Skillnad mellan SSD och SSD?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan SSD och SSD?

Hej, nu har jag en Intel 330 120GB SSD och snart är det dags att uppgradera.
Till att börja med så använder jag min SSD med gamle SATA2 och efter uppgraderingen går jag såklart upp SATA3, hur mycket skillnad blir det där och då?
Sedan undrar jag vad hastighetsskillnaden mellan SSD och SSD är och om det är värt att uppgradera mellan två olika?

I någon random chart så ser jag att Samsung 840 Pro som just nu tycks vara mest populär har en 60-70% snabbare average data rate. Exakt vad ”average data rate” betyder eller vad det gör för skillnad på riktigt vet jag inte men det låter ju minst sagt märkvärdigt!

Är det dags att uppgradera sig från nybörjar-SSD till den nya generationen nu?

I dagsläget har jag plats med OS, dokument, program, 1GB spel och 30GB över där jag skulle kunna installera typ två nya storspel antar jag. Så jag antar att jag även ska lägga 700 kronor extra på 256GB.

I så fall skulle man snacka 70% högre average data rate. Nån som vill förklara vad detta skulle göra i praktiken och hur det hela jämför sig med HDDs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msch:

Hej, nu har jag en Intel 330 120GB SSD och snart är det dags att uppgradera.
Till att börja med så använder jag min SSD med gamle SATA2 och efter uppgraderingen går jag såklart upp SATA3, hur mycket skillnad blir det där och då?
Sedan undrar jag vad hastighetsskillnaden mellan SSD och SSD är och om det är värt att uppgradera mellan två olika?

I någon random chart så ser jag att Samsung 840 Pro som just nu tycks vara mest populär har en 60-70% snabbare average data rate. Exakt vad ”average data rate” betyder eller vad det gör för skillnad på riktigt vet jag inte men det låter ju minst sagt märkvärdigt!

Är det dags att uppgradera sig från nybörjar-SSD till den nya generationen nu?

I dagsläget har jag plats med OS, dokument, program, 1GB spel och 30GB över där jag skulle kunna installera typ två nya storspel antar jag. Så jag antar att jag även ska lägga 700 kronor extra på 256GB.

I så fall skulle man snacka 70% högre average data rate. Nån som vill förklara vad detta skulle göra i praktiken och hur det hela jämför sig med HDDs?

SSDer.se is your friend.

Permalänk
Skrivet av Msch:

Hej, nu har jag en Intel 330 120GB SSD och snart är det dags att uppgradera.
Till att börja med så använder jag min SSD med gamle SATA2 och efter uppgraderingen går jag såklart upp SATA3, hur mycket skillnad blir det där och då?
Sedan undrar jag vad hastighetsskillnaden mellan SSD och SSD är och om det är värt att uppgradera mellan två olika?

I någon random chart så ser jag att Samsung 840 Pro som just nu tycks vara mest populär har en 60-70% snabbare average data rate. Exakt vad ”average data rate” betyder eller vad det gör för skillnad på riktigt vet jag inte men det låter ju minst sagt märkvärdigt!

Är det dags att uppgradera sig från nybörjar-SSD till den nya generationen nu?

I dagsläget har jag plats med OS, dokument, program, 1GB spel och 30GB över där jag skulle kunna installera typ två nya storspel antar jag. Så jag antar att jag även ska lägga 700 kronor extra på 256GB.

I så fall skulle man snacka 70% högre average data rate. Nån som vill förklara vad detta skulle göra i praktiken och hur det hela jämför sig med HDDs?

Det är skillnad på SSD och SSD. Men naturligtvis är den upplevda skillnaden från HDD->SSD mycket större. Intel 330 är ingen dålig SSD så jag vet inte hur mycket skillnad du kommer att märka.

