Bahnhof byter till privata IP-Adresser.

Permalänk

Är detta förklaringen till varför jag bara får 23mbit/s upp och 1,8mbit/s ner? Kör en Airport Extreme (nyaste) och nya kablar både från vägg in i router samt till dator. Med tanke på att man nyss beställt 100/100 så är det frustrerande att man inte får utlovad hastighet.. Kopplar jag bort routern och kör direkt in i väggen så får jag såklart bättre resultat men hastigheten är långt ifrån den utlovade... Är det här bara Bahnhof som det rör om eller är det likadant från andra leverantörer? Tacksam för svar!

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

CGN lösning är en bra lösning för ca 80-90% av alla användare (privat kunder) för de slipper ha en egen brandvägg hemma. Detta underlättar både för ISP och kunden för då elimineras en felkälla. Då kan ISP endast skicka ut en switch, vilket än betydligt stabilare än en router. Vill kunden har WiFi så är det bara att införskaffa en access punkt eller så skickar ISP en.

Går trafiken först upp till en brandvägg hos ISP'n? Eller kan två kunder kommunicera direkt? För skickar ISP'n ut switchar och accesspunkter och alla delar samma lager2 sprids ju virus lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Går trafiken först upp till en brandvägg hos ISP'n? Eller kan två kunder kommunicera direkt? För skickar ISP'n ut switchar och accesspunkter och alla delar samma lager2 sprids ju virus lätt.

Jag antar att detta är upp till stadsnäten, om de bygger ett nätverk förgrenat med switchar som operatörerna kopplar sig in på, eller om de kör med VLANs och liknande för att separera kunderna från varandra. Så har det fungerat tidigare med IPv4 också, i vissa stadsnät kunde man koppla in datorn direkt i uttaget och komma åt andra abbonenters utdelade mappar, förutsatt att de satt utan router/brandvägg. sweclockers.com/.../1210629-ser-grannarnas-enheter-och-filer-vad-tycker-ni/.
Dock löses ju detta t.ex. genom att Bahnhof informerar de kunder de ger switchar åt, att de i Windows nätverksinställningar bör välja att de sitter på ett publikt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Går trafiken först upp till en brandvägg hos ISP'n? Eller kan två kunder kommunicera direkt? För skickar ISP'n ut switchar och accesspunkter och alla delar samma lager2 sprids ju virus lätt.

I bra switchar kan man styra hur detta ska fungera och vilka portar kan kommunicera med varandra.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

CGN lösning är en bra lösning för ca 80-90% av alla användare (privat kunder) för de slipper ha en egen brandvägg hemma. Detta underlättar både för ISP och kunden för då elimineras en felkälla. Då kan ISP endast skicka ut en switch, vilket än betydligt stabilare än en router. Vill kunden har WiFi så är det bara att införskaffa en access punkt eller så skickar ISP en.

De flesta om inte alla stadsnät är öppna, så att säga att man inte ska skydda sig med egen brandvägg är väll inte så klokt oavsett om man får en publik eller privat ip tilldelad. Fast tänk vilken tillgång på filmer, musik etc det skulle bli med all UPnP och DLNA prylar det finns i en stad:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

I bra switchar kan man styra hur detta ska fungera och vilka portar kan kommunicera med varandra.

Jo det har jag koll på. Frågan var mer hur det är konfigurerat för två kunder måste ju kunna ansluta till varandra med vissa restriktioner. Fel konfigurerat har man ju tids nog en virusepidemi

Skrivet av jetten:

Jag antar att detta är upp till stadsnäten, om de bygger ett nätverk förgrenat med switchar som operatörerna kopplar sig in på, eller om de kör med VLANs och liknande för att separera kunderna från varandra. Så har det fungerat tidigare med IPv4 också, i vissa stadsnät kunde man koppla in datorn direkt i uttaget och komma åt andra abbonenters utdelade mappar, förutsatt att de satt utan router/brandvägg. sweclockers.com/.../1210629-ser-grannarnas-enheter-och-filer-vad-tycker-ni/.
Dock löses ju detta t.ex. genom att Bahnhof informerar de kunder de ger switchar åt, att de i Windows nätverksinställningar bör välja att de sitter på ett publikt nätverk.

