vid ett givet klockslag, så kan ett IP vara max 24 timmar gammalt utan att ha förnyats. Håller du däremot inte någon databas eller log över information om just det IP:t (hur många gånger har det tilldelats till en specifik MAC-adress) så kan klienten skicka ut en DHCPDISCOVERY och speca att den önskar sin senaste adress om möjligt. Sker detta inom 24 timmar (lägre lease expiration än 24h) så får man samma adress, och IP:t varar på nytt i max 24 timmar.

På så vis kan man inte påvisa om ett IP tilldelats till den personen (MAC-adressen) för första gången eller för tionde gången, och om man inte får någon ny DHCPDISCOVERY som specar att man vill ha samma IP som tidigare så tappar man den möjligheten efter 24 timmar.

Fullt möjligt med ovan upplägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Nja, det behöver det inte betyda. Du kommer runt det väldigt enkelt.

Som ett exempel:
Tar man bort informationen varje 24 timmar per inlägg, istället för att tömma hela databasen vid ett givet klockslag, så kan ett IP vara max 24 timmar gammalt utan att ha förnyats. Håller du däremot inte någon databas eller log över information om just det IP:t (hur många gånger har det tilldelats till en specifik MAC-adress) så kan klienten skicka ut en DHCPDISCOVERY och speca att den önskar sin senaste adress om möjligt. Sker detta inom 24 timmar (lägre lease expiration än 24h) så får man samma adress, och IP:t varar på nytt i max 24 timmar.

På så vis kan man inte påvisa om ett IP tilldelats till den personen (MAC-adressen) för första gången eller för tionde gången, och om man inte får någon ny DHCPDISCOVERY som specar att man vill ha samma IP som tidigare så tappar man den möjligheten efter 24 timmar.

Fullt möjligt med ovan upplägg.

Vet du vad jag tror. Att någon säger en sak men något annat händer i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Vet du vad jag tror. Att någon säger en sak men något annat händer i verkligheten.

Va? Går vi in på konspirationsteorier nu? Har jag knallat in i fel tråd?

Detta börjar gå lite väl OT nu. För att gå tillbaka till ursprungsämnet: det är rätt enkelt att ändra till publikt IP genom länken jag la upp för några inlägg sedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Är det inte Bahnhof som hävdar att de har ingen aaaaaning om vilka ip som delas ut? Men här ska kunden alltså knappa in sin MAC address i något Bahnhof system för att få publik IP. Datalagring någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, de säger väl att de inte lagrar informationen. Inte att de inte har en chans att ta reda på informationen.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk

Tack för lösningen!

Skrivet av Soir:

Det är bara att logga in här och följa instruktionerna: https://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi

Detta löste hela problemet för mig, Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Är det inte Bahnhof som hävdar att de har ingen aaaaaning om vilka ip som delas ut? Men här ska kunden alltså knappa in sin MAC address i något Bahnhof system för att få publik IP. Datalagring någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inget annan teknisk lösning. DHCP funkar så att de delar ut IP-addresser och mappar dem mot MAC-adresser liksom. Det går inte att komma runt.

Sen behöver det inte loggas i nån permanent loggningslösning, men en tillfällig "lease" måste hållas i minne nånstans.

Permalänk

Är det någon som vet om Bahnhof börjat rulla ut privata ip adresser i Zitius stadsnät? Har noterat att flera av mina utrustningar som kräver portmappning ej fungerar längre. Kostar det mig något om jag begär en publik ip adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av illmatic84:

Är det någon som vet om Bahnhof börjat rulla ut privata ip adresser i Zitius stadsnät? Har noterat att flera av mina utrustningar som kräver portmappning ej fungerar längre. Kostar det mig något om jag begär en publik ip adress?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1651713-plotsligt-satt...

Ja, fast nej. De som hotar med att säga upp abonnemanget verkar få fortsatt publikt IP utan extra kostnad. Själv har jag haft fast IP närmare 10 år snart men det skulle inte förvåna mig om det snart är slut med det… (Dock helt annan operatör, Ownit.)

