Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Köp av vattenkylning, hjälp sökes.

Hejsan Medlemmar.

Nu när sommarlovet är i full rulle och man börjar få in pengar från sommarjobbet går jag i tankarna att bygga ett eget trä-chassi och installera vattenkylning i detta.
Ram minnerna kommer inte vattenkylas direkt även att jag har ritat ut ramblock just nu. Detta för att 2 av minnerna är högre än dom andra 4:a.
Så måste ha andra minnen. Eller vet ni om det funkar med ett http://www.frozencpu.com/products/14250/ex-blc-981/Bitspower_Galaxy_Universal_RAM_Module_Liquid_Cooling_Block_-_6-DIMMs_-_Ice_Blue_BP-RAMS66-IBLBK.html?tl=g30c225s557 om 2 av minnerna är högre?

Annars blir det nog att köpa 6 dominator stickor och köpa block senare. Detta blir nog om jag bestämmer mej för ett till 670 eller något annat skoj.

Vet någon också om man kan köpa separata ringar till fläktar av corsair har endast röda nu och skulle vilja ha blåa för att passa in mer.

Spec på datorn kommer nedan

980x på ett Msi big bang X-power
24 gb ram - Några random minnen
Evga 670 ftw
Ocz-Zt 650 Watt

Slänger in lite bilder så som jag har tänkt att chassit ska bli och så kan ni se hur jag har tänkt. Detta är bara snabba skisser med lånade grejor från Grabcad. Creds till dom som har ritat.

Det gråa är pumpen. Detta blir då fram sidan eller vad man ska kalla det. Sidan där man kan se komponenterna.

Detta är då baksidan där radiatorer och nätagg ska husera. Hårdiskarna kanske också åker upp på väggen här. Nätagget/hårdiskarna är inte ritade eller utsatt än men ska fixa plats åt det. Så inget jag har glömt Man kanske också skulle köra en radiator i toppen om man nu vill köra 670 sli eller tri sli?

Detta blir fronten på chassit, jag vet att fläktarna inte är i höjd eller åt rätt håll. Detta kommer det bli sen bara jag som inte tänkte riktigt när jag ritade.

Baksidan, det är heller inga hål över fläktarna solid som ritar upp hål som är innanför skivan fast visar det på utsidan. Skumt i know :/

Dold text

Nu vet ni ungefär hur jag har tänkt. Men då kommer mitt bekymmer. Så långt som jag har kommit i tankeverkstaden är
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3591128/2013-07-12
2 EK-CoolStream RAD XTC (280) har redan 6st 140mm fläktar därför 140 radiatorer.
EK-Supremacy - Acetal
EK-FC680 GTX+ - Acetal
Laing DDC 12V DDC 3.25,18W
EK-RES X3 250
Dom som är uppmärksamma märker att detta är en större resorvar än den som är utritad. Hittade ingen större att använda när jag ritade.

Hålen som befinner sig över minnerna och resorvaren är för att dra slangarna igenom så att man gömmer allt bakom moderkortet och kan få till en snygg slangdragning.

Har tänkt denna slangdragningen genom chassit

Dold text

Är ute efter en slangdragning med 90'o vinklar istället för slangar kors och tvärs, ungefär som detta typ. Vet att 90'o påverkar flödet men vill hellre ha en dator med snygg slangdragning än prestanda. Kan juu inte påverka så himla mycket egentligen.

Creds till https://www.facebook.com/APES.My

Dold text

Nu till bekymret vet inte hur många eller vilken sort eller märke av fittings jag ska använda. Finns juu för många att välja mellan..

Men tycker ni allt det andra ser bra ut eller är det något ni skulle vilja ändra på eller göra annorlunda? Bara hojta till då.
Sorry för wall of text - enklare att förstå bara.

||Custom Case||Intel i7 980x @ 4,4GHz ||XSPC RayStorm ||EK-Supremacy ||12 gb Corsair Dominaor 1600mhz DDR3 || Evga Gtx 670 FTW sli ||Intel 330 120GB SSD ||Seagate Barracuda 1TB x 4 ||Corsair HX1050W|| Ek-360 rad x 3 ||
||Ljud-|| Proson stratego 215 RR|| Cerwin Vega B-36 x 2||