Vattenkylning hjälp helt novice på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Vilken är bäst tror du tundra eller kraken x60.

tundran 02 se testet jag länkade den radiatorn ar ju 45mm på och 70 totalt där kan du ju ha två fläktar utan på chassit, om du vill ha push pull - fläkt, radiator tak, fläkt. Bör nog dock ha gummilist mellan radiator och tak och sen även för fläktarana som du sätter ovanpå. tundran bör bli grymm i push/pull då den e tjockare än alla andra AIO lösningar. jag kommer nog montera den så som jag beskrev och då fläktarna jag sätter utanpå chassit tar jag 2*140mm så kan jag skruva fast dem utanför då tundrans fästen blir 2*120 , inge krångel dock ligger nog inköpet 2månader bort för mig annars hade gladeligen gett ett omdöme.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Vilken är bäst tror du tundra eller kraken x60.

http://www.eteknix.com/silverstone-tundra-td02-240mm-aio-liqu...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Frågan är bara vad den lösningen ger för kyla jämnfört mot d14. Att lägga typ 12-13 hundra spänn på typ 2-4 grader bättre kyla är inte värt tycker jag. Men som sagt jag kan inget om vattenkylning.

Jag har bara erfarenhet av hur antec khuler h2O 620 var o den var sämre än luftkylaren jag hade förut.

Men det står mellan kraken x60 och tundran eller ett färdigt vattenkylnings kit just nu.

Jag har nu sett folk som monterat 360 rad i tak eller i front i det chassit jag har på you tube. Vad ger bäst kyla!

Om jag slår till på en vattenkylnings kit med en 360 rad det slår väl en D14 kylare va.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Frågan är bara vad den lösningen ger för kyla jämnfört mot d14. Att lägga typ 12-13 hundra spänn på typ 2-4 grader bättre kyla är inte värt tycker jag. Men som sagt jag kan inget om vattenkylning.

Jag har bara erfarenhet av hur antec khuler h2O 620 var o den var sämre än luftkylaren jag hade förut.

Men det står mellan kraken x60 och tundran eller ett färdigt vattenkylnings kit just nu.

Jag har nu sett folk som monterat 360 rad i tak eller i front i det chassit jag har på you tube. Vad ger bäst kyla!

Om jag slår till på en vattenkylnings kit med en 360 rad det slår väl en D14 kylare va.

Ja, ett riktitgt vattenkylningkit med 360 rad slår en d14.
Spelar ingen roll om vart den sitter, bara du har bra luftflöde genom den.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Ja, ett riktitgt vattenkylningkit med 360 rad slår en d14.
Spelar ingen roll om vart den sitter, bara du har bra luftflöde genom den.

Men en tundra 02 eller kraken x60 i pnp borde väl också så en D14 tycker jag.

Men tack för svar iallafall.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Men en tundra 02 eller kraken x60 i pnp borde väl också så en D14 tycker jag.

Men tack för svar iallafall.

tundran har 5års garanti mot krakenes 2 år är åxå värt att ha i åtanke. annars värkar ju detta nice men då e vi å krigar i en annan prisklass http://www.coolerkit.se/shop/coolerkit-silent-fi7repower-2352... lr detta lite billigare http://coolingstuff.se/p/845/alphacool-set-360-lt-st dock vet jag inget om dessa 2 system, vet inte heller va du får för garanti. Tundra TD02 verkar ju va rocksolid för ett AIO med bra granti.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Jag ska ta och mäta lite i chassit någon dag när jag hinner.. Finns de plats för en Tundra 02 så blir de nog en sån..

Skrivet av Gunner357:

Men en tundra 02 eller kraken x60 i pnp borde väl också så en D14 tycker jag.

Men tack för svar iallafall.