Kan man lita på Windows brandvägg då? Allra helst att kunderna konfigurerar det rätt. Men jag antar att säkerheten i stadsnäten har blivit bättre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Kan man lita på Windows brandvägg då? Allra helst att kunderna konfigurerar det rätt. Men jag antar att säkerheten i stadsnäten har blivit bättre.

Det är väl inget fel på brandväggen i sig, bara interfacet (eller rättare sagt bristen på det) MS har ju mer eller mindre gömt allt avancerat oerhört väl och har sina 3 "snabbval" som kanske är lite grova men det finns andra som gjort interface http://www.sphinx-soft.com/Vista/ det interfacet finns i gratis eller betalversion beroende på hur automatiskt det ska vara och funkar i win8 också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dåligt av Bahnhof support

Jag har alltid gillat Bahnhof men nu tog det 1H 10M att komma fram till supporten med en kö på 27 personer. Det är väll egentligen en småsak, men ringde in för att få tillbaka publik IP. Vilket började med att den jag talade med började genast ifrågasätta varför jag skulle ha en publik IP och säga att man i undantags fall kunde få det.

Tycker att det är fel av supporten att dels trilska när jag ringer in för att få en publik IP sedan till råga på detta skall de även trilskas med att de skall prata med den personen som står på abonnemanget. Kanske skulle kunna förstå mig det om det hade varit möjligt för dem att veta vem det är dem pratar med. Sedan på toppen av det efter att jag lät supporten prata med den som står på abonnemanget la ha direkt på luren utan att återkoppla till mig att han skulle genomföra ändringen.

Jag tycker dessutom att det är konstigt att man bara har 1-2 personer som svarar på telefonen på en support under sommaren.

Permalänk

Jag forstar tanken bakom det hela men det vore kanske battre att vara modiga och satsa pa att vara en av de forsta stora Svenska operatorerna som kor hart pa IPv6 for sina privatkunder.

Det finns ju klart fordelar med den losning de nu valjer att kora pa, t.ex. de som de sjalva namnt. DoS-attacker riktade mot privatpersoner ar faktiskt inte helt ovanligt, framforallt inte inom spel-varlden dar manga kor med fula trick for att fa tag pa andra spelares IP adresser och sedan disconnecta dem. Men samtidigt sa borde ju detta skapa andra stora problem, t.ex. om nagon drar pa sig en IP-ban fran en stor tjanst sa kommer formodlingen valdigt manga anvandare bli paverkade av denna.

Och jag kan tanka mig att det ser valdigt skumt ut fran en popular servers sida nar den tar emot en himlans massa trafik fran en IP address, vilket kan resultera i att sidan blockerar IP adressen for att skydda sig. Sen finns det ju vissa spel som drar i vissa begransningar nar man connectar mer an en person fran samma IP till samma server, eller sa var det ju forr med CS i alla fall att vissa servrar gjorde andra spelare "blinda" nar de var doda for att inte kunna ghosta.

Nu har jag inte last pa om andringen sarskilt mycket men detta ar bara ett par av de problem jag kan se med en san har losning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NativeVLAN:

Jag forstar tanken bakom det hela men det vore kanske battre att vara modiga och satsa pa att vara en av de forsta stora Svenska operatorerna som kor hart pa IPv6 for sina privatkunder.

Det finns ju klart fordelar med den losning de nu valjer att kora pa, t.ex. de som de sjalva namnt. DoS-attacker riktade mot privatpersoner ar faktiskt inte helt ovanligt, framforallt inte inom spel-varlden dar manga kor med fula trick for att fa tag pa andra spelares IP adresser och sedan disconnecta dem. Men samtidigt sa borde ju detta skapa andra stora problem, t.ex. om nagon drar pa sig en IP-ban fran en stor tjanst sa kommer formodlingen valdigt manga anvandare bli paverkade av denna.

