Kan inte läsa från ena partitionen på hdd

Permalänk
Medlem

Kan inte läsa från ena partitionen på hdd

Lite kort vad som hänt mig.

Vid uppstart av XP så sa SMART till mig att disken var BAD tryck F1 och fortsätt.
Körde CrystalDiskInfo, rätt många "fel" där var det.
Dagen efter när jag skulle kopiera över all data till en USB disk ville inte XP starta kom så långt att jag fick se Windows loggan iaf sen starta det om.
Försökte installera XP på en USB disk (hade inget annat tillgängligt) men det gick inte vägen alls funkade till omstart sen ville det inte mer. Men det är en annan historia.
Börjar bli lite förbannad så efter lite fixande lägger jag Ubuntu på USB disken, det tog lite lång tid för mig med tanke på hur busenkelt det egentligen var.

Startar upp utan problem så jag stänger av och kopplar in den felande disken som har två Partitioner en med system och program samt en med foton och lite annat (har backup på alla foton). Det är en WD på 500gb.

Drar igång Ubuntu igen jag ser nu båda partitionerna. Den med foton på verkar vara helt OK har öppnat en del mappar och bilder. Men Partitionen där jag har systemet etc vill går inte att komma åt utan jag får ett fint felmedelande.

Error mounting /dev/sda1 at /media/ubuntu/1AC8D26DC8D24723: Command-line `mount -t "ntfs" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=999,gid=999,dmask=0077,fmask=0177" "/dev/sda1" "/media/ubuntu/1AC8D26DC8D24723"' exited with non-zero exit status 13: ntfs_attr_pread_i: ntfs_pread failed: Input/output error
Failed to read NTFS $Bitmap: Input/output error
NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
for more details.

Så vad kan jag göra använda för det finns lite saker där som jag skulle vilja ha tillbaka innan jordfästning av min gamla trotjänare.

Permalänk
Medlem

Här får du ett litet bra tips av mig.

Ser inget fel eftersom XP är ett underbart operativ men kör hellre 7:an nu.
Om du kört Windows, saknar vana för Linux, använd inte Linux om du inte försöker utbilda dig till att öka erfarenheten, använd inte Linux som ett försök till räddning, brukar oftast bli värre då.

Det var inte alls längesen som SweClockers själva la upp en guide för hur man "Installera Windows 7 och 8 från ett USB-minne". Tycker du borde läsa den.

Om du tänker använda en live-linux så använd Lily, det är ett bra verktyg för att skapa boot-bara usb:er, dock är det noterbart att Windows ibland har problem med detta, så kör med Windows egna i detta fallet.

Iaf. När du väl kommit in i den nya partitionen, starta inte om, därför rekommenderar jag att du kör Windows via en USB, installerar på usb och sen bootar usb. Sen om du har, kör över allt viktigt på en annan hårddisk så din fd. primär är redo för ompartition, ominstallera med en usb och sen är du nog redo för att komma igång igen.

Om mot all förmodan din hdd inte vaknar till liv så rekommenderar jag likt många andra att du kör en UBCD med diagnostikverktyg på hårddisken eller helt enkelt en linux-dist som är avsedd för hdd:er.

Hoppas jag hjälpte dig

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Här får du ett litet bra tips av mig.

Ser inget fel eftersom XP är ett underbart operativ men kör hellre 7:an nu.
Om du kört Windows, saknar vana för Linux, använd inte Linux om du inte försöker utbilda dig till att öka erfarenheten, använd inte Linux som ett försök till räddning, brukar oftast bli värre då.

Det var inte alls längesen som SweClockers själva la upp en guide för hur man "Installera Windows 7 och 8 från ett USB-minne". Tycker du borde läsa den.

Om du tänker använda en live-linux så använd Lily, det är ett bra verktyg för att skapa boot-bara usb:er, dock är det noterbart att Windows ibland har problem med detta, så kör med Windows egna i detta fallet.

Iaf. När du väl kommit in i den nya partitionen, starta inte om, därför rekommenderar jag att du kör Windows via en USB, installerar på usb och sen bootar usb. Sen om du har, kör över allt viktigt på en annan hårddisk så din fd. primär är redo för ompartition, ominstallera med en usb och sen är du nog redo för att komma igång igen.

Om mot all förmodan din hdd inte vaknar till liv så rekommenderar jag likt många andra att du kör en UBCD med diagnostikverktyg på hårddisken eller helt enkelt en linux-dist som är avsedd för hdd:er.

Hoppas jag hjälpte dig

Hej. Jag försökte inte installera från usb utan till en usb disk. Och det fungerade så långt att installations filerna blev kopierade över till den. Men tack ändå för det tipset.
Jag kommer åt den ena av två partitioner på den havererade disken den har jag backup på.
Den andra partitionen där även OS låg kommer jag inte åt, alls, går inte att läsa från den.
Fick ett tips igår att använda något som heter gddrescue tror jag det var och göra en image på den och därifrån återskapa det som går. Han hade själv aldrig använt det så därifrån kunde jag inte få så mycket mera hjälp.
Det jag inte vet nu är hur jag ska gå tillväga eller om det finns något annat bra program att använda. Såg att det finns ett som heter Recuva men jag vet inte om det klarar mitt problem eller om det bara klarar att återskapa filer som man deletat vilket det verkar bra till.

Tack för hjälpen.