Asus Xonar Essence STX vs Creative Sound Blaster ZXR

Permalänk
Medlem

Asus Xonar Essence STX vs Creative Sound Blaster ZXR

Tja!

När det är dags för nytt datorbygge här framöver så tänkte jag passa på att slänga i ett lite ordentligt ljudkort också då man är "lite" kräsen vad det gäller ljud.
Står dock och väljer mellan Asus Xonar Essence STX och Creative Soundblaster ZXR.
Vet att Creative har haft mycket problem med drivrutiner till sina ljudkort men Asus är inte det minsta bättre så tror inte den delen spelar så stor roll.
Frågan är vilket kort som är bäst? Prismässigt ligger dom väldigt lika, Creative är väl något dyrare.
Ljudkortet kommer mestadels leverera högklassigt 2.1 ljud och för hörlurar, men då datorn även är kopplad till min receiver till hemmabiosystemet så kommer det lite då och då även få driva rejält 5.1 ljud.

Har ni några idéer på vad som är bäst? STX kortet har ju funnits ute ett tag och har fått väldigt bra kritik. ZXR är ju lite nyare.

Kom med förslag och upplys mig om vilket ni tror passar mig bäst, som sagt, mestadels hörlurar och vanligt 2.1 ljud i hög kvalité men från och till även riktigt hemmabiosystem.

/ Calle.

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Inaktiv

Ingen av dom. Köp kvalité på en gång och välj Auzentech ist.
Om inte så går Asus före Creative.

Permalänk
Medlem

Båda två är riktigt bra ljudkort. Creative har förbättrat med drivrutinerna på Z serien vad jag har märkt. Sitter själv på ZxR just nu och har inte krånglat för mig.
Har ju själv inte testat Asus STX kortet men har själv läst att det levererar riktigt bra ljud.
Du har säkert köpt redan också

Permalänk
Medlem

Hej, jag står också mellan ett val av dessa två ljudkorten, ska användas till hörlurar och så småningom till ett 2.1 ljudsystem allt till datorn för främst musik och en del spelande... Någon som kan ge lite råd? ja kommer ingen vart ^^ jag har hört att Creative krånglar med sina drivrutiner, är de något som jag inte orkar med är de krångel. SÅ har dom förbättrat sig med dessa Z serien?

Kan jag förvänta mig att allt installerar smidigt och enkelt??

Permalänk
Medlem

Jag har haft Creative i alla år och aldrig några problem.

Permalänk
Medlem

Har creatives nya externa omni parat med Beyerdynamic Custom One Pro och är kanon nöjd levererar kanonbra gameingljud, hör minsta lilla fotsteg i scoutmode när jag lirar cs go. sen lyssnar jag på allt i från metall till country och är väldigt nöjd med ljudbilden jag får. sen när jag gamear så uppskattar jag soundblasters noisecansel som gör att dator fläktar mm inte hörs i micen och ljud focus för micen så att den inte plockar upp ljud från tv sambo barn mm utan de jag pratar med hör klart å tydligt mig trots oväsen runt om mig. win 8.1 och inga problem med drivrutiner.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P