Och jag kan tanka mig att det ser valdigt skumt ut fran en popular servers sida nar den tar emot en himlans massa trafik fran en IP address, vilket kan resultera i att sidan blockerar IP adressen for att skydda sig. Sen finns det ju vissa spel som drar i vissa begransningar nar man connectar mer an en person fran samma IP till samma server, eller sa var det ju forr med CS i alla fall att vissa servrar gjorde andra spelare "blinda" nar de var doda for att inte kunna ghosta.

Nu har jag inte last pa om andringen sarskilt mycket men detta ar bara ett par av de problem jag kan se med en san har losning.

Hur ser det ut med CGN i andra delar av världen? När CGN blir vanligt får man helt enkelt sluta med ipv4-blockering eller blockering på grund av onormalt mycket trafik från en viss enhet. Men det kanske inte är det lättaste och skulle man kunna anmäla CGN-adresser till iana (för att hamna i officiella undantagslistor), hur försäkrar man sig om att ISP'n är seriös (man kanske bara är ISP på pappret)?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Hur ser det ut med CGN i andra delar av världen? När CGN blir vanligt får man helt enkelt sluta med ipv4-blockering eller blockering på grund av onormalt mycket trafik från en viss enhet. Men det kanske inte är det lättaste och skulle man kunna anmäla CGN-adresser till iana (för att hamna i officiella undantagslistor), hur försäkrar man sig om att ISP'n är seriös (man kanske bara är ISP på pappret)?

Det är nog dags för ipv6 för alla snart, det är ju den riktiga lösningen på såna här problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker tonen i den här tråden är lite väl negativ. Även om bahnhof kunde skött kommunikationen bättre så är ju dom i särklass den ispen som arbetat mest för att vara på oss konsumenters sida istället för staten/privata bolag.

Visa signatur

Athlon64 3200+, Asus K8V-SE Deluxe , 2x 512mb 3200 samsung, AX800pro

Permalänk
Medlem

Vad innebär det för en amatör-fildelare?

Permalänk
Skrivet av xeym:

Tycker tonen i den här tråden är lite väl negativ. Även om bahnhof kunde skött kommunikationen bättre så är ju dom i särklass den ispen som arbetat mest för att vara på oss konsumenters sida istället för staten/privata bolag.

Frågan är ju bara vad händer när det väl kommer till kritan, kommer då Bahnhof tex inte lämna ut ipadresser eller liknande? Skulle tro att dom gör det, varför skulle dom stå utanför lagen? Dom kommer kanske stingslas lite i början, men sen snällt följa lagen som alla andra måste göra. För mig personligen, är det mer av en marknadsförings gimmick som verkar ha lockat extremt många kunder. Jag har själv Bahnhof, valde dom dock inte på grund av det.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffeboffe:

Frågan är ju bara vad händer när det väl kommer till kritan, kommer då Bahnhof tex inte lämna ut ipadresser eller liknande? Skulle tro att dom gör det, varför skulle dom stå utanför lagen? Dom kommer kanske stingslas lite i början, men sen snällt följa lagen som alla andra måste göra. För mig personligen, är det mer av en marknadsförings gimmick som verkar ha lockat extremt många kunder. Jag har själv Bahnhof, valde dom dock inte på grund av det.

Det här innebär väl att flera kunder har samma ip nummer och det som ibland är en nackdel kan ju vara en fördel i vissa lägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av DAME:

Vad innebär det för en amatör-fildelare?

Det bror på hur Bahnhof loggar dina uppgifter...

