Hårddisk eller nas till mina bilder

Permalänk

Hårddisk eller nas till mina bilder

Hej.

Har idag en 500gb 2.5 hårddisk i min laptop.
300gb är bilder och videofilmer. Disken är alltså helt full nu.

Jag har en till hårddiskplats i datorn och det hade väl varit perfekt att ha en ny 2TB hd där och flytta över de 300gb där + att framtida behov är tillgodosedda.

Jag har även en extern 1 tb usb2.0 hd där jag har kopior på bilderna och lite till.

Vad bör jag göra?
1. Sätta i en 2tb hårddisk i det andra facket i laptopen? (nackdel: verkar var lite dyrt med en 2tb intern).
2. Köpa en 2tb nas, ta bort alla bilderna från datorn och ha dem där istället och föra över bilderna från kamera till laptop, sedan till nasen och därefter radera från laptop. (nackdel: inte kul om nasen står och brummar även när min laptop (som brummar) inte är igång. Hur snabbt går det att växla mellan bilderna när man tittar via en nas? Fördel: kommer åt bilderna via mobiltelefonerna.
3. Köpa en 1 tb intern hd istället eftersom hd:n kanske bara håller 3 år och jag då kanske bara är uppe i 600gb bilder? (fördel: billigt, enkelt).
4. Behöver den interna köra i 7200 varv när jag bara kollar bilder och hd videofilmer eller bör det vara 7200 som jag har nu?
5. Skulle denna nasen funka att streama full hd filmer till mobiler och tv med? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=752501
6. Jag är lite småsnål, vill gärna ha billiga alternativ.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Absolut en NAS.
Och oroa dig inte över oljud, dels är dom ganska tysta och dels lan man ju gömma undan dom.

Permalänk
Rekordmedlem

Om avsikten är att ta backup så ska du under inga omständigheter ha diskarna monterade i samma dator, händer det nått med datorn så påverkas backupen också och det enda du skyddar dig mot är om en disk går sönder.
Du ska ha filerna på minst 2 olika ställen som inte ska vara direkt ihopkopplade, så att flytta bilder till bara en plats (nas) är en nästan lika dålig ide som att ha allt i en laptop om det handlar om att säkra bilderna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

mrqaffe
Jag ska inte ha dem i samma dator. Jag skrev att jag kommer att ha ett set bilder på nas:en, eller den interna 2tb hd:n beroende på vad jag köper. Kopiorna har jag på 1tb externa hd:n som jag redan har.