Samsung SSD Magician software...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2005

Samsung SSD Magician software...

Man kan ju välja på:
-Maximum performance
-Maximum capacity
-Maximum reliability

Hur påverkar dessa val hur SSD'n funkar?
Hur väljer man vilket som är bäst beroende på om den ska sitta i en surf-laptop, speldator etc?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det som främst skiljer är ju hur den hanterar hibernation, det sliter ju mer på en ssd om man sparar ner ramet och då kan man ju välja förval beroende på om man vill ha livslängd eller prestandan, det handlar nog främst om ett "laptop problem" för få använder hibernation på en speldator hemma hursomhelst så där spelar det nog ingen större roll vilket man har som förval.

Du får helt enkelt förval som påverkar livslängden som du får väga mot prestanda/bekvämlighet (främst för laptop)

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2005

När jag pillade med det här (på en dator som jag inte har tillgång till nu) så har jag för mig att av diskvolymen sjönk från 250GB till omkring 200GB när jag aktiverade Max Reliability. Varför?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av bleu:

När jag pillade med det här (på en dator som jag inte har tillgång till nu) så har jag för mig att av diskvolymen sjönk från 250GB till omkring 200GB när jag aktiverade Max Reliability. Varför?

För att disken reserverade mer utrymme för att ha när den byter ut utslitna celler, det kan kanske även bli så den sänker gränserna för när den anser celler utslitna och stänger av dem.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.