Permalänk
Medlem

Hade bahnhof för ett par år sedan och då vi vart inkopplade på stadsnätet här så kom de reklam i lådan bland annat från bahnhof, jag har lite server intresse så de jag läste 8st ! publica ip de skulle vara bra för de som kanske har en server jag fattade fel och trodde jag skulle få 8st statiska ip vilket är perfekt men förstod snabbt att de var ddns osv som gälde efter som de visst var DHCP ringde supporten tror jag pratat med "Björn" nästan alla gånger förutom en gång då jag var riktigt less och besviken ringde jag hmm Johan om jag minns rätt VD tänkte han är ju "för" fildelning eller iaf kanske lite mer öppen för en lösning kanske inte ge mig 8 fasta ip men 4st?
Fick svar hela tiden "De går ej i dit stadsnät", konstigt nog går de med företags abb i samma nät fast de kostar ju lite mer VD gav inget jag säljer en och annan switch/server mm och är de hobby folk eller de som ska köpa ett gäng switchar så visst får de bättre pris då jag tycker man ska stötta sånt spec lan grejen höll iaf mig nyckter rätt länge iaf mina planer var hobby inget som skulle ge spec vinst de var mer kul grej att få fast ip (gammal mirkare så ville ha revdns "vhosts" ....) men mest kanske för att jag verkligen trodde på reklamen den hade kunnat vara bättre utformad för varför ha PUBLIKA ips som dragplåster i reklamen mobil abb visst där är det delade ip vad jag vet men iaf nu kanske då de börjat med "proxy" för de i stadsnätet är de nå skoj på gång? Jag bad iaf bahnhof och VD dra åt helvete säga upp abb gjorde jag både på telefon "Du måste skicka ett REK brev typ ha en jurist som utformar det..." Skriftligt sa de så jag skrev mail men skickade även ett brev dock ej rek men jag får fortfarande påminnelser från olika inkasso och nej jag tänker aldrig betala stackarn som startade med ett par modem från ikea? Och blev stor "pirat" isp, men hjälpa en som tjänar lika mycket per år som du i månaden de går ej tur att någon säkert hjälpte dig igång eller hade kanske arv/kurling barn men men har idag annan leverantör och de erbjuder inte heller fasta ips egentligen men lite mail och telefon samtal med "bra" supporten där så fick jag 5st fasta ips lr de kostade "lite" engång kostand för dom var tvungen skicka ut en IT-snubbe som flytta över en kabel till en annan port i switchen och de är säkert sant för stadsnätet här fungerar bra men har frågat vad de har för switchar typ cisco, extreme....d-link? Men svaret jag fick av supporten var då "Hmm de vet jag faktiskt inte men jag kan kolla upp de!" Lite OT men så är det säkert i fler stadsnät här jag är inget proffs men veta vad de är för utrustning man har då man nekar mig har hus nu där de gräver och blåser fiber snart så frågade om de inte gick att få lite bättre pris om man hade egen converter och router (extreme networks även cisco) de vet ej vad de har för utrustning men man får inte koppla in vad som helst i vårat nät sa de och koppla fibern direkt in i routern de går ej hmm nåja jag är ej proffs men om de är gbic och jag har moduler så varför inte? De var för de inte var rätt grejor jag hade men så ser de ut säkert på fler håll och att de är öppet nät tar jag med en nypa salt tänkte ta företags abb då vart de glada men då jag sa att efter som de är dyrare tänkte jag dra över en kabel lr wifi till några grannar som bara små surfar lite så tjänar jag kanske lite på det..... svaret jag fick var "då kopplar vi inte in dig för vi vill inte ha "folk" (företag) som säljer vidare från ett helt vanligt företags abb!"