Hade du ASUS Hero z87 kortet? Ska själv köpa de.. Och har en fråga isf.. Kan man styra fläkthastigheter direkt via windows.. Vill ju inte ha fläktarna på fullt blås om dom snurrar i 2400rpm..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Hade du ASUS Hero z87 kortet? Ska själv köpa de.. Och har en fråga isf.. Kan man styra fläkthastigheter direkt via windows.. Vill ju inte ha fläktarna på fullt blås om dom snurrar i 2400rpm..[/QUOTE]

Ja du kan styra fläktarna via Asus ai suit programet som följer med mobos drivrutins dvd.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Men en tundra 02 eller kraken x60 i pnp borde väl också så en D14 tycker jag.

Men tack för svar iallafall.

Nej, det tror jag inte att dom gör.

Radiatorerna på slutna system är så tunna så det är löjligt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Nej, det tror jag inte att dom gör.

Radiatorerna på slutna system är så tunna så det är löjligt.

Inte Tundra 02.. Den är 4,5cm tjock... vet inte hur de är på tex riktig vattenkylning, men 4,5cm på slutna system är tjockt.. har en annan kylare idag och funderar på att byta till tundra 02.. med fläktar så blir den ca 7cm tjock...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Inte Tundra 02.. Den är 4,5cm tjock... vet inte hur de är på tex riktig vattenkylning, men 4,5cm på slutna system är tjockt.. har en annan kylare idag och funderar på att byta till tundra 02.. med fläktar så blir den ca 7cm tjock...

En av hundra modeller som finns ute?

Självklart finns det slutna system som är okej, men dom kommer aldrig komma upp i prestandan av en riktig vattenkylning.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

En av hundra modeller som finns ute?

Självklart finns det slutna system som är okej, men dom kommer aldrig komma upp i prestandan av en riktig vattenkylning.

Om jag skulle köpa ett riktigt vattenkylnings system med typ 240 radiator vad skulle man få för temps på cpun.
Vid load idag ligger jag på ca 83 grader (Aida64stress) med 4770 k i 4.4 ghz. Bara på ett ungefär blir det ca 65grader i load eller så

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag räknar med att man tjänar bäst på vattenkylning, riktig sådan. Gunner som ligger på 83c i load kommer ju inte tjäna extra klock på de utan att öka volt. Självklart finns de mer utrymme för högre volt också. Frågan är hur högt man är beredd och gå för 24/7.

Själv vet jag inte om jag ens har plats för riktig vattenkylning. I ett chasdi som mitt med 6 hårddiskar och 1 dvd brännare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Om jag skulle köpa ett riktigt vattenkylnings system med typ 240 radiator vad skulle man få för temps på cpun.
Vid load idag ligger jag på ca 83 grader (Aida64stress) med 4770 k i 4.4 ghz. Bara på ett ungefär blir det ca 65grader i load eller så

En Alphacool UT60 som är 60mm tjock klarar av att transportera bort ca 200 - 210w värme med 2 fläktar som ligger på 2200rpm.

Tror du skulle hamna lägre än 65c load, självklart är det beroende av vilket cpu block du väljer med.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

En till fråga en tjock 240 rad mot en tunnare 360 rad presterar dom ungefär lika eller.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Kan det här vara något

http://www.inet.se/produkt/5331136/ek-kit-l360

Eller är det bättre att plocka saker själv. Men köper man ett kit så vet man att allt är med.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

En till fråga en tjock 240 rad mot en tunnare 360 rad presterar dom ungefär lika eller.

Du får större yta på en tunnare 360 radiator.

http://martinsliquidlab.org/2012/04/16/ek-coolstream-rad-xt-3...
Där har du ett test av just den radiatorn

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

Nu har jag beställt detta

http://www.coolingstuff.se/p/845/alphacool-set-360-lt-st

Så får vi se hur det går.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Nu har jag beställt detta

http://www.coolingstuff.se/p/845/alphacool-set-360-lt-st

Så får vi se hur det går.

Lycka till.Återkom gärna med resultat och åsikter om temp, ljudnivå mm.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

Lycka till.Återkom gärna med resultat och åsikter om temp, ljudnivå mm.

