Permalänk
Medlem

i5 4670K - Skadliga temperaturer?

Det bör noteras att processorn inte är överklockad.

Satte ihop systemet igår, och mina temperaturer är värdelösa. Kärnorna ligger på 45 grader Celsius vid idle, och efter ~ 7 timmars parallellkörande av Prime95 (In-Place large FFTs) och Unigine Heaven, har den varmaste kärnan nått 82 grader Celsius.

CPUns värme avleds med hjälp av en CoolerMaster TX3 Evo, och jag använder Arctic Coolings MX3 kylpasta (Relativt liten klutt i mitten av CPUn, som kylaren sedan får smeta ut med sin vikt). Jag har monterat om kylaren säkerligen fyra-fem gånger, och varje gång noggrant tvättat bort kylpastan med hjälp av ren bensin, utan några förbättringar.

Jag får helt enkelt anta att en TX3 Evo inte avleder värme tillräckligt bra, dock har jag inte möjlighet att införskaffa en annan kylare förrän om runt tre-fyra veckor.

Kan jag med gott samvete fortsätta att köra på som vanligt, eller är temperaturerna direkt skadliga för CPUn?

Edit:
HALLELUJA! (Och en massa övriga uttryck)

Tipset som screamin-daemon kom med har räddat min dag. Monterade om kylaren igen, den här gången satte jag dock ett riskorn modell större på kylarbottnen, som jag sedan smetade ut i ett jämnt lager över hela ytan med hjälp av mitt bankkort. Nu idlar kärnorna i 33 grader, och efter 20 minuters full belastning av Prime95 (samma test som innan), har inte temperaturerna gått över 55 grader. Det är fantastiskt vilken skillnad appliceringen av kylpasta kan göra.

Tack som fan för hjälpen!

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Vid idle borde dom ligga på ca 30-35 tycker jag. Har du monterat kylaren helt rätt sitter den som berget. Min idle ligger på ca 30 med en överklock på 4.3 ghz o load på ca 83 grader i Aida 64 stressprogram.

De temperaturer du har är inte farliga i vanligt användade av datorn typ surf o spel.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Det bör noteras att processorn inte är överklockad.

Satte ihop systemet igår, och mina temperaturer är värdelösa. Kärnorna ligger på 45 grader Celsius vid idle, och efter ~ 7 timmars parallellkörande av Prime95 (In-Place large FFTs) och Unigine Heaven, har den varmaste kärnan nått 82 grader Celsius.

CPUns värme avleds med hjälp av en CoolerMaster TX3 Evo, och jag använder Arctic Coolings MX3 kylpasta (Relativt liten klutt i mitten av CPUn, som kylaren sedan får smeta ut med sin vikt). Jag har monterat om kylaren säkerligen fyra-fem gånger, och varje gång noggrant tvättat bort kylpastan med hjälp av ren bensin, utan några förbättringar.

Jag får helt enkelt anta att en TX3 Evo inte avleder värme tillräckligt bra, dock har jag inte möjlighet att införskaffa en annan kylare förrän om runt tre-fyra veckor.

Kan jag med gott samvete fortsätta att köra på som vanligt, eller är temperaturerna direkt skadliga för CPUn?

82 är kanske ingen idealtemperatur och om den är så varm stock så finns det inget utrymme för överklockning, åtminstone inte med nuvarande kyllösning. En viktig sak att tänka på är att du också har en ordentlig låda med hygglig kabeldragning så att luften kan sugas in och pumpas ut som den ska. En billig investering för att få ned tempen är att köpa ett par chassi-fläktar.

Så länge inte tempen sticker över 90 grader behöver du inte oroa dig och Prime95 stressar din CPU mer än den någonsin kommer få vid spel t ex. Dessutom är det ju kanonsommar ute så det är antagligen varmare inne hos dig än det är annars så tempen kommer att droppa mot hösten antagligen

Verkar som om du tyvärr fått ett risigt exemplar så vida du inte har fantastiskt dålig luftgenomströmning i lådan. Skulle börja med att göra om kabeldragningen (om den inte redan är bra), sen köpa nya chassi-fläktar och om det inte hjälper, ny fläkt till prollen, alternativt vattenkyld lösning. Men ska du klocka den så är det ev. delid som gäller.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Hur är dina temperaturer vid vanligt användande?

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Medlem

Jag hade samma funderingar när jag köpte nytt nu häromsistens. Men verkar ju inte bättre än att vid 100% load i nån minut gör att man kommer upp emot 80 grader med min 4770k som jag kör i 4.2ghz och idle är 30-35. Har en h100i-kylare med den pastan som satt på.

Tilläggas att jag ligger runt 55 grader vid spelande.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350d - i7 4770K @ 4.4GHz - Asus Maximus VI Gene - EVGA SC GTX 680 - Corsair Vengance Pro 2400MHz 16GB - Samsung 840 Pro 256GB - 2TB WD - H100i - AX860i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rixxz:

Det bör noteras att processorn inte är överklockad.

Satte ihop systemet igår, och mina temperaturer är värdelösa. Kärnorna ligger på 45 grader Celsius vid idle, och efter ~ 7 timmars parallellkörande av Prime95 (In-Place large FFTs) och Unigine Heaven, har den varmaste kärnan nått 82 grader Celsius.