Arg vart jag fört någon vecka senare då jag läste "öppet stadsnät" och insåg att jag hade kunnat sälja vidare men har ej haft lust/ork att bråka med dom om det hade jag haft ett stadsnät klart som fan jag hade velat ha monopol också
Skönt att skriva av sig lite både om nätet och bahnhof *fy* bbb lika så de vägrar eller de går inte men ALLT GÅR om man vill och jag var bred att betala och de gjorde jag också fast till en annan ISP som jag är väldigt nöjd med support killen som hjälpte mig med det stöttade verkligen eller han förstod och tyckte väl att de var lite kul att höra om han med fiber från v-rum till kök där de står 2 rack kopplat (varning) bort spisen och delat upp dom 3 faserna för att säkringarna gick då och då i dom vanliga uttagen, kyl&frys ska kaske vara jordad men jag behövde de utaget som var jordat till annat så kylen står nu lite mer på sidan i ett vanlgit gammalt utag den historian gjorde väl att han insåg hur stor vikt fasta ips hade revdns de var lite svårare men att då jag nu hade fixat med dns osv kunde jag höra av mig "så ser vi vad vi kan göra hihi" misstänker han kanske också körde ups och ac ist för spis vi talade samma språk har gammla servers typ IKEA .... Bahnhof säg upp era abb men se till att maila,faxa, rek, telefon ev besöka deras bas inget illa menat men funderade och funderar fortfarande om inte den Björn på supporten har bas i lägenheten lät lite som han satt och kollade youtube, spela och åt pizza samtidigt som han var skit dålig support.
IPV6 de är nog så att de är så dåliga tp-link och d-link ev zyxel skit de kör så de går inte att ens försöka med ipv6.

Sen ddos på privata servers säger bahnhof loggar att de är så då måste de vara sant men min "teori" är att attackerna kanske kommer FRÅN privata servrar (hur vet ni de är server?) och vanliga datas som är infekterade säkert är de nå kids som dos ev ddosar någon cs server lr vad som körs men att de har tillgång till större botnets...knappast iofs tp-link och sånt Kina branade "vet ej vad de är för router/switch" de behövs säkert inte mycket för att den ska gå ner sig kanske är så också att de börjar bli få många dhcp requests så dom måste uppgradera och då väljer de denna lösning för de blir någon krona billigare så som vanligt alla blir lurade men stå på er och whina whina whina ställ er inte bara på alla fyra som de flesta gör och acceptera att de gör ont i början men sen går över fler whinare generelt ipred och fra allt vad de heter ddosa inte bra *asg* grupptryck och ev lite civil olydnad kanske måste till för att få allmän ordning på allt här i "du gammla du fria".

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoiper:

Hallå!
Jag skulle vilja varna alla ni där ute som sitter på ett stadsnät med Bahnhof som leverantör, de har tydligen börjat köra NAT444 i sina nät för att spara på adresser, detta innebär att de byter till privata ip-adresser vilket gör att alla som hostar tjänster som kräver portmappning eller end to end ansutningar kommer att bli sittande bakom samma publika ip som en hel hög andra människor med noll möjlighet att komma åt tex sina semesterbilder via FTP utifrån.

TACK för förvarningen! Jag har inte hunnit drabbats än men din förvarning här har säkerligen besparat mig många timmars felsökning framöver.

Jag är besviken på att Bahnhof har valt bara lägga ut en notis på supportsidan om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyflakes:

Vi är naturligtvis tacksamma för tips och idéer som kan hjälpa oss att bli bättre.

Bra att du är här och kommenterar men ni borde verkligen informera era kunder bättre om detta.

Jag har inte drabbats än men har nu mailat er support och begärt publik IP den dag mitt stadsnät förs över. Jag hoppas ni kan processa en sådan begäran i förtid.

Jag är väl en amatör när det gäller nätverk men jag har en liten NAS hemma som delar lite bilder, ja en webbserver då egentligen. Jag har en .se-adress kopplad till denna. Att sätta upp detta är väl så långt mina nätverkskunskaper sträcker sig. Jag kan ärligt säga att hade denna förändring slagit igenom, utan föregående information, så hade jag säkert lagt ner 3-4-5 timmar på att felsöka min NAS och min domännamns-koppling innan jag hade börjat misstänka att något ändrats från Bahnhof.

Jag förstår att ni vill mörka detta lite så att ALLA inte begär publik IP men ta i beaktande den good-will ni kommer att förlora från de kunder som drabbas.