Jag har själv uppgraderat från OCZ Vertex2 120GB SATA2 till Samsung 830 256GB SATA3. Inte så stor skillnad i hastighet men superskönt att ha plats för alla program och spel på SSD:n utan att behöva fundera på om de måste ligga på SSD:n eller inte.

edit: till saken hör att SATA3-kretsen på mitt moderkort är riktigt dålig så jag får högre prestanda om jag kopplar SATA3-disken till en SATA2-port. Ingen bra prestandamätare alltså.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Äääsch! 2095 kr för Samsung 840 Pro 256GB om man ville ha den från någon pålitlig stans och inte alls 1800 som det såg ut som när man visade allt.

Då var 256GB dyrt!

Är det värt att uppgradera en Intel 330 120GB till Samsung 840 Pro 128GB (1000 kr)?
Som sagt ska min nuvarande dator säljas eller tas över av familjen och de är nog sugna på min nuvarande SSD om jag skaffar ny.
Eller är steget HDD till SSD det stora? Blir SATA2 till SATA3 en skillnad jag nöjer mig med? Eller blir det någon nämnvärd skillnad med 70% högre average data rate tro? Är som sagt inte bekant med begreppet och vet inte hur stort steget till varken SSD eller SATA3 är eller vad 70% extra skulle betyda i praktiken.

Permalänk
99:e percentilen

Du tjänar ingenting på att uppgradera till en snabbare SSD. Hade du gjort det hade du vetat det, för det är bara vissa speciella tillämpningar som har nytta av den högre skrivhastighet som Samsung 840 Pro har.

En Samsung 840 Basic 250GB kommer kännas exakt lika snabb som sin storebror (och din Intel 330).

SATA 3 Gbit/s till SATA 6 Gbit/s kan eventuellt ge dig något snabbare laddningstider då stora filer ska laddas, men för vanligt användande kommer du inte uppleva någon skillnad överhuvudtaget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Du tjänar ingenting på att uppgradera till en snabbare SSD. Hade du gjort det hade du vetat det, för det är bara vissa speciella tillämpningar som har nytta av den högre skrivhastighet som Samsung 840 Pro har.

En Samsung 840 Basic 250GB kommer kännas exakt lika snabb som sin storebror (och din Intel 330).

SATA 3 Gbit/s till SATA 6 Gbit/s kan eventuellt ge dig något snabbare laddningstider då stora filer ska laddas, men för vanligt användande kommer du inte uppleva någon skillnad överhuvudtaget.

Okay! Kanske blir en 840 Basic 250GB för 1300 då så kan jag i alla fall gotta mig att kunna installera mer än ett par spel på den!

Edit: Åh! Basic 250 ligger på samma prestanda som båda Pro-storlekarna ändå.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Msch:

Okay! Kanske blir en 840 Basic 250GB för 1300 då så kan jag i alla fall gotta mig att kunna installera mer än ett par spel på den!

Edit: Åh! Basic 250 ligger på samma prestanda som båda Pro-storlekarna ändå.

Basic har samma prestanda bortsett från skrivhastigheten, som är ungefär dubbelt så hög på Pro. Men grejen är att en normal användare (typ du och jag) extremt sällan skriver stora mängder data till SSD:n. Därför har vi ingen nytta av den höga skrivhastigheten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du kommer i princip inte känna någon skillnad som HurMycket skriver.

Vill du ha plats och en bra disk, kör på Samsung Basic i valfri storlek.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Fördelen med Pro är att den är byggd av lite bättre komponenter..
ungefär som att enterprise hårddiskar ska vara något mer hållbara än billigare diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fördelen med Pro är att den är byggd av lite bättre komponenter..
ungefär som att enterprise hårddiskar ska vara något mer hållbara än billigare diskar.

TLC, http://us.hardware.info/reviews/4178/6/hardwareinfo-tests-lif...

"We having written more than 521000 GiB (=559000 GB) to each SSD, which is equal to more than 136 years of average use. The test continues until the SSDs begin exhibiting fatal errors."

"Hållbar"?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A