Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Ny kylare, ny pasta?

Hej!
Tänkte köpa ny kylare till min AMD FX-6350 och undrar om jag bör avlägsna den gamla pastan innan jag kletar på den nya?
Tänkte köpa budget-kylaren som Sweclockers rekommenderade i sitt sommarpaket. Kör nämligen nu på orginalkylaren som låter en del.

Fungerar T-röd bra när man ska ta bort den gamla pastan i så fall och är det något speciellt man bör tänka på?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Lippton:

Hej!
Tänkte köpa ny kylare till min AMD FX-6350 och undrar om jag bör avlägsna den gamla pastan innan jag kletar på den nya?
Tänkte köpa budget-kylaren som Sweclockers rekommenderade i sitt sommarpaket. Kör nämligen nu på orginalkylaren som låter en del.

Fungerar T-röd bra när man ska ta bort den gamla pastan i så fall och är det något speciellt man bör tänka på?

Ja gamla pastan ska bort. T-röd fungerar helt ok, Propylalkohol är dog snäppet vassare... Du bör inte köra med riskornsmetoden på den kylaren. Sprida istället ut pastan med ett bankkort eller likn.

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Ta bort det gamla ska man alltid göra innan man tar på ny

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Jag accepterar inte fanboy argument

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Apr 2012

Ja ta bort pastan. T-röd ska funka jag använder gripen bensin från ica Nää det är väl inget speciellt direkt, ta vanligt toapapper bara och gnugga tills pappret är rent. ha det gött!

4690K@4.4Ghz|Noctua NH-U12P|Asus z97-AR|Gigabyte 960 G1 Gaming@1552MHz/4000MHz|16Gb@1866Mhz|850 Evo 250Gb|Rm550x|FD Define S|Benq Xl2411T@144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2009

Stämmer bra det. Kylpasta brukar följa med kylaren man köper. T-röd fungerar bra att göra rent med.

Citera för svar

Asus Sabertooth Z77 | Intel Core i5 3570K | Corsair Vengeance 16GB CL9 1600Mhz | Sapphire R9 280X VAPOR X OC | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Antec P280

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Det räcker att bara köra all pasta i en klump i mitten va? Eller rekommenderas det att smeta ut det? (Otroligt länge sen jag behövde byta kylare)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Lippton:

Det räcker att bara köra all pasta i en klump i mitten va? Eller rekommenderas det att smeta ut det? (Otroligt länge sen jag behövde byta kylare)

Smeta absolut inte ut det. En ärta i mitten ska det vara.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

T-röd skulle jag inte använda. Det lämnar en hinna. Ren bensin är bättre och finns på Ica.
Och putsa med kaffefilter.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av LemonIllusion:

Smeta absolut inte ut det. En ärta i mitten ska det vara.
http://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Nej! Det gäller inte kylare såsom CM212 och Silverstones variant. Bottenplattan är ojämn och riskornsmetoden ger dåligt resultat. Har försökt i flera år att få folk till att förstå att riskornsmetoden inte alltid är den optimala.

[/QUOTE]

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av screamin-daemon:

Nej! Det gäller inte kylare såsom CM212 och Silverstones variant. Bottenplattan är ojämn och riskornsmetoden ger dåligt resultat. Har försökt i flera år att få folk till att förstå att riskornsmetoden inte alltid är den optimala.
http://thumbs2.picclick.com/d/w500/pict/111101622821_/Cooler-...

Får hålla med ovanstående talare. Med CM212 och andra som har "genomsprängda" heatpipes är det bättre om du "spacklar" igen rännorna runt om de kopparfärgande heatpipesen - använd ett gammalt spelkort eller nått liknande för att få en jämn yta. Sen lägger du en liten kluns på processorn och skruvar dit kylaren.

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Maj 2010

Spackelmetoden fungerar absolut bäst med sådana kylare. Körde själv med riskornsmetoden först till min CM Hyper TX3 Evo, med riktigt kassa temperaturer som resultat (Idlade i 45 grader, under belastning gick temperaturerna upp emot en 80 grader). Spacklade kylaren, och nu idlar den runt 30 grader, med 55 grader som max temp under en timmes belastning av Prime95 (In-Place Large FFTs).

i5 4690K | Gigabyte Z97 HD3 | HyperX Savage 16GB | GTX 1070