CPUns värme avleds med hjälp av en CoolerMaster TX3 Evo, och jag använder Arctic Coolings MX3 kylpasta (Relativt liten klutt i mitten av CPUn, som kylaren sedan får smeta ut med sin vikt). Jag har monterat om kylaren säkerligen fyra-fem gånger, och varje gång noggrant tvättat bort kylpastan med hjälp av ren bensin, utan några förbättringar.

Jag får helt enkelt anta att en TX3 Evo inte avleder värme tillräckligt bra, dock har jag inte möjlighet att införskaffa en annan kylare förrän om runt tre-fyra veckor.

Kan jag med gott samvete fortsätta att köra på som vanligt, eller är temperaturerna direkt skadliga för CPUn?

Om jag minns rätt är en TX3 inte slät på undersidan vilket gör att riskornsmetoden fungerar väldigt dåligt. Testa kreditkortsmetoden istället (sprida ut pastan för hand). Vissa påstår att man får ännu bättre temperaturer ifall man "spacklar" kylaren men då går det åt mycket kylpasta.

EDIT: La till en bild

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Haswell och Ivy Bridge har ju som sagt problemet med att kontakten mellan DIEn och IHSn är skit. Vilket innebär att temps skjuter i taket även utan överklock och en duglig/bra kylare.

Det finns inte mycket du kan göra förutom att ta bort IHSn och fixa till det själv men då ryker garantin och du riskerar att döda CPUn om du är klantig. Vissa exemplar är värre än andra helt enkelt.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Komponenterna är monterade i ett Cooler Master CM Force 500 chassi, med 2st 120mm be quiet! SilentWings 2 1500RPM fläktar som inblås i fronten, och en 120mm Scythe Slip Stream Slim 1200RPM som inblås från vänstersidan. Som utblås har jag en 120mm Scythe Slip Stream 1600RPM, samt mitt nätaggregat. Även grafikkortet agerar till viss del utblås, då det är av referensdesign.

Chassit är väl inte det bästa vad gäller kabeldragningsmöjligheter, men jag tycker ändå jag fick till det helt OK. Chassit har tidigare huserat ett system med en i7 3770K, med samma kabeldragning som nu. Den processorn idlade i 30 grader, och vid maxbelastning av Prime95 steg temperaturen aldrig över 50 grader. Den kyldes dock av en Scythe Mugen III Rev.B .

Luften som pressas ut av den bakre fläkten känns knappt ljummen när processorn är som varmast.

Skrivet av AlanSmithee:

Hur är dina temperaturer vid vanligt användande?

Om du menar vid vanligt ~GäJjMaNdE~ så har jag tyvärr inte särskilt mycket att testa med. Jag har dock loopat Unigine Heaven och 3DMark11. Båda med sina 'Extreme' presets.

Vid körande av Unigine blir den inte särskilt varm (55-60 grader), något som inte är direkt konstigt då det i stort sett inte belastar CPUn någonting.

3DMark11 blir den dock varmare av, runt 70 grader efter 30-minuters loopande av det kombinerade testet.

Skrivet av screamin-daemon:

Om jag minns rätt är en TX3 inte slät på undersidan vilket gör att riskornsmetoden fungerar väldigt dåligt. Testa kreditkortsmetoden istället (sprida ut pastan för hand). Vissa påstår att man får ännu bättre temperaturer ifall man "spacklar" kylaren men då går det åt mycket kylpasta.

Mycket intressant, det har jag inte tänkt på. Detta ska helt klart testas.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Fläkten som sitter på processorkylaren är antagligen PWM styrd och måste kopplas till moderkortet (inte fläktstyrningen i chassit)

Är så fallet så vet inte fläkten vilka varv den ska köra och allt blir bara pannkaka.

Testa också att trycka dit kylaren tätare och dra åt skruvarna..

Lycka till!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

HALLELUJA! (Och en massa övriga uttryck)

Tipset som screamin-daemon kom med har räddat min dag. Monterade om kylaren igen, den här gången satte jag dock ett riskorn modell större på kylarbottnen, som jag sedan smetade ut i ett jämnt lager över hela ytan med hjälp av mitt bankkort. Nu idlar kärnorna mellan 30-33 grader, och efter 20 minuters full belastning av Prime95 (samma test som innan), har inte temperaturerna gått över 55 grader. Det är fantastiskt (men samtidigt helt självklart) vilken skillnad appliceringen av kylpasta kan göra.

Tack som fan för hjälpen!

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rixxz:

HALLELUJA! (Och en massa övriga uttryck)

Tipset som screamin-daemon kom med har räddat min dag. Monterade om kylaren igen, den här gången satte jag dock ett riskorn modell större på kylarbottnen, som jag sedan smetade ut i ett jämnt lager över hela ytan med hjälp av mitt bankkort. Nu idlar kärnorna mellan 30-33 grader, och efter 20 minuters full belastning av Prime95 (samma test som innan), har inte temperaturerna gått över 55 grader. Det är fantastiskt (men samtidigt helt självklart) vilken skillnad appliceringen av kylpasta kan göra.

Tack som fan för hjälpen!

Många missar att såna kylare plus riskornsmetoden blir skit. Man har ju blivit lite indoktrinerat när det gäller applicering av kylpasta

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...