Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Ny ssd

Hej, jag tänkte köpa en ssd till min stationäradator, och undrar vad jag ska tänka på när jag installerar den?
Och hur gör jag så att det bootar från ssd:n och inte min hdd?
Och är det bara att koppla ur hdd och koppla in ssd:n och sätta i Windows skivan för att installera Windows på ssd:n?
Tacksam för svar

Chassi: Fractal Design Define R3 Titanium Grey CPU Intel Core i5 4670K 3.40 Ghz GPU Asus Geforce Gtx 760 2GB SLIRAM Corsair Vengeance DDR3 8Gb 1600MHz HDD Seagate Barracuda 7200.12 1TB Moderkort Asus Z87-A, Socket-1150 Nätaggregat be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av speccceb:

Hej, jag tänkte köpa en ssd till min stationäradator, och undrar vad jag ska tänka på när jag installerar den?
Och hur gör jag så att det bootar från ssd:n och inte min hdd?
Och är det bara att koppla ur hdd och koppla in ssd:n och sätta i Windows skivan för att installera Windows på ssd:n?
Tacksam för svar

Sätt SSDn i AHCI Mode.
Bootordning väljs i BIOS.
Koppla ur alla diskar utom SSDn när du installerar windows.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Till att börja med så se till att du kopplar den till en SATA 3-port med Intel-kontroller och inte Marvel. In i BIOS och se till att du kör med AHCI istället för IDE. Efter det är det bara att installera Windows ifrån skivan eller USB-sticka. Om du inte har DVD eller USB som alternativ att boota ifrån först så får du trycka på den knapp som det står att du ska trycka på för att välja boot options vid uppstart.

Minns faktiskt inte, men jag har för mig att den disk du installerar Windows på automagiskt sätt som primär disk att boota ifrån. Om den inte gör det så brukar det finnas en huvudmeny i bios för boot devices där du får välja i vilken ordning de ska ha.

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Okej, tack för hjälpen

Chassi: Fractal Design Define R3 Titanium Grey CPU Intel Core i5 4670K 3.40 Ghz GPU Asus Geforce Gtx 760 2GB SLIRAM Corsair Vengeance DDR3 8Gb 1600MHz HDD Seagate Barracuda 7200.12 1TB Moderkort Asus Z87-A, Socket-1150 Nätaggregat be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze