Vilken SSD gäller idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Vill inte verka trångsynt, men, tror ärligt talat inte det finns en enda människa på denna planet som kan göra ett blindtest och avgöra vad som är MLC eller TLC. Det är lite det jag är intresserad av, jag tänker då inte betala flera hundra kronor mer för något som bara låter bättre i teorin. Ungefär som märkeskläder.

Köp vad du vill. För min del kan du lika gärna köpa en 5400RPM hårddisk för några hundralappar om du vill spara pengar.

Annars får du helt enkelt lära dig att googla fram dina tester själv, jag är inte din personliga assistent som kommer med allt på ett silverfat till dig.

Du sa att du ville ha en pålitlig SSD, varav jag sa att MLC var mer pålitlig då. I slutändan är det dina pengar det gäller...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Men vadå blindtest? Om den ena typen håller i snitt i 10 år vid 100GB skrivning till disken om dagen, medan den andra håller i 20 år vid samma mängd skrivning om dagen, då är det väl en klar och tydlig skillnad. Observera att jag hittade på siffrorna helt och hållet men det är sådana storleksordningar av hållbarhet vi pratar om... Och tillverkarna har kört tester där de skriver på diskarna tills de "dör" och extrapolerar från dessa data... Vad finns det då att diskutera kring den aspekten av de olika typerna? Klart du kan ju komma med konkreta synpunkter på deras testmetoder, men det verkar du inte vara intresserad av. Eller menar du att man ska sitta och göra ett blindtest i 20 år? Låter tråkigt om du frågar mig

Du kan ju börja med att läsa länkarna till anandtech som förklarar allt du behöver veta.

Jag håller dock med om att man kan strunta i vilken teknik cellerna använder, och köra på den mest prisvärda. Man bör ändå ha backup på viktig data, och när den teknik som går sönder först väl går sönder har priserna säkert sjunkit så mycket att man får flera gånger mer lagring till flera gånger lägre pris.

Du märker ingen skillnad på MLC och TLC i praktiken. Det är min poäng. Om det handlar om 30 år istället för 20 år är inte så relevant, TROR JAG för du kommer inte använda disken i över 20 år (eller?). DÄRFÖR är det inte relevant.

Skrivet av Shockwave:

Köp vad du vill. För min del kan du lika gärna köpa en 5400RPM hårddisk för några hundralappar om du vill spara pengar.

Annars får du helt enkelt lära dig att googla fram dina tester själv, jag är inte din personliga assistent som kommer med allt på ett silverfat till dig.

Du sa att du ville ha en pålitlig SSD, varav jag sa att MLC var mer pålitlig då. I slutändan är det dina pengar det gäller...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte sagt att jag vill ha en pålitlig SSD. Sen undrar jag hur definierar "pålitlig" egentligen.

Det är skillnad på 5400rpm-disk och en SSD.

Du har inte lagt fram någonting alls som säger emot vad jag argumenterar för. Dvs skillnaden mellan en MLC och en TLC i praktiken. Varför? För att jag inte tror det finns. Om det gör det, bevisa (i form av...ytube-klipp, laddningstider i spel, vad som egentligen som inte har med själva benchmark att göra), det är trots allt DU som påstår att MLC är mer "pålitlig" etc.

Min poäng kvarstår att du inte märker skillnad på en MLC och en TLC i praktiken.

Är MLC bättre än TLC? JA! Jag säger inte emot, för guds skull. MEN, märker man skillnad i praktiken? Troligtvis INTE.

Vad är så svårt att förstå?

http://techreport.com/review/23887/samsung-840-series-ssd-rev...

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Förlåt om jag sabbar det ni kommit in på lite men, så med andra ord så vore (XD)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441706
bäst för mig?

Permalänk
Medlem

Jag referar till det jag skrev på förra sidan men alla storlekar har samma skillnader. det du ska jämföra är pro eller basic sedan väljer du storlek

Skrivet av OldComputer:

Det här är vad webhallen skriver om Samsung 840 Pro Series SSD 512GB SATA3 Basic Kit (MZ-7PD512BW)

Specifikationer:
• Application - Desktop PC & Laptop PC
• Capacity - 512 GB (1GB=1Billionbyte)
• Form Factor - 2.5 inch
• Interface - SATA 6Gbp/s (Compatible with SATA 3Gbp/s & SATA 1.5Gbp/s)
• Dimension (WxHxD) - 100 X 69.85 X 6.8 (mm)
• Weight - Max 52.5 g
• Storage Memory - Samsung 2x nm Toggle DDR 2.0 NAND Flash Memory
• Controller - Samsung 3-core MDX Controller
• Cache Memory - Samsung 512 MB LP-DDR2 SDRAM
• TRIM Support - Yes
• S.M.A.R.T Support - Yes
• GC (Garbage Collection) - Auto
• Encryption Support - Yes (AES 256bit)
• WWN Support - Yes
• Device Sleep Mode Support - No
• Sequential Read - Up to 540 MB/sec
Sequential Write - Up to 520 MB/sec
• Random Read (4KB, QD32) - Up to 100,000 IOPS
• Random Write (4KB, QD32) - Up to 90,000 IOPS
• Random Read (4KB, QD1) - Up to 9,900 IOPS
• Random Write (4KB, QD1) - Up to 31,000 IOPS

• Average Power Consumption (system level) - 0.069 W (Typical)
• Power consumption (Idle) - 0.054 W (DIPM on), 0.349 W (DIPM off)
• Allowable Voltage - 5V ± 5%
• Reliability (MTBF) - 1.5 M Hours
• Operating Temperature - 0 - 70 ℃
• Shock - 1,500G & 0.5ms (Half sine)
• Installation Kit - N/A
• Management SW - Magician Software
• Warranty - 5 Years Limited Warranty

Dold text

Samsung 840 Series SSD 500GB SATA3 Basic Kit (MZ-7TD500BW)

Specifikationer:
• Application - Desktop PC & Laptop PC
• Capacity - 500 GB (1GB=1Billionbyte)
• Form Factor - 2.5 inch
• Interface - SATA 6Gbp/s (Compatible with SATA 3Gbp/s & SATA 1.5Gbp/s)
• Dimension (WxHxD) - 100 X 69.85 X 6.8 (mm)
• Weight - Max 54.0 g
• Storage Memory - Samsung 2x nm Toggle DDR 2.0 NAND Flash Memory
• Controller - Samsung 3-core MDX Controller
• Cache Memory - Samsung 512 MB LP-DDR2 SDRAM
• TRIM Support - Yes
• S.M.A.R.T Support - Yes
• GC (Garbage Collection) - Auto
• Encryption Support - Yes (AES 256bit)
• WWN Support - Yes
• Device Sleep Mode Support - No
• Sequential Read - Up to 540 MB/sec
• Sequential Write - Up to 330 MB/sec
• Random Read (4KB, QD32) - Up to 98,000 IOPS
• Random Write (4KB, QD32) - Up to 70,000 IOPS
• Random Read (4KB, QD1) - Up to 7,900 IOPS
• Random Write (4KB, QD1) - Up to 29,000 IOPS
• Average Power Consumption (system level) - 0.071W (Typical)
• Power consumption (Idle) - 0.046 W (DIPM on), 0.279W (DIPM off)
• Allowable Voltage - 5V ± 5%
• Reliability (MTBF) - 1.5 M Hours
• Operating Temperature - 0 - 70 ℃
• Shock - 1,500G & 0.5ms (Half sine)
• Installation Kit - N/A
• Management SW - Magician Software
• Warranty - 3 Years Limited Warranty

Dold text

Samsung 840 Series SSD 500GB SATA3 Laptop/Desktop Kit (MZ-7TD500KW)

Specifikationer:
• Application - Desktop PC & Laptop PC
• Capacity - 500 GB (1GB=1Billionbyte)
• Form Factor - 2.5 inch
• Interface - SATA 6Gbp/s (Compatible with SATA 3Gbp/s & SATA 1.5Gbp/s)
• Dimension (WxHxD) - 100 X 69.85 X 6.8 (mm)
• Weight - Max 54.0 g
• Storage Memory - Samsung 2x nm Toggle DDR 2.0 NAND Flash Memory
• Controller - Samsung 3-core MDX Controller
• Cache Memory - Samsung 512 MB LP-DDR2 SDRAM
• TRIM Support - Yes
• S.M.A.R.T Support - Yes
• GC (Garbage Collection) - Auto
• Encryption Support - Yes (AES 256bit)
• WWN Support - Yes
• Device Sleep Mode Support - No
• Sequential Read - Up to 540 MB/sec
• Sequential Write - Up to 330 MB/sec
• Random Read (4KB, QD32) - Up to 98,000 IOPS
• Random Write (4KB, QD32) - Up to 70,000 IOPS
• Random Read (4KB, QD1) - Up to 7,900 IOPS
• Random Write (4KB, QD1) - Up to 29,000 IOPS
• Average Power Consumption (system level) - 0.071W (Typical)
• Power consumption (Idle) - 0.046 W (DIPM on), 0.279W (DIPM off)
• Allowable Voltage - 5V ± 5%
• Reliability (MTBF) - 1.5 M Hours
• Operating Temperature - 0 - 70 ℃
• Shock - 1,500G & 0.5ms (Half sine)
• Installation Kit - Yes
• Management SW - Magician Software
• Warranty - 3 Years Limited Warranty

Dold text
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag referar till det jag skrev på förra sidan men alla storlekar har samma skillnader. det du ska jämföra är pro eller basic sedan väljer du storlek

Främst garantin som skiljer och av detta kan man härleda att det även finns en hållbarhetsskillnad?
Har icke-Pro verkligen bara 1000 skrivningar och Pro 3000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Du märker ingen skillnad på MLC och TLC i praktiken. Det är min poäng. Om det handlar om 30 år istället för 20 år är inte så relevant, TROR JAG för du kommer inte använda disken i över 20 år (eller?). DÄRFÖR är det inte relevant.

Jag har inte sagt att jag vill ha en pålitlig SSD. Sen undrar jag hur definierar "pålitlig" egentligen.

Det är skillnad på 5400rpm-disk och en SSD.

Du har inte lagt fram någonting alls som säger emot vad jag argumenterar för. Dvs skillnaden mellan en MLC och en TLC i praktiken. Varför? För att jag inte tror det finns. Om det gör det, bevisa (i form av...ytube-klipp, laddningstider i spel, vad som egentligen som inte har med själva benchmark att göra), det är trots allt DU som påstår att MLC är mer "pålitlig" etc.

Min poäng kvarstår att du inte märker skillnad på en MLC och en TLC i praktiken.

Är MLC bättre än TLC? JA! Jag säger inte emot, för guds skull. MEN, märker man skillnad i praktiken? Troligtvis INTE.

Vad är så svårt att förstå?

http://techreport.com/review/23887/samsung-840-series-ssd-rev...

Trodde det var du som skapat tråden, blir lite mycket att hålla ordning på ibland.

Anywho, TS sa att han ville ha en "stabil" disk. Eftersom MLC ger en längre livstid ser jag det som att vara mer stabilt mellan de två SSD som diskussionen handlade om.

Hur många gånger måste jag säga att jag sitter på en mobil? Det är hur jobbigt som helst att sitta o leta fram länkar med tester åt andra. Googla själv och se vad du hittar.

Jag har ALDRIG argumenterat emot att en vanlig användare märker någon skillnad. Jag sa till och med att en vanlig användare inte kommer märka någon skillnad. Så jag förstår inte vad det är du vill få ut av detta.

@TS, Förlåt att tråden spårat ur lite i meningslösa diskussioner...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

"Assuming the write/erase cycle limit of TLC NAND is 1,000, we can estimate the lifespan of the Samsung 840 under normal workloads. Most consumer workloads consist of ~10GB of writes to the disk per day. Write amplification however means that more data is actually being written/erased due to wear levelling (the controller shuffling things around) and we can assume that an average user writing 10GB to disk per day would actually be writing ~100GB to NAND.
For the 840 500GB model and assuming that an additional 12GB is reserved for spare area as well as 1,000 read/write cycles, around 512,000GB of data can be written to the drive before every NAND cell exhausts it’s 1,000 read/write cycles. If 100GB is being written to NAND every day, that equals to ~14 years of life from the SSD before every cell hits 1,000 write/erase cycles."

Enligt detta har 840 250GB 7 år livslängd med 10GB skrivet per dag (kan jag kolla hur mycket jag skriver per dag med något lätt program?) och TIO GÅNGER WRITE AMPLIFICATION när till och med två gånger är högt enligt någon som inte lät otrovärdig.
Jag vet inte vad som är troligt men säg två gånger write amplification average så har man 35 år livstid. Om bara några år så lär vi lämna den nuvarande tekniken med dess nackdelar som slitage och amplification bakom oss. Bara 7 år räcker säkerligen.
Vad händer när en SSD dör förresten? Den helt enkelt slutar skriva men man kan fortfarande hämta ut all data och den dör inte totalt så att all data försvinner?

Om write amplification:
"Presented with completely compressible data, Intel's 60 GB SSD 520 is told to write 583 GB of data, and actually writes 100 GB to flash. This translates into a write amplification of 0.17x. That's downright incredible considering non-SandForce will generally end up with write amplification that looks more like our incompressible workload, where 211 GB of data is written as 616 GB of to the NAND (yielding amplification of 2.9x).

In reality, you'll probably never see either of the extremes presented here. We're taxing the heck out of these SSDs, allowing no idle time for background garbage collection to affect the drive. That's an important process, responsible for further minimizing write amplification."
De kom ändå fram till att Intel 520 60GB, en liten och gammal modell skulle hålla åtminstone 5 år om man skrev 7GB helt okomprimerbar data om dagen och 75 år med helt komprimerbar data.

Konservativt nämner en annan sida åtminstone 10 år... blev 33 när jag räknade på det så de räknade väl på något mer.

Permalänk
Medlem

Ni vet väl att TS alltid har det orange inlägget?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

@TS, Förlåt att tråden spårat ur lite i meningslösa diskussioner...

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör mig inte så mycket, det är ganska intressant att läsa ibland!

Men som sagt är Samsung 840 250GB "basic" för 1300 det som gäller eller??

Permalänk

Force GT, haft den sedan den kom ut i raid fungerar helt fel fritt fortf! har installerat om windows 4gånger då jag först installerade 32bit av misstag och rensade datorn lite då på skit

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Det gör mig inte så mycket, det är ganska intressant att läsa ibland!

Men som sagt är Samsung 840 250GB "basic" för 1300 det som gäller eller??

Jag har haft en vanlig 840 250GB sedan strax innan jul förra året och kan varmt rekommendera den.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Jag har haft en vanlig 840 250GB sedan strax innan jul förra året och kan varmt rekommendera den.

Kanon, tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Det gör mig inte så mycket, det är ganska intressant att läsa ibland!

Men som sagt är Samsung 840 250GB "basic" för 1300 det som gäller eller??

Ja, den kommer säkert räcka så länge du behöver den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Samsung 840 eller Vertex 4, har båda och väldigt nöjd med båda

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/corsair_neutron_series_120gb_ssd...

Denna ssd är mycket populär och prisvärd. har till och med fått utmärkelse utmärkt produkt. Har själv tänkt köpa den!

Permalänk
Medlem

Är jag HELT ute och cyklar ifall jag säger att denna verkar vara rätt så bra? http://ocz.com/consumer/vertex-4-sata-3-ssd

Edit; Såg att Ferrat redan hade tipsat om den

Permalänk
Inaktiv

Jag har alltid kört med Intel's SSD, så jag kan inte rekommendera något annat - men jag är riktigt nöjd!

Sitter i skrivande stund med två 240GB Intel 520 och de båda har aldrig visat några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ni vet väl att TS alltid har det orange inlägget?

Näe det hade jag aldrig reflekterat över faktiskt men det kan ju vara till hjälp någongång så tackar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!