Råd om uppgradera moderkort och processor (huvudsakligen spel)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012

Råd om uppgradera moderkort och processor (huvudsakligen spel)

Jag sitter just nu lite i valet och kvalet med vad man skall välja.
Vad jag har för system nuvarande står i signaturen, men mitt största problem är om jag skall välja AMD eller Intel.
Tänkt mig en budget på runt 5000kr. Viktiga blir nog att man får valuta för pengarna med moderkortet, då det gärna skall ge bra stöd för överklockning utav processorn. Därav verkar AMD bra med billigare high end moderkort till sina processorer.
Men dock verkar Intel vara mycket bättre processorer om man även tittar på användandet för mer än spel, kommer använda datorn till en del programmering i skolarbeten och egna projekt.
Ingen van överklockare men tror att jag kan lära mig det nödvändigaste från forumen, känner dock att tips och råd från er mer erfarna med vilka moderkort och cpu av senaste generationen är bäst för att få mest prestanda för pengarna. Kanske visar det sig inte vara nödvändigt att uppgradera men mest är jag oroliga att min cpu flaskhalsar mitt GTX 670 i framtida spel.

CPU: AMD Phenom II X6 1055T 2.8ghz (klockat 3.2ghz)| Moderkort: ASUS Crosshair Formula IV |
Nätagg: Corsair AX750 750w | Grafikkort: Geforce GTX 670 2gb (Gigabyte windforce oc) |
Ram: DDR3 Kingstone 1600mhz 8GB (2x4GB) | Hårddisk: 120GB SSD OCZ Vertex 3 Max IOPS + 1TB HD 7200 RPM

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Klarar ditt moderkort av FX38x0 så är det en god investering i snabbare hantering av det du beskriver, inklusive programmering och skolarbeten.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av hekr86:

Jag sitter just nu lite i valet och kvalet med vad man skall välja.
Vad jag har för system nuvarande står i signaturen, men mitt största problem är om jag skall välja AMD eller Intel.
Tänkt mig en budget på runt 5000kr. Viktiga blir nog att man får valuta för pengarna med moderkortet, då det gärna skall ge bra stöd för överklockning utav processorn. Därav verkar AMD bra med billigare high end moderkort till sina processorer.
Men dock verkar Intel vara mycket bättre processorer om man även tittar på användandet för mer än spel, kommer använda datorn till en del programmering i skolarbeten och egna projekt.
Ingen van överklockare men tror att jag kan lära mig det nödvändigaste från forumen, känner dock att tips och råd från er mer erfarna med vilka moderkort och cpu av senaste generationen är bäst för att få mest prestanda för pengarna. Kanske visar det sig inte vara nödvändigt att uppgradera men mest är jag oroliga att min cpu flaskhalsar mitt GTX 670 i framtida spel.

Tycker du har ett rätt balanserat system just nu. En ny CPU lär inte öka din prestanda nämnvärt, i allafall inte i 1080p. Kanske klocka prollen några hundra mhz till?

Skickades från m.sweclockers.com

MB: Asus Crosshair V Formula-Z| CPU: AMD FX-8350@4,6Ghz| RAM: 8GB(2x4) Corsair Vengence DDR3@1600Mhz| GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X OC 4GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: A-DATA Premier Pro SP900 256GB|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 10 | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012

Skall jag kanske testa, just nu är det bara auto klockat av moderkortet. Enda jag är lite missnöjd med den är att den inte är black edition.
Men får bli ett härligt projekt att se vad den klarar efter att man har skruvat upp kylningen på max, tror corsair H80 skall klara mer spänning. Om mitt temp program har rätt så ligger load temp på 30 grader.

CPU: AMD Phenom II X6 1055T 2.8ghz (klockat 3.2ghz)| Moderkort: ASUS Crosshair Formula IV |
Nätagg: Corsair AX750 750w | Grafikkort: Geforce GTX 670 2gb (Gigabyte windforce oc) |
Ram: DDR3 Kingstone 1600mhz 8GB (2x4GB) | Hårddisk: 120GB SSD OCZ Vertex 3 Max IOPS + 1TB HD 7200 RPM