Ja det ska jag. Men det lär ta tid för det att dom inte har det hemma nu. 2-3 veckors leveranstid.:(
Men men jag har semester nu så det blir inte så mycket skruva nu för man har massa annat att göra.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Oj, 86 grader och 4.4 Ghz. Jag överklockade min processor en gång ifrån 3.8 Ghz till 5.0 Ghz, då min temp bara låg på 60 grader, shit. 86 grader, det är på gränsen till att den går sönder.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Skrivet av kewrabbish:

Oj, 86 grader och 4.4 Ghz. Jag överklockade min processor en gång ifrån 3.8 Ghz till 5.0 Ghz, då min temp bara låg på 60 grader, shit. 86 grader, det är på gränsen till att den går sönder.

Ja men det var nog ingen haswell du klockade. Min är het som lava och sen är det bara under stress den blir så varm. I vanligt användade ligger den på typ(spel) 59-66 grader surfande typ 45 grader

Det är ju därför jag beställde vattenkylning för att få ner temps o eventuellt kunna klocka den till 4.6 ghz

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Ja men det var nog ingen haswell du klockade. Min är het som lava och sen är det bara under stress den blir så varm. I vanligt användade ligger den på typ(spel) 59-66 grader surfande typ 45 grader

Det är ju därför jag beställde vattenkylning för att få ner temps o eventuellt kunna klocka den till 4.6 ghz

prova gärna pastan jag länkade på både deliden och mellan vattenblocket tror de kan göra en 10grader gentemot mx-pastan du använde

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

prova gärna pastan jag länkade på både deliden och mellan vattenblocket tror de kan göra en 10grader gentemot mx-pastan du använde

Ja det ska jag göra.

En sak jag funderar över är när man sedan kopplat in vattenkylningen ska man använda cpu fan kontakten till någon av fläktarna eller ska cpu fan inte användas då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Ja det ska jag göra.

En sak jag funderar över är när man sedan kopplat in vattenkylningen ska man använda cpu fan kontakten till någon av fläktarna eller ska cpu fan inte användas då.

Om du tänker köra med pwm fläktar så kör med en pwm-splitter och styr alla fläktar på radiatorn med pwm signalen från cpu -fan anslutningen.
Typ en sån här:
http://www.akasa.co.uk/update.php?tpl=product/product.detail....

Permalänk

Ska bara tilllägga att jag nu fått hem mitt vattenkylnings kit. Men jag väntar nu på mitt Corsair 900D ska komma så jag väntar med att installera kitet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Ska bara tilllägga att jag nu fått hem mitt vattenkylnings kit. Men jag väntar nu på mitt Corsair 900D ska komma så jag väntar med att installera kitet.

Nice lite före / efter snart då. Väntar med spänning

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Tjena igen

Nu har jag alla grejor hemma så jag kan börja bygga om min dator. Men man har också en massa annat o pyssla med sammtidigt. Jag ska dock senast vara klar ibörjan av nästa vecka.

Jag satt o funderade på en sak nyss. Ska radiatorn sitta före cpu blocket eller efter spelar det någon roll.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Tjena igen

Nu har jag alla grejor hemma så jag kan börja bygga om min dator. Men man har också en massa annat o pyssla med sammtidigt. Jag ska dock senast vara klar ibörjan av nästa vecka.

Jag satt o funderade på en sak nyss. Ska radiatorn sitta före cpu blocket eller efter spelar det någon roll.

Mig veterligen så spelar det ingen roll i vilken ordning radiator/block kommer, huvudsaken är att reservoaren ligger innan pumpen i loopen.

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk
Skrivet av ligist_137:

Mig veterligen så spelar det ingen roll i vilken ordning radiator/block kommer, huvudsaken är att reservoaren ligger innan pumpen i loopen.

I det kit jag beställde så sitter pumpen på reservoaren så då är det bara att tuta å köra då.

Ska bara tilllägga att 900D är sanslöst stort jämnfört med min Cooler master storm trooper. Så vart jag ska sätta radiatorn är det inga problem med. Jag är super nöjd med detta chassi.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D