Jag hade defintivt uppskattat ett mail eller brevutskick från er angående detta. Ett enkelt och välformulerat brev borde kunna nå syftet att informera de som behöver informeras utan att skrämma upp de övriga.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade*

Språkpoliseri hjälper sällan diskussioner; speciellt inte om en anmärkning enbart består av uttalanden utan konstruktiv baktanke.

Se exempelvis §1.6 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Frågan är ju bara vad händer när det väl kommer till kritan, kommer då Bahnhof tex inte lämna ut ipadresser eller liknande? Skulle tro att dom gör det, varför skulle dom stå utanför lagen? Dom kommer kanske stingslas lite i början, men sen snällt följa lagen som alla andra måste göra. För mig personligen, är det mer av en marknadsförings gimmick som verkar ha lockat extremt många kunder. Jag har själv Bahnhof, valde dom dock inte på grund av det.

Problemet med CGN är att många sitter bakom en och samma IP adress. Det ställer till det för Polisen som oftast endast loggar IP adressen.
Nu måste man också logga portnumret och en tidstämpel för att kunna skilja mellan olika kunder bakom CGN.
Sedan måste ISP också logga vilka portar som används av de privata IP adresser och när!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Problemet med CGN är att många sitter bakom en och samma IP adress. Det ställer till det för Polisen som oftast endast loggar IP adressen.
Nu måste man också logga portnumret och en tidstämpel för att kunna skilja mellan olika kunder bakom CGN.
Sedan måste ISP också logga vilka portar som används av de privata IP adresser och när!

Du menar siter och liknande, polisen i sig loggar inget om de inte avlyssnar någon eller har aktiv spaning. De begär sedan ut IP nummer från t.ex. siter och tjänster m.m. och sedan avstämmer dem mot ISPs loggar om vem som hade det. Men ja det kommer krävas mer loggar m.m. nu med portar och tid m.m. något som AFAIK inte krävs att ISPs sparar (än iaf).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du menar siter och liknande, polisen i sig loggar inget om de inte avlyssnar någon eller har aktiv spaning. De begär sedan ut IP nummer från t.ex. siter och tjänster m.m. och sedan avstämmer dem mot ISPs loggar om vem som hade det. Men ja det kommer krävas mer loggar m.m. nu med portar och tid m.m. något som AFAIK inte krävs att ISPs sparar (än iaf).

Du har självklart rätt angående polisen. Dock så måste de också ändra sina rutiner eftersom de kommer att behöva portnummer när frågan ska skickas vidare till en ISP.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd

Tackar för varningen, drog iväg ett mail till dem nu. Den här ändringen vill jag absolut inte vara med på, och skulle man bli påtvingad så får man byta ISP istället.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Hur går det för er andra? Fick ni tillbaka någon publik ip-adress? För tre veckor sedan kontaktade jag Bahnhof och ingenting har hänt ännu, trots att jag även skickade en påminnelse till deras kundtjänst under förra veckan... Med tanke på att vissa har blivit ifrågasatta om varför de behöver en publik ip-adress så misstänker jag att jag blivit ignorerad. Det är åtminstone känslan jag fått. Bahnhof verkar inte direkt glada över att ge sina kunder publika ip-adresser nu när de övergått till privata.

Jag har varit nöjd med Bahnhof under lång tid, men sättet de har skött denna övergång på har verkligen sänkt deras anseende i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Tycker det i de flesta fall har fungerat väldigt smidigt

Dock hade jag uppskattat att få en förvarning om att jag behövt skicka in en begäran för att behålla mina adresser innan jag vart av med dem, hade sparat lite arbete, nu löstes det dock rätt snabbt. Vart omkopplad runt 10 på morgonen, antog det var något stadsnätrelaterat först, fram till dess jag av en händelse testade att ansluta från en extern maskin med IPv6 konnektivitet, fungerade alldeles utmärkt, först då upptäckte jag att jag fått adresser från det såkallade Shared Address Space (RFC6598).