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Nja, det behöver det inte betyda. Du kommer runt det väldigt enkelt.

Som ett exempel:
Tar man bort informationen varje 24 timmar per inlägg, istället för att tömma hela databasen vid ett givet klockslag, så kan ett IP vara max 24 timmar gammalt utan att ha förnyats. Håller du däremot inte någon databas eller log över information om just det IP:t (hur många gånger har det tilldelats till en specifik MAC-adress) så kan klienten skicka ut en DHCPDISCOVERY och speca att den önskar sin senaste adress om möjligt. Sker detta inom 24 timmar (lägre lease expiration än 24h) så får man samma adress, och IP:t varar på nytt i max 24 timmar.

På så vis kan man inte påvisa om ett IP tilldelats till den personen (MAC-adressen) för första gången eller för tionde gången, och om man inte får någon ny DHCPDISCOVERY som specar att man vill ha samma IP som tidigare så tappar man den möjligheten efter 24 timmar.

Fullt möjligt med ovan upplägg.

Är väl tom en DHCPREQUEST vid förnyelse och bara en ack från servern

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Har bytt nu till Ownit då de garanterar en dynamisk ip i Zitius stadsnät. Vet inte hur sanningsenligt detta är. Är det stadsnätet som äger ip adresserna eller tjänsteleverantören? Dessutom är jag jävligt trött på Bahnhofs ständiga prishöjningar för "gamla" kunder, nya kunder får alltid bättre priser!

Permalänk
Medlem

Det är alltid Internet-operatören som äger adresserna.

Permalänk

Efter att ha läst Ownits integritetspolicy valde jag att behålla Bahnhof. Den största anledningen till varför jag ville byta till Ownit var att de erbjöd publik ip kostnadsfritt.

Då jag valde att behålla Bahnhof så betalade jag för publik ip i cirka 2 månader ända tills jag hittade ett sätt att öppna portar i min pfsense router genom Mullvads VPN-tjänst (OPENVPN). Nu funkar port-forwarding utmärkt trots att jag sitter bakom Bahnhof CGNAT. Trafiken för min webbserver tunnlas genom Mullvads IP-adress och jag kommer åt webbservern även utanför mitt nätverk.

Permalänk
Medlem

Om du öppnar portar på din Mullvad VPN så tappar det ju lite sitt syfte kanske (att hålla dig hemlig)

Permalänk

FYI, Bahnhof har börjat rulla ut IPv6 adresser i Zitius stadsnät. Står ingenting om detta på Zitius hemsida eller Bahnhofs hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illmatic84:

FYI, Bahnhof har börjat rulla ut IPv6 adresser i Zitius stadsnät. Står ingenting om detta på Zitius hemsida eller Bahnhofs hemsida.

Äntligen!. Inte kommit till mig ännu men men ....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Snusfri

Vi hade Zitius tidigare men det är bytt till iTux.
Har publikt ip hos mitt Bahnhof, får se om de erbjuder ipv6 snart här med då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Om du öppnar portar på din Mullvad VPN så tappar det ju lite sitt syfte kanske (att hålla dig hemlig)

Men hans syfte är ju inte att vara hemlig. Utan att lyckas komma åt sitt nätverk utifrån bakom CGNAT så.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det är bara att logga in här och följa instruktionerna: https://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi

Någon som fått ovan att själv uppdatera macaddressen att fungera 2023?

'http://dhcp.bahnhof.se' fungerar att nå, men som den bör redirectar den till 'https://dhcp.bahnhof.se'. Men där filtrerar brandväggen mig.

Deras support är stängt på kvällen så man blir lite otålig bara. De skrev in någon typo när de la in min Mac address, så mitt internet har varit nere många timmar nu.

Såg att 'https://dhcp.bahngof.se' från man blir tilldelat fel ip är öppen några sekunder innan brandäggen stänger så funderar om de går scripta något snabbt för uppdatera, provat spoofa lite mac addresser men svårt veta vilken de lagt in. Man får kanske prompt vänta till supporten öppnar imorgon