Löstes relativt enkelt med ett samtal med supporten, om man bortser från den timme det tog i telefonkön så.. Fick till och med tillbaka mina gamla adresser efter att ha gett en lista på de MAC-adresser med tillhörande IP jag hade tidigare, killen knappade in det manuellt, säg den ISP som skulle gjort desamma?!

IPv6 har som sagt fungerat minst 5 år här, om inte mer? Jag har använt det bra länge i alla fall.
Nu efter lite diskussioner, tester, återkopplingar och konfigurationsförändringar från båda sidor från i höstas och över vintern med Bahnhof fungerar nu även prefix delegering (DHCPv6-PD), så jag kan få mitt eget prefix, routa och tilldela alla mina interna maskiner bäst jag känner för det, mycket nöjd över det.

Som vanligt har ni (Bahnhof) ett par övriga frågor, funderingar och förslag liggandes i eran inkorg som väntar på behandling

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gribber:

Löstes relativt enkelt med ett samtal med supporten, om man bortser från den timme det tog i telefonkön så.. Fick till och med tillbaka mina gamla adresser efter att ha gett en lista på de MAC-adresser med tillhörande IP jag hade tidigare, killen knappade in det manuellt, säg den ISP som skulle gjort desamma?!

Nej, det har du helt rätt i. Jag kan faktiskt inte tänka mig en enda annan ISP som skulle få för sig att rycka kundernas skarpa IP-adresser utan att först informera om det.

Edit: rättstavning

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Nej, det har du helt rätt i. Jag kan faktiskt inte tänka mig en enda annan ISP som skulle få för sig att rycka kundernas skarpa IP-adresser utan att först informera om det.

Edit: rättstavning

Jag kan tänka mig flera. Däremot att rätta till det, inte bara att få tillbaka publika adresser utan dessutom samma adresser när dessa är tilldelade via DHCP, knappast troligt. Så, dåligt information, ja, men heller inte de minsta problem att åtgärda, 10 minuter efter samtalet var allt tillbaka som vanligt.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gribber:

Jag kan tänka mig flera. Däremot att rätta till det, inte bara att få tillbaka publika adresser utan dessutom samma adresser när dessa är tilldelade via DHCP, knappast troligt. Så, dåligt information, ja, men heller inte de minsta problem att åtgärda, 10 minuter efter samtalet var allt tillbaka som vanligt.

Jaha, vilka andra ISP:er har ryckt kundernas skarpa IP-adresser utan att informera?
Du menar alltså efter mer än 70 minuter i telefon och gud vet hur länge du la ner på felsökning innan du ringde?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Jaha, vilka andra ISP:er har ryckt kundernas skarpa IP-adresser utan att informera?
Du menar alltså efter mer än 70 minuter i telefon och gud vet hur länge du la ner på felsökning innan du ringde?

Tjaaa vad ska vi välja, Telia t.ex.?

Vad jag syftar på, är inte att det var speciellt snyggt att bara plocka adresserna, förstår anledningen, lär vara en minoritet som behöver publikt ip så de tar hellre den smällen än att informera alla och få mängder med samtal från folk som knappt vet vad det är.

Vad jag däremot syftar på är att de faktiskt åtgärdade problemet, snyggt och smidigt, 5 minuter i telefon (bortsett från telefonkön), skickade listan direkt till personen jag var i kontakt med och allt var igång strax efter. Felsökningen var tämligen enkel då jag fortfarande hade IPv6 konnektivitet + noterade anslutningar från interna maskiner från nya adresser.

Men skit samma, jag är nöjd med dem, har aldrig haft problem tidigare, inga nertider under de 6-7 åren jag haft dem som leverantör, har det varit problem har det inte varit relaterat till ISP:n. De tekniska frågor och funderingar jag har haft har jag alltid fått sakliga svar på.
För de skit och inget jag betalar för min bandbredd så spelar en nertid på ett par timmar under flera år mindre roll.

Visa signatur

Hej